Jump to content

kobber søm samtidig som det er galvanisert søm?


dorry gutten

Recommended Posts

hei..

 

jeg skal akurat til å ta over et prosjekt på 33 fot....etter å ha sett litt nærmere på båten fant jeg ut at noe av sømmen under vannlinja må skiftes pga rust...

det jeg lurer på er om det er mulig å bruke kobber søm samtidig som det er galvanisert søm på resten av båten under vannlinja..

derfor jeg lurer er pga at jeg mener å ha hørt at det ikke går pga elektro svingninger som gjør at en av delene blir spist opp over tid...noen sier det går raskt..noen sier det tar tid ....

 

hva mener dere....???

 

skal prøve å få lakt ut noen bilder av prosjektet etter som jeg bynner og resturerer...

Link to post

Ja.det er noe i det du lurte på.Noen metaller er edle - - og noen er edlere enn andre.Det vil si de går ikke lett i oppløsning.Gull og syrefritt stål er noen av de som holder seg best.Så har vi noen metaller som er "uedle"d.v.s de går lett i oppløsning.Setter man et uedelt metall ned i samme ledende veske (saltvann) sammen med et edelt metall vil det begynne å gå strøm mellom metallene,Du får dannet et batteri.Dett vel føre til tæring på det uedle metqallet - i dette til felle zink - og når den er borte går jernet.Kobber er et edelt metall og greier seg.Så,du har rett - - Setter du inn kobbersøm,vil den jernsømmen som ennå holder gå raskere i oppløsning.

I kjemifalget finnes det en oppstilling over alle metaller.den såkalte spenningsrekka.Metaller som står langt fra hverandre der vil føre yil tæring på dent ene metallet.Rstfritt stål(ikke syrefritt) står ganske nær hverandre,og skulle derfor ikke være en umulig kkombinasjon.

 

HIlsen Gutek

Link to post

De har helt rett, de som skriver at jernsum "spises opp" hvis den står sammen med kobbersaum. Syrefast er det heller ikke bra at de står sammen med. Anbefalingen om å skifte til bare jernsaum mener jeg er bra. Men jeg er ikke sikke rpå om synlig rust viser at saumen må skiftes. Saumen bør saumfares; holde en hammer mot hodet på utsiden, og slå lett på saumen på innsiden. Kommer det et skarpt smell og hammeren på utsiden spretter litt ut, er saumen i orden.

Link to post

Noe av det fineste med baatplassen.no er at man kan få faglig rettleding og gode råd om de mest utrolige tema. Med den bredden som baatplassens brukere representerer finnes alltid noen som har spesialkunnskap innen de snevreste nisjer.

 

Men samtidig er det her som ellers på internett at man må lære seg å være virkelig kritisk og ikke ta alt for å være "god fisk" fordi om det står skrevet på nettet.

 

Derfor er det litt trist å se når noen forsøker å gi råd, sikkert i aller beste mening, på et grunnlag som er tynnere enn tynt:

 

.......Rstfritt stål(ikke syrefritt) står ganske nær hverandre,og skulle derfor ikke være en umulig kkombinasjon.

 

En slik setning som er sitert ovenfor er i beste fall intetsigende. "Rustfritt stål" er en uspesifisert sekkepost som knapt nok brukes av andre enn husmødre på jakt etter spisebestikk og skrueselgere hos Biltema. "Syrefritt stål" har jeg ikke engang hørt om, men hvis det er "Syrefast" som er ment, så er det en så omfattende gruppe at man glatt kan liste opp minst 100 forskjellige kvaliteter, med høyst ulike spesifikasjoner og egenskaper.

 

Det er ikke meningen å komme med "sure oppgulp fra en gretten gammel gubbe", men jeg vil allikevel håpe at de som har tenkt å gi velmente råd først spør seg selv om de virkelig vet så mye om det aktuelle tema at deres råd har en reell verdi.

 

For det ville jo virkelig vært trist om spørrende båtfolk fikk båtene sine ødelagt pga ukvalifisert synsing, gitt under dekke av faglig bistand.

 

Når det gjelder denne saken så er det nok "roeren" som har best faglig dekning for sin anbefaling :sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Gutek skal ha poeng for at han absolutt er inne på det riktige. Poseidon kommer med en bra kritikk. Roeren kommer med et fint triks for å sjekke om sømmen er hel. Så dorrygutten har fått et svar som han kan rette seg etter. Og det er som Poseidon er inne på, baatplassen er ikke et ekspertforum. Man må være litt kritiske.

 

Så til det konkrete spørsmålet, som greit besvares med: Bruk samme som er der fra før av.

 

Når det gjelder edelhet på legeringer med jern, bestemmes denne i stor grad av innlegerte komponenter av krom og molybden. Kopper ligger ganske nært krom i spenningsrekka. Sink ligger i andre enden. Kopper blandet inn i galvanisert søm vil føre til at sinken går i løsning først, deretter jernet. Vasstrukket treverk leder strøm, slik at man vil få galvaniske celler bortover bordgangene. Der traff Gutek sømmen med hodet, korrekt!

Link to post

tusen takk for alle svar....

 

jeg er ikke en som kjøper lada av en støvsugerselger for å si det slik så jeg tar ikke alt for god fisk..men.....jeg tar alle gode råd til meg for jeg ser på det slik at jeg lærer litt av alle......

men det var en som lurte på forsjellen på spesifikasjonen til rustfritt og syrefast.....rustfritt er ikke syrefast....og har spesifikasjonen A2 syrefast har derimot spesifikasjonen A4...

 

hadde ikke tenkt å skifte all sømmen ....vertfall ikke nå med en gang..så det blir galvanisert søm for min del....har vell funnet vertfall 10-12 stk som hodet på utsiden er helt borte.....snakket foresten med en gammel skihopper med navn ingolf mork om å sette inn skruer med skive og lock tigth mutter på innsiden......og han fortalte meg at båten mister noe av sin flekibilitet og styrke dvs den blir stivere.......om det har noe å si vet jeg ikke pga jeg har jo bare tenkt å holde meg innaskjærs hær i molde fjorden...så for min del er det farlig

 

skal foresten sette inn en annen tråd om damping av båtbord nå snart.....gleder meg å få svarene dær

 

 

dorrygutten

Link to post

mullig du har rett..men ut i fra det jeg vet ble det bestilt tre stk da atlanterhavsveien ble bygd....for å frakte betong ut til bruene som ble bygd..

tror det va christie og oppsal som bestilte dem og viss jeg har fått vite rett to ble ødelakt av makk...og en ble kjøpt for skitt og ingenting av en venn av meg....

 

vi er jo så heldig at vi bor rett over fjorden for tressfjord...der brødrene kjøpstad hadde sitt båtbyggeri som molde og omeng trebåtforening har tatt over

Redigert av dorry gutten (see edit history)
Link to post

Denne gangen oppfatter jeg deg Poseidon som utidig og nedlatende.Jeg liker slett ikke å bli nedsablet som en uvitende dilletant ang spørsmål om galvanisk tæring.Jeg har vært opptatt av dette fra den tid du gikk i knebukser. da jeg som guttunge vasset rundt i høvelsponen til en gammel båtbygger.Han fortalte meg at en ikke måtte blande metaller.Klart hverken han eller jeg visste hvorfor.Senere da jeg studerte kjemi ved det som nå er NTNU,fikk jeg forklaringen.Jeg utførte en rekke laboratorieforsøk da dette for meg var et einteressant tema.Harselasen din omkring rustfritt stål har ingen betydning.Heller ikke sammensetnningen.Spenningsforskjell kan måles,og det er den som er viktig.Den kan sikkert variere i hehold til sammensetningen av legeringen.

 

Innlederen av tråden var ute etter en begrunnelse.Han visste jo egentlig konklusjonen på forhånd.Du berømmer en for å ha gitt den beste begrunnelsen.Hvilken begrunnelse ?Han leverte en konklusjon eller en påstand,men han hadde et godt praktisk råd til prøving av gammel jernsøm.

 

Jeg prøvde å gi en popularisert begrunnelse uten for mye faguttrykk ang katode og anode ,ioner og elektroner på vandring sli at det skulle kunne leses av folk flest : Jeg kal nå montere en motor i en trebåt med kobbersøm.Jeg synes jeg må ha gjennomgående bolter med smidd hode.Men hva slag material skal jeg velge ?Jeg antar at han som satte rustritt stål opp i spenningsrekka nær kobber vet mer om dette en både du og jeg.Men for sikkerhets skyld akter måle spenningsforskjellen mellom stålet og den kobbersømmen som er brukt i båten.Kan godt hende jeg må ty til vanlig jern ,eller forsøke å isolere stålet så godt det lar seg gjøre.

 

Det var en som nevnte lenger oppe at strøm går gjennom tre som er fullt av salt.DEt stemmer nok.Jeg snakket med en takstmann for en tid siden.Han mente at zink elektroder på en trebåt ødela veden på grunn as strømføringe.Strømmen delaminerte fibrene i treet.Han mente at trebåter i gamle dager ble mye eldre en de ofte ble nå på grunn av dette,og at en måtte bruke elektroder av aluminium.Noen som kjenner mer til dette ?

 

HIlsen Gutek

Link to post
Det var en som nevnte lenger oppe at strøm går gjennom tre som er fullt av salt.DEt stemmer nok.Jeg snakket med en takstmann for en tid siden.Han mente at zink elektroder på en trebåt ødela veden på grunn as strømføringe.Strømmen delaminerte fibrene i treet.Han mente at trebåter i gamle dager ble mye eldre en de ofte ble nå på grunn av dette,og at en måtte bruke elektroder av aluminium.Noen som kjenner mer til dette ?

Det står mye mantnyttig her, men virker å være krisemaksimert. Anoder skaper "råte"!

Link hentet fra sidene til Jeppe Jul Nielsen: http://home.online.no/~jeppejul/

 

Ellers er vel bronse i en eller annen legering (mangan-bronse?) materialet for bolter til motorfundament sammen med kobberklink.

Kan by på utfordring å skaffe det i Norge!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Ellers er vel bronse i en eller annen legering (mangan-bronse?) materialet for bolter til motorfundament sammen med kobberklink.

Kan by på utfordring å skaffe det i Norge!

 

 

jeg resturerte faktisk en båt tidligere som hadde den type bolter du snakker om hær.....ut i fra det jeg fikk vite av dem jeg hentet båten fra var båten fra rundt 1920....

 

hær er foresten bilde av båten...tipper dere ikke har sett en slik en før

Redigert av dorry gutten (see edit history)
Link to post

Gutek

 

Når det gjelder Posidon og knebukser burde du være litt varsom, han ser ut som han er godt tørka. Det er også Hulda.

 

Det er strøm som luter treverk, det spiller ingen rolle hvor den kommer fra. Lekkasje i el-anlegget gjør samme skade. Trebåter levde lenger før. Tidligere fikk man også gode materialer, nå er trevirket for en stor del best til avispapir.

 

Materialforskjell: US Coast Guard godkjenner 30 mV spenningsforskjell som OK i f.b. med galvanisk tæring, du kan rette deg etter det tallet.

Link to post
Gutek

Når det gjelder Poseidon og knebukser burde du være litt varsom, han ser ut som han er godt tørka. .......

 

Du er inne på noe der Hulda :giggle:

 

Jeg satt i formiddag og laget et svar på Guteks selvforherligende innlegg, men det ble så utsøkt spissformulert spydig at jeg valgte å trykke på Delete-knappen. Men konklusjonen kan jeg jo dele med de som måtte lure, nemlig at hverken faglig innhold eller presisjon i de to innleggene hans minner om noen som har studert kjemi og korrosjon på et høyere nivå enn en middels søndagsskole . . . .

 

Dette ble et sidesprang på mer enn en måte, men bare ta igjen - litt må vi jo gjøre for underholdningen her på baatplassen :wflag::wflag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...