Jump to content

Isforhold Stavanger til Oslo

Lazyjack

Recommended Posts

Skal gå strekningen Stavanger - Oslo til helgen og det kunne være interessant om noen kunne bidra med isforhold i havner langs ruta så jeg vet hvor det er mulig å søke havn uten å måtte bryte is. Av spesiell interesse er Egerund, Farsund, Mandal, Kristiansand, Arendal, Risør og Kragerø. Oslofjorden har jeg god kontroll på. Dersom noen lurer så er båten en hurtiggående(30 knop) aluminiumsbåt på 40 fot

Takk for hjelpen.

En god del is rundt Kristiansand nå men litt vind så slipper det meste du kommer greit inn til byen

er det is fra Odderøya og inn så er den ikke noe problem da fergen brekker opp et par ganger til dagen

Kan gi mere rapport ut i uken da en ser hvordan det utvikler seg :seeya:

Bare gå godt ut så du slipper unna det meste av drivisen langs land

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Deler av Arendal gjestehavn er isfri. Så her er det greit å komme inn for en pitstop.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Dette melder Kystverket:

Ismelding / Ice report 16th February 2009

Av ismelding@kystverket.no16.02.09Ismelding fra Kystverkets istjeneste, 16. februar 2009.

Det er meldt om meget åpen drivis enkelte steder innenskjærs.

Halden.

Sekken. Singlefjorden og Svinesund (AA1, AA2, AA3): Isfritt.

Oslofjorden.

Moss

Mossesundet (BB6): Åpent vann, mindre enn 1/10 is. Nyis mindre enn 5 cm. Små isflak 20 -100 m i tverrmål. Sjøfarten uhindret.

Oslo – Gullholmen (CC1, CC2, CC3, CC4): Isfritt

(Oslo havn: Tett drivis, 6/10 - 8/10 is. Seieris 5 – 10 cm. Små isflak 20 – 100 m tvers. Sjøfarten farlig for trefartøy).

Drammen.

Drammensfjorden (CC5): Råk i meget tett eller helt tett drivis. Is hovedsakelig 15 - 30 cm. Meget store isflak mer enn 2000 m i tverrmål. Sjøfarten kun for maskinsterke fartøyer.

Larvik.

Larviksfjorden (FF5): Åpen drivis 4/10 – 6/10 is. Seieris 5 – 10 cm. Isens utsende – ingen info. Sjøfarten uhindret.

Kragerø.

Jomfrulandsrenna (GG3): Meget tett drivis 8/10 – 9/10 is. Seieris 5 – 10 cm. Isens utsende - ingen info. Sjøfarten farlig for trefartøy.

Utsiden av Jomfruland ( GG4): Isfritt.

Skåtøysund (GG5): Meget tett drivis 8/10 – 9/10 is. Gråhvit is 15 – 30 cm. Isens utsende ingen info. Sjøfarten foregår i råk uten ass. av isbryter.

Langårsund (GG6). Fastis. Tynn vinteris 30 – 50 cm. Isens utsende ingen info. Sjøfarten er innstilt inn til videre.

Kragerøfjorden (HH1): Meget tett drivis 8/10 – 9/10 is. Tynn vinteris 30 – 50 cm. Isens utsende ingen info. Sjøfarten foregår i råk uten ass. av isbryter..

(Kilsfjorden og Hellefjorden: Råk i meget tett eller helt drivis. Tynn vinteris 30 – 50 cm. Sjøfarten foregår i råk uten assistanse av isbryter).

Arendal.

Tromsøysund og Galtesund (II1, II2): Meget tett drivis 8/10 – 9/10 is. Nyis mindre enn 5 cm. Store isflak 500 – 2000 m i tverrmål. Sjøfarten farlig for trefartøy.

Det er isfritt i skipsleden svenskegrensen til Kristiansand, inkludert Oslofjorden.

Neste ismelding: senest 20. februar 2009.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Veit jo ikke hvordan det er rundtom idag , men isen har dratt seg mye sammen inne i havna bare fra igår .På indrehavn er det snart åpent helt ut , der lå det hvit utover hele igår , Så et par dager til med detta mildværet ,så kan det fort bli mulighet for å komma seg ut til helgen. Ikke mange ukene siden jeg tok den turen ,Stavanger -Horten . Vi hadde jo secundater hele veien å været på vhf /telefon fortløpende ,da mange mensker her på BP fulgte oss hele veien hjem . Så vi hadde det mega på turen med all info som vi fikk hele tia , men en ting vi ikke gjorde . Det er lurt å finne ut hvor du skal bunkre på veien , jeg ante jo ikke hvor langt jeg kom pr fylling men. Sånn ca går jo å finne ut , så sjekker du i forveien at det er mulighet å komme inn å bunkre .Det er nok veldig lurt å ha planlagt på forhånd , en ting til som er lurt . Det er å følge godt med hele tia ,kjøre på drivis i 30 kn er sikkert ikke noe spesielt artig . God tur , send gjerne oppdateringer hvordan det går nedover .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Rundt Kristiansand er det egentlig ikke noe is å snakke om; selv inne i de luneste kilene er det så lite og så råttent at selv små båter kommer frem problemfritt. Det skal visst også bli litt mildere fremover. Men hvordan det er lengre øst, vet jeg ikke

Vet du om det er mulig å komme til dieselfylling i Kristiansand slik issituasjonen er nå?

Hei

Er underveis fra Ålesund til Oslo nå. Ligger i Mandal. ikke is. i Egersund ikke is, i stavanger ikke is, i bergen null is. Fint vær var litt ruskete rundt jæren i går men ellers bare kos. Merket at vi nermer oss Østlandet i dag det ble skikkelig kaldt under innseiling til Mandal. Går vidre imorgen tidlig mot risør...

Noen ville ha rapport fra turen.

5 timer Stavanger-Kristiansand, overnatting, 5 timer Kristiansand-Moss. Rappport fra Nessoddbåtene sier at indre fjord er full av drivende is og slush og det tetter sjøvannsfiltre og inntak hos oss med en gang. La derfor båten i Moss.

Ingen is utaskjærs men en del slush inn til Kristiansand, noe som skapte en del problemer med tette sjøvannsfiltre. Forøvrig silkeføre med noe sjø aktenifra oppover Sørlandet. Gikk på autopilot med 28-30 knop hele veien. Bunkret i Høllen lørdag, ingen is der.

Princess 45: Det var nok dere vi passerte sør for Obrestad på Jæren fredag ved 13-tida tenker jeg. Vi kjørte RS Kjøpstad, redningsskøyte i Simrad-klassen. Håper dere har en fin tur men tenk på dette med sjøvanssfiltre før dere legger i vei innover forbi Drøbak.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Kjempe morsomt med film :smiley: Og JA,det var oss :smiley:

Fant oss en kaiplass innen for Tangen i elva. "Dieselkaia" var åpen i dag,men kortautomat fungerte ikke :nonod:

Fikk bunkers i Grimstad av en fisker(ikke kortautomat) og ligger nå i Stavern.

Isflak inne ved fastland,men gjestebrygga lengst vest er uten is.

Tror som det er skrevet før her i tråden at det blir Moss i morgen,om ikke værgudene

gjør underverk i nattens mulm og mørke :crazy:

Flott tur oppover kysten. Vindstille med endel dønninger fra sørvest. Sol og blå himmel.

Heilt suverent :cool:

Men nå; :drink:

Det var dere ja, hehe.. så artig..

Flott båt :)

jeg var nede for å se litt langs kaia, og så dere lå der.. bare måtte filme litt.. hehe. (lurte litt på om dere skulle prøve å ta fart innover.)

Bare si i fra om jeg skal fjerne den.

Pumpa virket nok ikke fordi for noen dager siden brant det i resturanten som bensinstasjonen ligger i. Sikkert brent over linjer og slikt.

Hvis dere hadde fortsatt oppover den elva, så kommer dere til stedet min båt ligger om sommeren.

Selv om dere hadde nok ikke kommet heeeelt opp, brua var nok for lav for dere :)

Skål!

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...