Jump to content

Erfaring med Cummins QSD 2,0 ltr. 130-150 og 170 hk?


Ørnvik 640

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har Cummings QSD 2,0 ltr. motor montert i min Ørnvik. Er det noen som har erfaringer med denne motoren? Har endel erfaringer selv- men savner kyndige personer innen faget med erfaring fra denne motoren. Sant skal sies- det er en ny motor type, men alle jeg har vært i kontakt med flere firma som jobber med disse motorene, har faktisk lite "peiling" og innsikt :sad: . Spesielt ang. hvordan en service skal utføres, og hvordan og hvor de forskjellige enheter er plassert. Har høstet erfaringer den første sensongen med denne motoren- de meste er positive. Også gode erfaringer på service og bytte av slite deler. Noen som også har erfaringer innen disse motorene- tråden er løs :)

Link to post

Hei brittny.

 

Takker for den. Det at den ikke går lett i gir er en justering på gir- gass justering på siden av motoren. Har skiftet impeller, drivreim, oljefilter, diesel filter + + + ved vinter lagring. Nå er ikke dette nødvendig- men det er godt å øve seg litt også- og ligge å drive på sjøen med gåan impeller uten "klue" hvordan skifte er ikke bra :)

 

Kan sikkert hjelpe deg hvis du skulle ha behov for å vite disse tingene. Kjøp alrig impeller sett til denne motoren- det koster 2 350.00 eks. mva. Disse har jeg fått original til 587.00 eks mva :)

Link to post

Brittny......

 

Har bestil ny styringe enhet under messen i Bergen....går fra 130 hk til 150. Motorene er dønn like. Forskjellen på 130/ 150 hk til 170 hk. er turboen. 20 hk. for 7 600.00 kroner.... Kommer til å beholde gamle styringsboksen for 130 hk'en.. har du hatt problemer med treg start av motoren?

 

Yngve/ Ørnvik'en

Link to post

flott, det som er litt sjenerende av soting er kun når turboen "kobler" inn. Svart røy blir dratt inn under kalesjen, eller når den er nede er det sjenerende for de på akterste benk :0/ Merkeforhandler sier dette er normalt. Røyken er forsterket når en drar på litt........som er litt vanskelig å kontrollere med mekanisk kontroll........muligens bedre med elektronisk.......men det har jeg ikke :0/

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post

Hvis du har problemer med å få start på motoren når den er kald/ når det er kaldt vær- er dette en garantisak. Cummings sender deg ny styre enhet, og du må retunere den gamle tilbake. Cummings har hatt problemer med styre enheten på disse modellene- så alle som starter tregt i litt kaldt vær skiftes uten spørsmål. Jeg har fått ny- den fungerer utmerket :))

Link to post
Er vel ca. 800 omregninger. Jeg også slet med å få den ut av gir- mener ennå at det er justeringen som kan hjelpe deg :)

 

Tror nok at turtallet bør være så lavt som mulig ja.

Alpha drevene har sk. "påhengergiring" dvs en clutchdog med to tenner som går i inngrep nede i undervannshuset.

Hvis du har belastning på tennene i form av høyt turtall eller stor propell kan den være hard og få ut av gir.

 

Diesel på alpha drev er relativt nytt. På bensinmotorene har de løst problemet ved å kutte tenningen ett brøkdels sekund når den skal ut av gear.

Man kan ikke uten videre gjøre dette på en dieselmotor.

Bravo drevene har clutch cone gear og dermed ikke de samme problemene.

 

Tror nok flg er viktig: lavt turtall/belastning, riktig justert wire uten slark og en bestemt/kontant bevegelse ved gearskift.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...