Bruningen Startet 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2009 Da jeg kjøpte Libraen for et år siden, var pumpen til autopiloten defekt (druknet pga lekasje fra dekksdrenering). Denne byttet jeg ut med en pumpe fra Furuno, Pr-15-12. Etter et halvt års bruk slutta piloten å gi signal til pumpen den ene retningen. (Er ikke pumpen, funker motstt når jeg bytter om kablene) Så da : 1. Hva kan være grunnen? 2. Er det mulig/hensiktsmessig å reparere 3. Dersom det er for stort strømtrekk, kan noen tipse om et venderelê som kunne passe? (evnt annen løsning) Piloten er i utgangspunktet helt grei til mitt bruk, så dersom håpet om et fortsatt liv må oppgis, er jeg interessert i tilsvarende brukt. (er kanskje noen som oppgraderer?) Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
BMP Svart 14.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Hei den ST 5000 piloten var vel en slik hvor alt er innebygd i betjeningsenheten med untak av kompass og rorpopmeter. Disse er ikke beregnet for noen store utstrømer og en lit stor pumpe vil fort ta liv av utgangstransistoten/ene. Er ikke siker men det er mulig denne piloten har innebygd et topolt rele for omkobling av dreieretningen på pumpa i så fall er det nokk dette som er defekt da den fungerer en vei. Skal du sette på utvendige reler for og klare strømen til pumpa må du bruke to stk topolte teleer som tåler strømmen og lit till kjøp gjerne releer som tåler det dobelte av nominel strøm til pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Bruningen Svart 14.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2009 Hmmm Høres ut som bør tenke på ny, da Noen anbefalinger ? Krav spesifikasjon : Maks hastighet 9 knop Enkel overføring fra Tiki Navigator Mulighet for "Joystick" navigering fra akterdekk Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
BMP Svart 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 Jeg hadde en slik pilot som jeg byttet for et par år siden. Grunnen til at jeg byttet var at jeg ikke var fornøyd med måten den styrte på når jeg seilte og det var ikke mulig og koble til noen rate enhet på den piloten. Jeg byttet til en ny og større pilot fra Raimarin med retesensor og den fungerer bra. Grunnen til at jeg valgte ny pilot fra Raimarin var at jeg da kunne bruke rorføleren, kompasset og drivenheten fra det gamle systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.