ter-av Startet 12.Mai.2004 Del på Facebook Startet 12.Mai.2004 Hei, sjøfolk Båten er endelig på vannet! Ifjor høst hadde jeg et problem med startbatteriet. Nå ser det tilsynelatende bra ut, men jeg spør om et praktisk tips ifall jeg skulle få lignende problemer og ikke får start på motoren: Jeg har utstyrt meg med startkabler med tanke på å låne strøm fra de to forbruksbatteriene. Er fremgangsmåten da den samme som når man låner strøm fra en bil til en annen: Kobler pluss på pluss og minus på minus - i dette tilfellet fra forbruksbatteriene til startbatteriet? Er vanlige startkabler gode nok? Hilsen ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
skippy Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 Hallo. Det du spør om her går helt greit i utgangspunktet. Regner med at forbruksbatteriene dine er koblet til 12v. og ikke 24v. siden du har 2 stk. og at det er vanlige startbatterier og ikke fritidsbatterier. Fritidsbatterier har jeg forstått gir ikke nok til å starte en motor med. Utladningen skjer for sakte, et startb. gir mer i startøyeblikket. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 Hei, sjøfolk Båten er endelig på vannet! Ifjor høst hadde jeg et problem med startbatteriet. Nå ser det tilsynelatende bra ut, men jeg spør om et praktisk tips ifall jeg skulle få lignende problemer og ikke får start på motoren: Jeg har utstyrt meg med startkabler med tanke på å låne strøm fra de to forbruksbatteriene. Er fremgangsmåten da den samme som når man låner strøm fra en bil til en annen: Kobler pluss på pluss og minus på minus - i dette tilfellet fra forbruksbatteriene til startbatteriet? Er vanlige startkabler gode nok? Hilsen ter-av Har bryteropplegg som gjør at jeg kan velge vilket batteri(er) jeg skal starte med.Fortiden er startbatteriet defekt så jeg benytter forbruksbatteriene til starting. Går helt uten problemer. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
bbergs Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 Sesongen i fjord ble også for meg ødelagt med flate batterier i ferien kjøpte nye 4 stk 115A hadde jeg målt litt bedre hadde jeg ikke trengt og gjøre dette for det var ladingen som ikke fungerte tok en kjukobbling fra det ene forbruksbatteriet over til start batteriet for og være sikker på at jeg hadde mulighet til og hente litt fra disse ved flatt startbatteri. koblet en vanlig vender på mellom start og forbruk +til+ -til minus hvis jeg ønsker og lade batteriene raskere bruker jeg svitsjen og alle batterien lader seg mye rasker opp, ellers så står denne ekstra svitsjen alltid av . ER dette galt? noen formeninger der ute? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 Er fremgangsmåten da den samme som når man låner strøm fra en bil til en annen: Kobler pluss på pluss og minus på minusJeg har aldri hatt behov for å benytte startkabler i båten, men for sikkerhets skyld vil jeg nevne korrekt tilkopling av startkabler i bil for å unngå farlige gnister: 1. Fra hjelpebatteriets pluss til pluss på det flate batteriet. 2. Fra hjelpebatteriets minus til jord på den bilen som skal startes. Deretter fjernes startkablene i motsatt rekkefølge. Det går jo som regel bra med direkte fra pluss til pluss og med minus til minus, men det er så enkelt å gjøre det på en sikrere måte Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 12.Mai.2004 Del på Facebook Svart 12.Mai.2004 Fikk et profft firma til å legge om ladeopplegget mitt i fjor vår. De monterte da 3 stk. hovedstrømbrytere. 1 for startbatteriet, 1 for forbruksbanken og 1 nødbryter (crossover) for sammenkobling av startbatteri og forbruksbank. Bryteren for startbateri og bryteren for forbruk går til en batteriskiller (intelligent uten spenningstap p.g.a. dioder) mens den tredje kobler batteriene sammen slik at jeg kan starte på forbruksbanken hvis startbatteriet er kapput. At jeg i tillegg har et battmeter føler jeg meg rimelig trygg på å få start på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.