Jump to content

Nødstenging drivstoff

Likeråfiske

Recommended Posts

Hvis du allerede har ett automatisk brannsluknings annlegg nå jo magnet ventiler vere ideelt. Ingen vaier til konsollet eller ekstra betjeninger, kun en enkelt ventil som slår seg på når alt er normalt. Detekteres brann kutter den drivstoffet. På min båt er det ikke automatisk annet ann maskinene stopper ved brann. Drivstoffet må jeg stenge selv...

På min båt er det ikke automatisk annet ann maskinene stopper ved brann. Drivstoffet må jeg stenge selv...

Hvorfor stopper maskinene ved brann? Er det ikke lurt å ha maskinkraft slik at en kan tørne båten opp mot vinden hvis det skulle bli brann? Dette hørtes skummelt ut. Det er ikke farlig og bruke motoren selv om det brenner, og stoppe grunnet dieselmangel gjør den jo ikke uten at du stenger den manuelle ventil først. :confused:

Bruk kun manuelle ventiler til hurtig stenging av drivstoff tankene!

Redigert av mask (see edit history)
Hvorfor stopper maskinene ved brann?

Maskinene stopper hvis brannslukkeren utløses, det samme gjør generator og vifte. Det er koblet slik for at dieselmotorene ikke skal dra inn ny luft og spise opp slukkeren, en dieselmotor stopper ikke ved mangel på luft. Jeg har en manuell bryter som jeg kan bypasse hele brannsluknings delen om brannen er under kontroll, men utgangspunktet er at motorene stopper.

Jag sällar mig till dem som är tveksamma till mer eller mindre automatiska anordningar som stänger dieseltillförsel till motorer.

• En eventuell felfunktion kan ju innebära att motorerna stannar i kritiska ögonblick t ex på grund av elbortfall.
  • Och visst vill man väl själv besluta om dieselmotorerna skall stanna i händelse av brand?

Tänk t ex på när man befinner sig utanför stenig kust i lä...

Av nämnda skäl är jag även tveksam till magnetventiler som är anslutna till tjuvlarm och som väl oftast fungerar så att bränsletillförseln stängs vid elbortfall. Har haft kompis som hade motorbortfall i hamnutloppet på grund av en listig dieselavstängare som han installerat för att försvåra stöld av båten. Och som han givetvis själv glömde...

En dieselmotor som stannats med hjälp av en avstängningsventil på dieseltillförseln är inte alltid så lätt att få igång.

Redigert av ebonita (see edit history)
Jeg kan ikke finne noe krav til manuell stenging av dieseltilførsel til maskin i forskriften:

Nei, så er ikke dette til å forstå seg på, heller.

Jeg har en importert Bayliner 285. Denne er CE-merket og et av punkltene på min liste var å montere manuell stengeventil, med betjening fra førerplass.

I tillegg skulle skokkeutstyr monteres, manuell lensepumpe, og kasser på batterier.

En kjapp kontroll og diskusjon med Baylinerforhandler på båtmessa, Lillestøm i fjor, avdekket at de leverer nye "Norske" Bayliner 285, som vår blir CE- godkjent, uten disse tilleggsinstallasjoner.

Maskinene stopper hvis brannslukkeren utløses, det samme gjør generator og vifte. Det er koblet slik for at dieselmotorene ikke skal dra inn ny luft og spise opp slukkeren, en dieselmotor stopper ikke ved mangel på luft. Jeg har en manuell bryter som jeg kan bypasse hele brannsluknings delen om brannen er under kontroll, men utgangspunktet er at motorene stopper.

Hvis du kan bypasse den automatiske delen på slukke anlegget så ville jeg ha gjort det med en gang. Da er det du som bestemmer når motorene skal stoppes, og det er du som bestemmer når slukkeanlegget skal aktiveres. :smash:

CE-reglene sier at slukkeanlegget skal vere automatisk med varsling, da er det i mine øyne en fordel at avstenging av motorer også er automatisk. Alternativt kan dieselmotorene sluke hele slukkeapparatet og det mister sin effekt. Når alarmen er gått inspiserer man motorrommet, er alt som normal vipper man over bypass-bryteren og starter motorene som normalt. Det er ikke krav til denne nedstengingen, kun varsling slik at man skal stoppe motorene, jeg ville ikke ventet med å stoppe motorene når alarmen går av.

Det er sikkert mange som har denne løsningen fra Fireboy-Xintex.

engineShutdown.gif

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
  • 15 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...