Ørnvik 640 Startet 13.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2009 Heisann! Jeg har Cummings QSD 2,0 ltr. motor montert i min Ørnvik. Er det noen som har erfaringer med denne motoren? Har endel erfaringer selv- men savner kyndige personer innen faget med erfaring fra denne motoren. Sant skal sies- det er en ny motor type, men alle jeg har vært i kontakt med flere firma som jobber med disse motorene, har faktisk lite "peiling" og innsikt . Spesielt ang. hvordan en service skal utføres, og hvordan og hvor de forskjellige enheter er plassert. Har høstet erfaringer den første sensongen med denne motoren- de meste er positive. Også gode erfaringer på service og bytte av slite deler. Noen som også har erfaringer innen disse motorene- tråden er løs :) Sitér dette innlegget Link to post
Rudis Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 hei, har denne motoren selv, har fungert bra, men har litt problem med å få den ut av gir enkelte ganger. har alpha one gir. opplevde også at forhandlere hadde lite kunnskap om denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ørnvik 640 Svart 14.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Hei brittny. Takker for den. Det at den ikke går lett i gir er en justering på gir- gass justering på siden av motoren. Har skiftet impeller, drivreim, oljefilter, diesel filter + + + ved vinter lagring. Nå er ikke dette nødvendig- men det er godt å øve seg litt også- og ligge å drive på sjøen med gåan impeller uten "klue" hvordan skifte er ikke bra :) Kan sikkert hjelpe deg hvis du skulle ha behov for å vite disse tingene. Kjøp alrig impeller sett til denne motoren- det koster 2 350.00 eks. mva. Disse har jeg fått original til 587.00 eks mva :) Sitér dette innlegget Link to post
Rudis Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 problemet er ikke å få den i gir,men å få den ut av gir. hvor høyt turtall har du på tomgang? jeg har 150 hk utgaven. Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 Første service skal utførest mellom 20 og 50 timer (innkjøringsperiode frem til 20) Tror denne servicen MÅ utføres på godkjent merkeversksted for at garantien skal opprettholdes. Er det noen av dere som opplever soting i turtsllsområdet når turboen kobler inn, 1500- 1800 rpm? Har selv en QSD 2.8 ltr, 210 hk. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Ørnvik 640 Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei Brittney Er vel ca. 800 omregninger. Jeg også slet med å få den ut av gir- mener ennå at det er justeringen som kan hjelpe deg :) Sitér dette innlegget Link to post
Ørnvik 640 Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei Ing! Har ikke hatt problemer med soting på min motor- kanskje et problem på din 210 hk. Skal sjekke neste turen om jeg kan se/ merke noe til dette. Yngve/ Ørnvik'en Sitér dette innlegget Link to post
Ørnvik 640 Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Brittny...... Har bestil ny styringe enhet under messen i Bergen....går fra 130 hk til 150. Motorene er dønn like. Forskjellen på 130/ 150 hk til 170 hk. er turboen. 20 hk. for 7 600.00 kroner.... Kommer til å beholde gamle styringsboksen for 130 hk'en.. har du hatt problemer med treg start av motoren? Yngve/ Ørnvik'en Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 flott, det som er litt sjenerende av soting er kun når turboen "kobler" inn. Svart røy blir dratt inn under kalesjen, eller når den er nede er det sjenerende for de på akterste benk :0/ Merkeforhandler sier dette er normalt. Røyken er forsterket når en drar på litt........som er litt vanskelig å kontrollere med mekanisk kontroll........muligens bedre med elektronisk.......men det har jeg ikke :0/ Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Rudis Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 hei. har heller ikke merket noe til soting. ja den kan være treg å starte om den har stått noen dager, har måttet ha tre forsøk på det meste. pratet med en om omprogramering av styreenheten,det skulle være fullt forsvarlig å hente ut 30 hk til. ca 7000 skulle han ha for jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Ørnvik 640 Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Hvis du har problemer med å få start på motoren når den er kald/ når det er kaldt vær- er dette en garantisak. Cummings sender deg ny styre enhet, og du må retunere den gamle tilbake. Cummings har hatt problemer med styre enheten på disse modellene- så alle som starter tregt i litt kaldt vær skiftes uten spørsmål. Jeg har fått ny- den fungerer utmerket :)) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Er vel ca. 800 omregninger. Jeg også slet med å få den ut av gir- mener ennå at det er justeringen som kan hjelpe deg :) Tror nok at turtallet bør være så lavt som mulig ja. Alpha drevene har sk. "påhengergiring" dvs en clutchdog med to tenner som går i inngrep nede i undervannshuset. Hvis du har belastning på tennene i form av høyt turtall eller stor propell kan den være hard og få ut av gir. Diesel på alpha drev er relativt nytt. På bensinmotorene har de løst problemet ved å kutte tenningen ett brøkdels sekund når den skal ut av gear. Man kan ikke uten videre gjøre dette på en dieselmotor. Bravo drevene har clutch cone gear og dermed ikke de samme problemene. Tror nok flg er viktig: lavt turtall/belastning, riktig justert wire uten slark og en bestemt/kontant bevegelse ved gearskift. Sitér dette innlegget Link to post
Ørnvik 640 Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Flott Svartrøy! Takker for flott innlegg- tror det ligger noe i det derre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.