Jump to content

MMSI-nummeret innkodet?


Astor

Recommended Posts

Maritim Radio oppfordrer forhandlerne til å innprente mmsi-nummeret på VHF-radioene de selger.

Selv har jeg alltid innprentet eget mmsi-nummer på VHFene ombord. Viktig at dette er inntakt og ikke minst tilkoblet en GPS slik at posisjon vil vises ved bruk av distressknappen.

 

En annen ting man da vil ha nytte av er hvis man kjenner mmsi-nummeret til båtvenner, så kan dette lagres i egen "buddy-liste" i menyen. Da vil man kunne foreta stille anrop uten å gå veien om mikrofon og vanlig oppkall.

Jeg har i Astor lagt inn mmsi-nummer på de jeg har kontakt med på fjorden, samt til Tjøme radio.

 

En liten ting til: Husk å kalle opp kystradiostasjonen på egen arbeidskanal og IKKE K-16. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Enkelt sagt så skal all kommunikasjon som ikke gå på K16 gå på arbeidskanaler.

 

Selv om det normalt står tydelig i manualen så vær obs på at MMSI nummeret bare kan programmeres inn EN ENKELT gang så gjør du feil så må boksen på service for å slette nummeret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
at MMSI nummeret bare kan programmeres inn EN ENKELT gang så gjør du feil så må boksen på service for å slette nummeret.

Hadde 2 stk Navmann i den siste båten jeg hadde ,der slo jeg inn MMSI et par ganger pga feil den første gangen . Den kunne jeg slå inn nr 3 ganger på , Skulle det nytt nr inn da måtte den i ei sjappe til nullstilling .Så da er det kansje ikke alle dette gjelder på Svein , men spiller liten rolle da. Tenkte bare å nevne at det kan være litt forskjell fra merke til merke , om jeg ikke husker feil da .Men tviler på det :wink: Den jeg har nå , største utgaven av Raymarine .Den aner jeg lite om , men har tasta inn mitt MMSI nr på den , Da den var tom , da jeg overtok båten . Men kom på en ting nu , den må kansje registres på noen måte eller ? Da den ikke er registrert på noen , så må jeg kansje gjøre dette . Eller er jeg helt på jordet her nå ? Som sagt så står mitt MMSI nr på den nå , men den eksisterer vel kansje ikke ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Jeg ser at enkelte nick her på BP fremviser sitt mmsi-nummer i signaturen. På den måten kan man enkelt notere ned nummeret og legge det inn i buddy-listen for de man er intressert i.

 

Jeg skal fremskaffe mitt mmsi-nummer å legge det inn i min signatur.

 

Har søkt på gamle innlegg men finner ikke listen over registrerte Ship name og call sign.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg er litt usikker på hva du tenker på, men dersom du legger inn din egen NOR identitet kommer du bl.a. hit: http://www.vesseltracker.com/.

Her er opplysninger om båtens navn og MMSI nummer.

Ellers er jeg overrasket over hvor mange steder båten vår nå er registrert gjennom AIS systemet, bl.a. her: http://www.marinetraffic.com/ais/. (Jeg har fjernet detaljene om vår båt).

Nå er det bare er å gooble på NOR identiteten eller MMSI nummeret, så får man vite mye om sin egen båt.

Nesten skremmende....

Link to post
Men kom på en ting nu , den må kansje registres på noen måte eller ? Da den ikke er registrert på noen , så må jeg kansje gjøre dette.

Det er riktig at det varierer fra merke til merke, hadde selv en hvor man hadde to forsøk, altså kunne man forandre det en gang. Normalt skal man inn på service for å få nytt mmsi nummer programmert, men nå skal jo service folkene gjøre dette og da så det er alltid en mulighet å forandre det, man må derimot ha tilgang på service manualen...

 

Du skal registrere båten i Telenor sine registre, spesiellt når apparatet er utstyrt med mmsi. Om du en gang trykker på distress knappen så vil man bruke alle kanaler (gsm ol.) for å få tak i båteier, registrer vhfen din!

Link to post
Du skal registrere båten i Telenor sine registre, spesiellt når apparatet er utstyrt med mmsi. !

Stemmer vel det ja ,er vel det som koster 300- for å gjøre om navnet på båten ? Bytter du fra Tine III til Tine IV = 300- kroner, er vel det du mener vel .Ja skal få gjort det ettervært ....

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Jeg registrerer spørsmåltegnet ditt på slutten. Hva denne "servicen" bør koste er jo ett interresant spørsmål. Noen mener staten bør dekke alt på fritidsbåter noe som kansje ville gjort at flere registrete sine vhfer. At jeg skal betale 475,- hvert år for at en maskin spytter ut den samme giroen som året før synes ikke jeg er på billigsalg, men at det skal koste noe å registrere seg for første gang må en tåle. Men uansett vil jeg anbefalle registering først og fremst av sikkerhets hensyn, det er kjekt å vite at man kan trykke på en knapp så vet HRS hvem som er i nød, hvor man er i nød og hvordan man kan komme i kontakt med havaristen.

Link to post

Kroner 270.- ser det ut som det koster ,ikke all verden men.Blir endel kroner til slutt ,litt hit å litt dit .Men men skal gjøres ,hoppa vel over TineIII trur jeg.Så da blir det vel fra Tine II til Tine IV,verre er det vel ikke da det ikke fulgte med registrert vhf med båten . Har jo mitt gammle MMSI nr ,så da bør jo dette være en grei skuring . Takker for hjelpen

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Jeg er litt usikker på hva du tenker på, men dersom du legger inn din egen NOR identitet kommer du bl.a. hit: http://www.vesseltracker.com/.

Her er opplysninger om båtens navn og MMSI nummer.

 

Jeg tenkte på den siden man kan søke på mmsi-nummer og deretter få opp båtens eier osv.

 

 

Horg: Sitat: (Astor @ 17.02.09 19:21)

 

Astor?(Silje)

Dette er gamle-båten som ble solgt i sommer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Hei Tine IV

last ned dette skjemaet og endre navn på båten og fyll ut det som passer koster ikke noe :wink:

 

ellers så finnes det flere greie ting her for de intresserte :seeya:

http://www.maritimradio.no/generelt/2g-maritim_radio.htm

 

Er båten registrert i NOR da er jeg ikke sikker på om det går :crazy:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Er det mulig å teste om MMSI nr sendes og info kommer riktig opp hos Tjøme Radio uten at det går nødmelding til andre båter.

Det er mulig, men da må det brukes riktig testutstyr.

 

Dersom du stoler på at radioen din virker som den skal og bare lurer på om du har programmert MMSI riktig så kan du jo kalle opp Tjøme radio (MMSI 00257 0100) og be dem kalle deg opp med bruk av din MMSI. En annen måte er å avtale med en båtnabo i havna, og så kan dere prøve å kalle opp hverandre. Husk å sende med begrenset effekt når du ligger i havn.

Link to post
Er det mulig å teste om MMSI nr sendes og info kommer riktig opp hos Tjøme Radio uten at det går nødmelding til andre båter.

Den enkleste måten er å kalle opp Tjøme Radio via dsc, velg at du skal kalle opp coats station og trykk inn mmsi nummeret til Tjøme. Du blir tildelt arbeidskanal av tjøme og spør fint om de kan lese riktig mmsi. Alternativt kan du kalle opp en kamerat og se at nummeret er riktig. Du skal også kunne finne mmsi nummerte ved hjelp av menyen.

 

Test av distress knapp skal ALDRI forekomme.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Jeg registrerer spørsmåltegnet ditt på slutten. Hva denne "servicen" bør koste er jo ett interresant spørsmål. Noen mener staten bør dekke alt på fritidsbåter noe som kansje ville gjort at flere registrete sine vhfer.

Kr 475,- per båt per år er ikke dyrt, egentlig. Hadde alle med VHF husket på å betale konsesjonen kunne nok prisen vært lavere. Hvorfor noen mener at tjenesten skal dekkes over skatteseddelen, hvor mange som slett ikke er båtfolk skal være med å ta regningen, skjønner jeg ikke.

Link to post
...slo jeg inn MMSI et par ganger pga feil den første gangen . Den kunne jeg slå inn nr 3 ganger
Nummeret må gjerne slås inn 2 ganger og om jeg forstår deg riktig så tastet du inn nummeret feil den ene gangen (to ulike nummer eller et ugyldig nummer) så får du nok en sjanse til. Jeg har bare lagt inn MMSI i en Navman og en Sailor og i begge disse må en legge inn gyldig nummer to ganger. Når nummeret er godkjent av VHFen er det låst "for evig og alltid" :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...