Gutek Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Poseidon ! Jeg skulle ønske du kunne påpeke noe jeg har skrevet som er feil.Du slenger bare dritt uten å begrunne det.Jeg såg du kritiserte en for dårlig rettskriving her i dag.Driver du å skal skremme folk fra å skrive her ?Er det oppmerksomhet du trakter etter.Du tenker kanskje at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet !!?? ! Kom igjen !Skriv hva jeg har tatt feil på .og ikke bare driv med GPP ! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Jeg pusset opp ei skøyte for en tid tilbake, og den hadde stålsaum over vannlinja og kobbersaum under. Det hadde holdt i 40 år, men motorboltene av vanlig "svartstål" var rustet opp så de skiftet jeg til syrefast 316L. Det var en STOR tabbe. Jeg fikk lutråte rundt boltene, og kobberklinken begynte å irre noe forferdelig. De ble som grønne små blomkåler. Mitt råd er å holde seg til det som var fra før eller noe som ligger nærme hverandre i spenningsrekka. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Poseidon Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 .....Gull og syrefritt stål er noen av de som holder seg best...........Rstfritt stål(ikke syrefritt) står ganske nær hverandre,og skulle derfor ikke være en umulig kkombinasjon. Poseidon !Jeg skulle ønske du kunne påpeke noe jeg har skrevet som er feil. Kom igjen !Skriv hva jeg har tatt feil på .og ikke bare driv med GPP ! Du kan jo begynne med å forklare oss uvitende hva dette syrefrie stålet ditt er for noe . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
dorry gutten Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 (redigert) vell jeg har nå i allefall fått svar på det jeg lurte på...... dere får alle ha en fortreffelig debatt vidre....oh....og pass på for bryggemafian.....skummle saker Redigert 18.Februar.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Poseidon ! Syrefritt - syrefast ?Du er et skikkelig petimeter.Vi sier syrefritt her oppe.Faglig sett er det helt sikkert feil,men ikke verre en at til og med du forstår det, Det blir omtrent som noen sier at de "pompar morten levandes på fadet" Surpomp er derrimot noen helt annet ! Men du,jeg har lest noen andre tråder i dag,og det forundrer meg at du får holde på med skriveriene dine.De oser jo av tekstreklame.Spesielt vil jeg nevne en tråd om lanterner på seilbåter var det vel.Jeg for min del hdde aldri visst om at du drev en båtskole dersom jeg ikke hadde vært medlem av båtplassen !Det skulle kostet deg bra mange reklamekroner å spre det budskapet til så mange om du får gjprt her - aldels gratis på et reklamefritt forum ! Med syrefri hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Støtter Gutek fullt ut i denne saken. Smakløs selvhevdelse er en uting. Selv på båtplassen At noen svært få - ( i dette og mange andre tilfeller Poseidon ) føler at de overgår mange av oss i for eksempel kunnskap - erfaring - -- og rettskriving - det er helt greit - men ikke smør det utover hele siden - stadig vekk. Saklige kommentarer er ikke det samme som sarkastiske kommentarer - og dette var ikke feilskrift. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Voldsomt så hårsåre man var her da. Mye rett i det som Poseidon hevder. Man må ha en del peiling for å sortere ut det som er bra teorier av alt det som serveres her på forumet. Mye her som er rein vranglære. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Hva er det som er vranglære ?Det blir så vanskelig når det bare settes fram påstander uten noen begrunnelse og uten å spesifisere hva som er feil ? Umulig å være enig eller uenig ! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 19.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 hmmm...no synes i gutta boys ska roe ned litt ....virker som dere har helt glemt hva som var utgangspunktet til denne tråden.... om dere vil diskutere vranglære eller ikke kan dere lage en annen debatt..ligg unna mine..he he jeg har i allefall fått svar på det jeg lurte på....med eller uten skriveleif.. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 "....om å sette inn skruer med skive og lock tigth mutter på innsiden......og han fortalte meg at båten mister noe av sin flekibilitet og styrke dvs den blir stivere....... (Hva er lock tight mutter?) Den virkningen av maskinskruer med mutre, i stedet for saum, er helt nytt for meg. Og som du sier, vi "vanlige dødelige", som bare skal bruke båtene til nokså lett fritidsbruk, vil neppe noengang merke noen forskjell, eller få trøbbel pga dette. Men i gamle dager til havs i storm ....! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 "lock tight mutter" Forfatteren mener sikkert vanlig låsemutter med nyloninnlegg såkalt nyloc-mutter DIN985 Loctite er derimot kjemisk låsevæske for bruk på gjengede forbindelser. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Jo, sånt loch tight-konsept er sikkert ganske effektivt til sitt bruk - men på maskinskruer med mutter, brukt som saum, pleier jeg å klippe av og klinke på skruen, som en saum. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) jepps...nylock mutter mente jeg....tenkte feil jeg gitt..he he...sjerping dorrygutten.. det med å klinke skruen funker sikkert å...men...da er vi tilbake til legeringa i stålet i gjenn....syrefritt/faste skruer vil det gå bra med tanke til galvanisert søm.. hmm...tror det ender opp med at jeg tar med fruen ..så får hun stå å holde i mot da jeg er på innsida å klinker klinken Redigert 20.Februar.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 jippi...jeg fant ei bøtte med søm i båten idag da jeg gikk over alt som var der.....da slipper jeg å kjøpe enda.. har foresten laget ei hjemmeside som viser litt forsjellig... www.dorrygutten.webs.com Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Jeg pusset opp ei skøyte for en tid tilbake, og den hadde stålsaum over vannlinja og kobbersaum under. Det hadde holdt i 40 år, men motorboltene av vanlig "svartstål" var rustet opp så de skiftet jeg til syrefast 316L. Det var en STOR tabbe. Jeg fikk lutråte rundt boltene, og kobberklinken begynte å irre noe forferdelig. De ble som grønne små blomkåler. Mitt råd er å holde seg til det som var fra før eller noe som ligger nærme hverandre i spenningsrekka. Pussig... Matilda er bygget stikk motsatt med galvanisert under vannlinja og kobber over. Ingen rustne klink hos meg, ingen blomkåler heller. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
dorry gutten Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 det kan vell være resultatet av den syrefaste boltene det.....ikke om du har galvanisert over vannlinja og kobber klink under.... en vil ikke få den reaksjonen så lenge begge typer klink ikke er i kontakt med vann Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Det var det jeg mente, det var resultatet av å bruke syrefaste skruer. Før jeg skiftet var alt bare bra. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
dorry gutten Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 tror nok det blir til at jeg kjøper galvanisert låsebolter som jeg bruker låsemuttrer og skive fra innsiden....siden det er så masse som skal skiftes ut...desuten blir det jo masse enklere viss jeg skal skifte bord senere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.