Likeråfiske Startet 13.Februar.2009 Del på Facebook Startet 13.Februar.2009 Go aften. Jeg skal montere stengeventil/nødstenging på dieselslangen på lett tilgjengelig plass. GODE råd ønskes. Yrkesbåter har krav om nødstenging av drivstoff tilgang ved brann ombord. Slikt bør det vel være på fritidsbåter og ? Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
båtn2 Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Det er ikke noe krav til dette på fritidsbåter, men en stengeventil kan være fornuftig å montere nærmest mulig dieseltanken. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Penny Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Mener gamle Poseidon hadde en wire ved maskinnedgangen for fjernbetjening av ventilen. Når selve ventilen skal være nær tanken ser jeg for meg at den fort kan bli vanskelig tilgjengelig i utgangspunktet og enda verre ved brann, da er det greit å ha wire for lukking lett tilgjengelig på et trygt sted. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 På Vengsøyfjord var det lagt opp vanlige kutterlexrør med wire inni fra kranene på tankene og opp i rorhuset, disse var festet i hver sin ring som var malt hhv. rød og grønn. Enkelt og lett forståelig Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Hansi Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 I Nord Westen har jeg montert 2 stk stengeventiler på diesel tilførsel i lasterom. Er jo rimelig greit å komme til hos meg, kun å åpne en hengslet luke på akterdekk. Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 En 12v magnet ventil. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 som er normalt lukket, med en manuell ventil i parallell (just in case) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt79 Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 han gamle monterte wire opp fra bunnventilen for å kunne stenge av vannet i tilfelle. denne lå mellom motor og dieseltank, ca 25minutt opp ned yoga for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes830 Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 På Viknes830....stengekran / ventil tilgjengelig fra dassen.... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Slik er det ordnet i Windy Scirocco; Manuelle stengeventiler på stigerøret i tanken og Stengehåndtak ved førersetet. Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 (redigert) En 12v magnet ventil. Glem det!! Skal en ha stengemuligheter i tilfelle brann så er det kun en kuleventil montert direkte på tanken (før eventuelle slanger) med wiretrekk opp til styreposisjon som gjelder! OK med normalt stengt og alt det der, men det er noe leamikk som skal virke uansett. Dette må i tilfelle gjøres så enkelt som mulig, og fine magnetventiler er bare enda en ting som kan gi deg trøbbel på andre måter og andre tidspunkt. Det enkle er ofte det beste... og særlig på slikt som en kan kalle sikkerhets- eller nødutstyr! Edit: Nå først fikk jeg fram bildene i innlegget over mitt, og akkurat slik er det jeg mener ja! Beste måten å gjøre det på! Redigert 13.Februar.2009 av Maskinmeisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Likeråfiske Svart 13.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Mange fine løsninger, Tusen takk. Kuleventil og wire med håndtak for stenging er vist brukt en del. Enkel løsning som er mulig å få til. Sitér dette innlegget likeråfiske Link to post
GeirFrode Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Det er ikke noe krav til dette på fritidsbåter, . Jeg mener å ha lest/hørt at dette faktisk er et krav. Men husker ikke om det bare gjelder båter av en viss størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 CE krav på bensininstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 Har manuelle stengekraner på både tur og retur på begge tanker og i tillegg bypass mellom stb og bb side med egen stengekran på tur og retur. Dette gir fritt valg hvor en vil hente dieselen fra og hvor en vil levere returen. Det hender jeg bruker muligheten på retursiden for å utjevne tanknivået. Dette er noen ganger nødvendig hvis varmeren har forsynt seg grovt. Dette opplegget tror jeg er standard på svært mange av båtene til Fairline. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 13.Februar.2009 Del på Facebook Svart 13.Februar.2009 En 12v magnet ventil. Hva skjer da om du mister strømmen? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Gullfisk Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Er ikke det blitt et CE krav? Kjenner til et kjøp som ble hevet i fjor på en 2006 mod pga ugyldig CE merking +++++. Denne ble CE sertifisert på nytt i fjor, og lagt ut for salg igjenn med Automatisk brannsloking i maskinrom, Manuell stenging av dieseltilførsel til maskin montert over dekk , som nytt. Kan vanskelig tenke meg at dette er gjort uten krav? Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Hva skjer da om du mister strømmen? Da må du stenge manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Da må du stenge manuelt. Ref. mitt forrige innlegg: Hva er så vitsen med ekstra leamikk? Bare enda mer som kan gå galt! Metoden med kuleventiler og wiretrekk har vært brukt lenge, og det er ikke uten grunn! Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Er ikke det blitt et CE krav? Kjenner til et kjøp som ble hevet i fjor på en 2006 mod pga ugyldig CE merking +++++. Denne ble CE sertifisert på nytt i fjor, og lagt ut for salg igjenn med Automatisk brannsloking i maskinrom, Manuell stenging av dieseltilførsel til maskin montert over dekk , som nytt. Kan vanskelig tenke meg at dette er gjort uten krav? Jeg kan ikke finne noe krav til manuell stenging av dieseltilførsel til maskin i forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...41220-1820.html Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
BjA Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 (redigert) Hensikten med en normalt lukket magnetventil er jo faktisk å måtte tilføre spenning for å få den open. Følger argumantasjonen med "ekstra leamikk som kan gå galt", samtidig er det jo greitt at noen tenker litt "på skrå", det kan jo hende at det dukker opp en god ide en gang i blandt. (en slik innretning kan jo kanskje alledere være i bruk andre steder på motoren?) :-) Redigert 14.Februar.2009 av BjA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Er ikke hovedhensikten med fjern-stenging av ventil på/nær ved tanken å kunne stoppe drivstofftilførsel ved brann? Med magnetventil av normalt åpen type vil det ikke være mulig å stenge denne ved feil på 12V anlegg (bortfall av spenning til den kretsen som styrer ventilen). Om ventilen kan stenges og det oppstår bortfall av 12V vil den åpne igjen. Er dette akseptabelt i en brann-situasjon? Med magnetventil av normalt lukket type kreves det tilførsel av 12V for at den skal være åpen. Ved bortfall av 12V vill ventilen lukke, d.v.s. at motor mister drivstofftilførsel. Er dette akseptabelt? Tenker mann sikkerhet og brann er manuelt betjente ventiler å foretrekke. Enten ved lett adkaomst til ventilene eller via wire-trekk. Om det er for å stoppe en drivstofflekkasje med 12V anlegg intakt vil magnetventiler være et alternativ. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tb55 Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Har i min tidligere epoke på skipsbyggeri, sett og montert utallige "hurtiglukker for dagtank" osv. Disse vil du alltid finne utvendig på styrehus e.l. Til dags dato har jeg aldrig sett noen prøve med rallamikk ala magnetventil e.l. Selve poenget er jo at dette skal fungere når strøm og andre styringsystemer blir satt ut ombord, fks. i forb. med brann. Poenget er at du skal bestemme når drivstoff skal kuttes, ikke et tilfeldig strømbrudd ! Svennings montasje virker for meg meget elegant og enkel. På yrkesbåter ligger disse håndtakene i kasser av typen "brake glas", og er beregnet til bruk i en nødsituasjon. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Khamsin Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Hvis man skal bruke automatventiler (Feks en magnetventil) i slike installasjoner er det meningen at disse ventilene skal være såkalt "fail safe". Det vil si at i dette tilfellet skal dem lukke hvis de mister spenningen eller hvis de er koblet mot et automatisk brannslukke system. Det som og må være i tillegg er en manuell bypass ventil som normalt skal være stengt. Denne skal kun brukes hvis det oppstår feil på utstyret slik at man kan komme seg i havn, og reparere feilen i trygge omgivelser. Dette er dyre, kompliserte og plasskrevende installasjoner da du må ha hurtig tilgang til dieseltanken for å operere manuell ventil i tilfelle det blir feil på utstyret. Fordelen med automatiske ventiler er at dem er stengt hver gang motoren ikke går og de kan kobles mot den automatiske utløsingen av brannslokking og dermed stenge ventilene automatisk. I min båt er det samme løsning som i Svenning sin, og det er absolutt det enkleste og beste. Det som er viktig her er å operere ventilene innimellom for å sjekke at ventil og wire ikke har rustet fast eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 14.Februar.2009 Del på Facebook Svart 14.Februar.2009 Helt enig med deg Khamsin ,den løsningen du og Svenning har er klart best.Vil bare si det at det fins magnet ventiler som ikke stenger selv om strømmen går, det er ventiler uten retur fjær men med to spoler.Blir strømmen borte må man jo gjøre noe manuelt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.