Jump to content

Gode gamle plastsnekker, blir de fortsatt laget?

kællen

Recommended Posts

Som en annen nevner så blir det jo bygget en del mindre snekker fremdeles,f.eks. Polar, Skager,m.flere på rundt 20-22fot. Men de som nevnes i fra "kællen" som Joda, Marex,Skilsø,Nidelv etc. er vel mer eller mindre lagt på hylla. Tror nok allikevel der er muligheter for at enkelte dukker opp igjen etter hvert i disse "miljøtider". Det meste som selges i dag, og de siste årene er jo stort sett hurtiggående farkoster, men ingenting hadde jo vært hyggeligere enn å se en ny 09mod. Joda 24?

Dette er vel ikke 24-foteren, men "Scand Classic"?
Det er faktisk ingen av delene. Skroget til Nidelv 25 classic er opprinnelig skroget til Joda 7500 .

OK, da tok jeg feil. Men innredningen og planløsningen minner veldig om slik det var i Nidelv 24, bl.a. "dobbelsofaen" på førerplass, pentryet, osv. Uansett er det en fin båt!

Nidelv bruker skroget fra Joda 7500 nå ja.

Ser de averterer med maks 120 hk Yanmar.

Jeg kan bekrefte at det går kjempefint med 140 hk Yanmar også! :flag:

Forøvrig er min båt bygget helt om/modernisert så planløsningen er lik med Nidelv, bortsett fra at min båt har beholdt køyene foran salongen som var smarteste løsningen fra Joda. (det vil si at det er 5 liggeplasser inkl stikkøye inni cabinen på min)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Den ligner Scand Classic 25,bortsett fra at Scand hadde toalett akter.

Du mener "Dassic" modellen (den med utedass)? Denne ble endret til vanlig toalettløsning på senere modeller, da utedassen var litt omdiskutert. Ellers så produseres vel Saga 27 fortsatt, gjør den ikke det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

Dessverre er produksjon av Saga 27 stoppet etter nesten 40 års produksjon. Saga Boats produserer nå kun Saga 310, Saga 315 og den nye Saga 385,.

Produksjon av Saga 27 ble dessverre stoppet for ca. 2 år siden. Men det jeg har hørt fra disponenten der er at former

og alt produksjonsutstyret er inntakkt slik at produksjonen kan startes opp igjen dersom markedet skulle tilsi det.

Lars H.

(admin for Sagaforumet og medlem i den nystartede SagaKlubben)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

former og alt produksjonsutstyret er inntakkt slik at produksjonen kan startes opp igjen dersom markedet skulle tilsi det.

Jepp

Dersom nissen skulle bli blå, nord og sørkorea slås sammen og jeg monterer drev på joda'en. :lol::lol::lol:

(håper du tok en ikke vondt ment spøk) :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...