Jens_P Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Vil bare si det at det fins magnet ventilersom ikke stenger selv om strømmen går, det er ventiler uten retur fjær men med to spoler. Da har jeg lært noe nytt i dag også! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Hvis du allerede har ett automatisk brannsluknings annlegg nå jo magnet ventiler vere ideelt. Ingen vaier til konsollet eller ekstra betjeninger, kun en enkelt ventil som slår seg på når alt er normalt. Detekteres brann kutter den drivstoffet. På min båt er det ikke automatisk annet ann maskinene stopper ved brann. Drivstoffet må jeg stenge selv... Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 (redigert) På min båt er det ikke automatisk annet ann maskinene stopper ved brann. Drivstoffet må jeg stenge selv... Hvorfor stopper maskinene ved brann? Er det ikke lurt å ha maskinkraft slik at en kan tørne båten opp mot vinden hvis det skulle bli brann? Dette hørtes skummelt ut. Det er ikke farlig og bruke motoren selv om det brenner, og stoppe grunnet dieselmangel gjør den jo ikke uten at du stenger den manuelle ventil først. Bruk kun manuelle ventiler til hurtig stenging av drivstoff tankene! Redigert 14.Februar.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Hvorfor stopper maskinene ved brann? Maskinene stopper hvis brannslukkeren utløses, det samme gjør generator og vifte. Det er koblet slik for at dieselmotorene ikke skal dra inn ny luft og spise opp slukkeren, en dieselmotor stopper ikke ved mangel på luft. Jeg har en manuell bryter som jeg kan bypasse hele brannsluknings delen om brannen er under kontroll, men utgangspunktet er at motorene stopper. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 (redigert) Jag sällar mig till dem som är tveksamma till mer eller mindre automatiska anordningar som stänger dieseltillförsel till motorer. En eventuell felfunktion kan ju innebära att motorerna stannar i kritiska ögonblick t ex på grund av elbortfall. Och visst vill man väl själv besluta om dieselmotorerna skall stanna i händelse av brand? Tänk t ex på när man befinner sig utanför stenig kust i lä... Av nämnda skäl är jag även tveksam till magnetventiler som är anslutna till tjuvlarm och som väl oftast fungerar så att bränsletillförseln stängs vid elbortfall. Har haft kompis som hade motorbortfall i hamnutloppet på grund av en listig dieselavstängare som han installerat för att försvåra stöld av båten. Och som han givetvis själv glömde... En dieselmotor som stannats med hjälp av en avstängningsventil på dieseltillförseln är inte alltid så lätt att få igång. Redigert 14.Februar.2009 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 Off topic men siden du nevner tyverialarm og stenging av motor. Steyr sine motorer har en fin funksjon der man aktiverer en pinne så får man kun lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
sas Svart 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 Kjøpte kuleventil og vaier hos Seasea. Laget en brakett som holder vaierern på plass. Håndtak ved styrekonsoll. Totalpris ca 500 kroner. Dette ble gjort for CE-godkjenning Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Jeg kan ikke finne noe krav til manuell stenging av dieseltilførsel til maskin i forskriften: Nei, så er ikke dette til å forstå seg på, heller. Jeg har en importert Bayliner 285. Denne er CE-merket og et av punkltene på min liste var å montere manuell stengeventil, med betjening fra førerplass. I tillegg skulle skokkeutstyr monteres, manuell lensepumpe, og kasser på batterier. En kjapp kontroll og diskusjon med Baylinerforhandler på båtmessa, Lillestøm i fjor, avdekket at de leverer nye "Norske" Bayliner 285, som vår blir CE- godkjent, uten disse tilleggsinstallasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Skulle jo tro at det er et krav når selv vår Bavarie 39 c leveres med dette som standard. En enkel kulenevtil rett ved tanken, fine saker. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Maskinene stopper hvis brannslukkeren utløses, det samme gjør generator og vifte. Det er koblet slik for at dieselmotorene ikke skal dra inn ny luft og spise opp slukkeren, en dieselmotor stopper ikke ved mangel på luft. Jeg har en manuell bryter som jeg kan bypasse hele brannsluknings delen om brannen er under kontroll, men utgangspunktet er at motorene stopper. Hvis du kan bypasse den automatiske delen på slukke anlegget så ville jeg ha gjort det med en gang. Da er det du som bestemmer når motorene skal stoppes, og det er du som bestemmer når slukkeanlegget skal aktiveres. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 (redigert) CE-reglene sier at slukkeanlegget skal vere automatisk med varsling, da er det i mine øyne en fordel at avstenging av motorer også er automatisk. Alternativt kan dieselmotorene sluke hele slukkeapparatet og det mister sin effekt. Når alarmen er gått inspiserer man motorrommet, er alt som normal vipper man over bypass-bryteren og starter motorene som normalt. Det er ikke krav til denne nedstengingen, kun varsling slik at man skal stoppe motorene, jeg ville ikke ventet med å stoppe motorene når alarmen går av. Det er sikkert mange som har denne løsningen fra Fireboy-Xintex. Redigert 16.Februar.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Min båt er 2006 modell, den har installert automatisk slukke system men ingen avstengning for diesel. Båten er produsert i Europa og er CE merket. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Poseidon Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Mener gamle Poseidon hadde en wire ved maskinnedgangen for fjernbetjening av ventilen. ...... Ja, det stemmer og nye POSEIDON II har stengeventilene oppe på båtdekket, i akterkant av skorsteinen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
veland2 Svart 18.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2024 Likeråfiske skrev On 13.2.2009 at 20.50: Go aften. Jeg skal montere stengeventil/nødstenging på dieselslangen på lett tilgjengelig plass. GODE råd ønskes. Yrkesbåter har krav om nødstenging av drivstoff tilgang ved brann ombord. Slikt bør det vel være på fritidsbåter og ? Det er krav ligger under CE-MERKING . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.