dorry gutten Startet 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2009 hei.. jeg skal akurat til å ta over et prosjekt på 33 fot....etter å ha sett litt nærmere på båten fant jeg ut at noe av sømmen under vannlinja må skiftes pga rust... det jeg lurer på er om det er mulig å bruke kobber søm samtidig som det er galvanisert søm på resten av båten under vannlinja.. derfor jeg lurer er pga at jeg mener å ha hørt at det ikke går pga elektro svingninger som gjør at en av delene blir spist opp over tid...noen sier det går raskt..noen sier det tar tid .... hva mener dere....??? skal prøve å få lakt ut noen bilder av prosjektet etter som jeg bynner og resturerer... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 Bruk det samme som er brukt fra før, eller skift ut alt! Det enkleste er å bruke det som har blitt brukt fra før, galvanisert søm holder minst 15-20 år likevel.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dorry gutten Svart 15.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 jo du har rett i det.....men...er det noe i det jeg lurte på ? Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 Ja.det er noe i det du lurte på.Noen metaller er edle - - og noen er edlere enn andre.Det vil si de går ikke lett i oppløsning.Gull og syrefritt stål er noen av de som holder seg best.Så har vi noen metaller som er "uedle"d.v.s de går lett i oppløsning.Setter man et uedelt metall ned i samme ledende veske (saltvann) sammen med et edelt metall vil det begynne å gå strøm mellom metallene,Du får dannet et batteri.Dett vel føre til tæring på det uedle metqallet - i dette til felle zink - og når den er borte går jernet.Kobber er et edelt metall og greier seg.Så,du har rett - - Setter du inn kobbersøm,vil den jernsømmen som ennå holder gå raskere i oppløsning. I kjemifalget finnes det en oppstilling over alle metaller.den såkalte spenningsrekka.Metaller som står langt fra hverandre der vil føre yil tæring på dent ene metallet.Rstfritt stål(ikke syrefritt) står ganske nær hverandre,og skulle derfor ikke være en umulig kkombinasjon. HIlsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 15.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2009 De har helt rett, de som skriver at jernsum "spises opp" hvis den står sammen med kobbersaum. Syrefast er det heller ikke bra at de står sammen med. Anbefalingen om å skifte til bare jernsaum mener jeg er bra. Men jeg er ikke sikke rpå om synlig rust viser at saumen må skiftes. Saumen bør saumfares; holde en hammer mot hodet på utsiden, og slå lett på saumen på innsiden. Kommer det et skarpt smell og hammeren på utsiden spretter litt ut, er saumen i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Noe av det fineste med baatplassen.no er at man kan få faglig rettleding og gode råd om de mest utrolige tema. Med den bredden som baatplassens brukere representerer finnes alltid noen som har spesialkunnskap innen de snevreste nisjer. Men samtidig er det her som ellers på internett at man må lære seg å være virkelig kritisk og ikke ta alt for å være "god fisk" fordi om det står skrevet på nettet. Derfor er det litt trist å se når noen forsøker å gi råd, sikkert i aller beste mening, på et grunnlag som er tynnere enn tynt: .......Rstfritt stål(ikke syrefritt) står ganske nær hverandre,og skulle derfor ikke være en umulig kkombinasjon. En slik setning som er sitert ovenfor er i beste fall intetsigende. "Rustfritt stål" er en uspesifisert sekkepost som knapt nok brukes av andre enn husmødre på jakt etter spisebestikk og skrueselgere hos Biltema. "Syrefritt stål" har jeg ikke engang hørt om, men hvis det er "Syrefast" som er ment, så er det en så omfattende gruppe at man glatt kan liste opp minst 100 forskjellige kvaliteter, med høyst ulike spesifikasjoner og egenskaper. Det er ikke meningen å komme med "sure oppgulp fra en gretten gammel gubbe", men jeg vil allikevel håpe at de som har tenkt å gi velmente råd først spør seg selv om de virkelig vet så mye om det aktuelle tema at deres råd har en reell verdi. For det ville jo virkelig vært trist om spørrende båtfolk fikk båtene sine ødelagt pga ukvalifisert synsing, gitt under dekke av faglig bistand. Når det gjelder denne saken så er det nok "roeren" som har best faglig dekning for sin anbefaling Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
roeren Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Ja, her er jo "Poseidon" inne på noe helt annet! Men det er VELDIG viktig at ingen blir usikre fordi de kanskje ikke er helt på høyden faglig, og LAR VÆRE Å SKRIVE! Da heller noen rettelser i etterkant, slik "Poseidon" gir. Men på sånne nettsteder som dette, tror jeg faktisk det er bedre å skrive noe litt feil, enn å IKKE skrive! Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Har lært at det er ikke noe som heter hverken rustfritt, syrefritt? eller syrefast stål. Stålet er mer eller mindre rustbestandig og, hvis miljøet er ekstremt nok, så får man korrosjon. Med all den ekspertisen som er på forumet så er det kanskje en metallurg som legger ut og forklarer schafflerdiagrammet? (I en ny tråd får jeg håpe) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Gutek skal ha poeng for at han absolutt er inne på det riktige. Poseidon kommer med en bra kritikk. Roeren kommer med et fint triks for å sjekke om sømmen er hel. Så dorrygutten har fått et svar som han kan rette seg etter. Og det er som Poseidon er inne på, baatplassen er ikke et ekspertforum. Man må være litt kritiske. Så til det konkrete spørsmålet, som greit besvares med: Bruk samme som er der fra før av. Når det gjelder edelhet på legeringer med jern, bestemmes denne i stor grad av innlegerte komponenter av krom og molybden. Kopper ligger ganske nært krom i spenningsrekka. Sink ligger i andre enden. Kopper blandet inn i galvanisert søm vil føre til at sinken går i løsning først, deretter jernet. Vasstrukket treverk leder strøm, slik at man vil få galvaniske celler bortover bordgangene. Der traff Gutek sømmen med hodet, korrekt! Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 tusen takk for alle svar.... jeg er ikke en som kjøper lada av en støvsugerselger for å si det slik så jeg tar ikke alt for god fisk..men.....jeg tar alle gode råd til meg for jeg ser på det slik at jeg lærer litt av alle...... men det var en som lurte på forsjellen på spesifikasjonen til rustfritt og syrefast.....rustfritt er ikke syrefast....og har spesifikasjonen A2 syrefast har derimot spesifikasjonen A4... hadde ikke tenkt å skifte all sømmen ....vertfall ikke nå med en gang..så det blir galvanisert søm for min del....har vell funnet vertfall 10-12 stk som hodet på utsiden er helt borte.....snakket foresten med en gammel skihopper med navn ingolf mork om å sette inn skruer med skive og lock tigth mutter på innsiden......og han fortalte meg at båten mister noe av sin flekibilitet og styrke dvs den blir stivere.......om det har noe å si vet jeg ikke pga jeg har jo bare tenkt å holde meg innaskjærs hær i molde fjorden...så for min del er det farlig skal foresten sette inn en annen tråd om damping av båtbord nå snart.....gleder meg å få svarene dær dorrygutten Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Dorry gutten hvor gammel er den båten? Det kan si noe om sømmen! Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 vell....for å være helt ærlig....så vet jeg ikke..men ut i fra det jeg vet om slike båter er den vell fra 70 tallet en gang Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 16.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 Tror ikke det ble bygget så mange dorrier på 70-tallet. Antar den er eldre hvis den var bygget for notfiske. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 16.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2009 (redigert) mullig du har rett..men ut i fra det jeg vet ble det bestilt tre stk da atlanterhavsveien ble bygd....for å frakte betong ut til bruene som ble bygd.. tror det va christie og oppsal som bestilte dem og viss jeg har fått vite rett to ble ødelakt av makk...og en ble kjøpt for skitt og ingenting av en venn av meg.... vi er jo så heldig at vi bor rett over fjorden for tressfjord...der brødrene kjøpstad hadde sitt båtbyggeri som molde og omeng trebåtforening har tatt over Redigert 16.Februar.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Denne gangen oppfatter jeg deg Poseidon som utidig og nedlatende.Jeg liker slett ikke å bli nedsablet som en uvitende dilletant ang spørsmål om galvanisk tæring.Jeg har vært opptatt av dette fra den tid du gikk i knebukser. da jeg som guttunge vasset rundt i høvelsponen til en gammel båtbygger.Han fortalte meg at en ikke måtte blande metaller.Klart hverken han eller jeg visste hvorfor.Senere da jeg studerte kjemi ved det som nå er NTNU,fikk jeg forklaringen.Jeg utførte en rekke laboratorieforsøk da dette for meg var et einteressant tema.Harselasen din omkring rustfritt stål har ingen betydning.Heller ikke sammensetnningen.Spenningsforskjell kan måles,og det er den som er viktig.Den kan sikkert variere i hehold til sammensetningen av legeringen. Innlederen av tråden var ute etter en begrunnelse.Han visste jo egentlig konklusjonen på forhånd.Du berømmer en for å ha gitt den beste begrunnelsen.Hvilken begrunnelse ?Han leverte en konklusjon eller en påstand,men han hadde et godt praktisk råd til prøving av gammel jernsøm. Jeg prøvde å gi en popularisert begrunnelse uten for mye faguttrykk ang katode og anode ,ioner og elektroner på vandring sli at det skulle kunne leses av folk flest : Jeg kal nå montere en motor i en trebåt med kobbersøm.Jeg synes jeg må ha gjennomgående bolter med smidd hode.Men hva slag material skal jeg velge ?Jeg antar at han som satte rustritt stål opp i spenningsrekka nær kobber vet mer om dette en både du og jeg.Men for sikkerhets skyld akter måle spenningsforskjellen mellom stålet og den kobbersømmen som er brukt i båten.Kan godt hende jeg må ty til vanlig jern ,eller forsøke å isolere stålet så godt det lar seg gjøre. Det var en som nevnte lenger oppe at strøm går gjennom tre som er fullt av salt.DEt stemmer nok.Jeg snakket med en takstmann for en tid siden.Han mente at zink elektroder på en trebåt ødela veden på grunn as strømføringe.Strømmen delaminerte fibrene i treet.Han mente at trebåter i gamle dager ble mye eldre en de ofte ble nå på grunn av dette,og at en måtte bruke elektroder av aluminium.Noen som kjenner mer til dette ? HIlsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Det var en som nevnte lenger oppe at strøm går gjennom tre som er fullt av salt.DEt stemmer nok.Jeg snakket med en takstmann for en tid siden.Han mente at zink elektroder på en trebåt ødela veden på grunn as strømføringe.Strømmen delaminerte fibrene i treet.Han mente at trebåter i gamle dager ble mye eldre en de ofte ble nå på grunn av dette,og at en måtte bruke elektroder av aluminium.Noen som kjenner mer til dette ? Det står mye mantnyttig her, men virker å være krisemaksimert. Anoder skaper "råte"! Link hentet fra sidene til Jeppe Jul Nielsen: http://home.online.no/~jeppejul/ Ellers er vel bronse i en eller annen legering (mangan-bronse?) materialet for bolter til motorfundament sammen med kobberklink. Kan by på utfordring å skaffe det i Norge! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dorry gutten Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) Ellers er vel bronse i en eller annen legering (mangan-bronse?) materialet for bolter til motorfundament sammen med kobberklink. Kan by på utfordring å skaffe det i Norge! jeg resturerte faktisk en båt tidligere som hadde den type bolter du snakker om hær.....ut i fra det jeg fikk vite av dem jeg hentet båten fra var båten fra rundt 1920.... hær er foresten bilde av båten...tipper dere ikke har sett en slik en før Redigert 18.Februar.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 bilder? hvor? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Gutek Når det gjelder Posidon og knebukser burde du være litt varsom, han ser ut som han er godt tørka. Det er også Hulda. Det er strøm som luter treverk, det spiller ingen rolle hvor den kommer fra. Lekkasje i el-anlegget gjør samme skade. Trebåter levde lenger før. Tidligere fikk man også gode materialer, nå er trevirket for en stor del best til avispapir. Materialforskjell: US Coast Guard godkjenner 30 mV spenningsforskjell som OK i f.b. med galvanisk tæring, du kan rette deg etter det tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 GutekNår det gjelder Poseidon og knebukser burde du være litt varsom, han ser ut som han er godt tørka. ....... Du er inne på noe der Hulda Jeg satt i formiddag og laget et svar på Guteks selvforherligende innlegg, men det ble så utsøkt spissformulert spydig at jeg valgte å trykke på Delete-knappen. Men konklusjonen kan jeg jo dele med de som måtte lure, nemlig at hverken faglig innhold eller presisjon i de to innleggene hans minner om noen som har studert kjemi og korrosjon på et høyere nivå enn en middels søndagsskole . . . . Dette ble et sidesprang på mer enn en måte, men bare ta igjen - litt må vi jo gjøre for underholdningen her på baatplassen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 .............. han ser ut som han er godt tørka. Det er også Hulda. Äh det vet di fan....seile omkring i en gammel jernbåt! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dorry gutten Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 he he...vet ikke helt vor det ble av de to bildene jeg...la dem ut nå i sta..men hvor dem ble av vet jeg ikke...er helt fersk på dette forumet så er ikke heeeelt sikker trykte på den "laste opp bilder" knappen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Nåja, tørr, rusten og Pripps Blå. Kan det bli bedre og mer internasjonalt? Avssporing. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 ser ut som hun begynnte o ruste på torre land..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Äh det vet di fan....seile omkring i en gammel jernbåt! Ja, til og med en som har vært svensk i nesten 50 år Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.