Astor Startet 16.Februar.2009 Del på Facebook Startet 16.Februar.2009 Maritim Radio oppfordrer forhandlerne til å innprente mmsi-nummeret på VHF-radioene de selger. Selv har jeg alltid innprentet eget mmsi-nummer på VHFene ombord. Viktig at dette er inntakt og ikke minst tilkoblet en GPS slik at posisjon vil vises ved bruk av distressknappen. En annen ting man da vil ha nytte av er hvis man kjenner mmsi-nummeret til båtvenner, så kan dette lagres i egen "buddy-liste" i menyen. Da vil man kunne foreta stille anrop uten å gå veien om mikrofon og vanlig oppkall. Jeg har i Astor lagt inn mmsi-nummer på de jeg har kontakt med på fjorden, samt til Tjøme radio. En liten ting til: Husk å kalle opp kystradiostasjonen på egen arbeidskanal og IKKE K-16. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Poseidon Svart 16.Februar.2009 Del på Facebook Svart 16.Februar.2009 .......En liten ting til: Husk å kalle opp kystradiostasjonen på egen arbeidskanal og IKKE K-16. En meget betimelig påminnelse Astor! Den påminnelsen gjelder helt spesielt for dem som kaller kystradiostasjonen på K-16 "for radiosjekk" som de selv kaller det. Kanskje de burde sjekke sertifikat og konsesjon samtidig Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ulv I Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Radiosjekk gjøres vel på arbeidskanal. Stemmer ikke det? (holder på å lese til å ta eksamenen) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Øya Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Joda, radiosjekk tar du på arbeidskanal hvis du har behov for dette. Fikk akkurat tilsendt ny VHF fra Simrad (garanti) på denne må jeg kode inn MMSI nummeret ved oppstart første gangen. Det ser ganske greit ut. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
SveinHa Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Enkelt sagt så skal all kommunikasjon som ikke må gå på K16 gå på arbeidskanaler. Selv om det normalt står tydelig i manualen så vær obs på at MMSI nummeret bare kan programmeres inn EN ENKELT gang så gjør du feil så må boksen på service for å slette nummeret. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tine IV Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 at MMSI nummeret bare kan programmeres inn EN ENKELT gang så gjør du feil så må boksen på service for å slette nummeret. Hadde 2 stk Navmann i den siste båten jeg hadde ,der slo jeg inn MMSI et par ganger pga feil den første gangen . Den kunne jeg slå inn nr 3 ganger på , Skulle det nytt nr inn da måtte den i ei sjappe til nullstilling .Så da er det kansje ikke alle dette gjelder på Svein , men spiller liten rolle da. Tenkte bare å nevne at det kan være litt forskjell fra merke til merke , om jeg ikke husker feil da .Men tviler på det Den jeg har nå , største utgaven av Raymarine .Den aner jeg lite om , men har tasta inn mitt MMSI nr på den , Da den var tom , da jeg overtok båten . Men kom på en ting nu , den må kansje registres på noen måte eller ? Da den ikke er registrert på noen , så må jeg kansje gjøre dette . Eller er jeg helt på jordet her nå ? Som sagt så står mitt MMSI nr på den nå , men den eksisterer vel kansje ikke ? Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Jeg ser at enkelte nick her på BP fremviser sitt mmsi-nummer i signaturen. På den måten kan man enkelt notere ned nummeret og legge det inn i buddy-listen for de man er intressert i. Jeg skal fremskaffe mitt mmsi-nummer å legge det inn i min signatur. Har søkt på gamle innlegg men finner ikke listen over registrerte Ship name og call sign. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Jeg er litt usikker på hva du tenker på, men dersom du legger inn din egen NOR identitet kommer du bl.a. hit: http://www.vesseltracker.com/. Her er opplysninger om båtens navn og MMSI nummer. Ellers er jeg overrasket over hvor mange steder båten vår nå er registrert gjennom AIS systemet, bl.a. her: http://www.marinetraffic.com/ais/. (Jeg har fjernet detaljene om vår båt). Nå er det bare er å gooble på NOR identiteten eller MMSI nummeret, så får man vite mye om sin egen båt. Nesten skremmende.... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Men kom på en ting nu , den må kansje registres på noen måte eller ? Da den ikke er registrert på noen , så må jeg kansje gjøre dette. Det er riktig at det varierer fra merke til merke, hadde selv en hvor man hadde to forsøk, altså kunne man forandre det en gang. Normalt skal man inn på service for å få nytt mmsi nummer programmert, men nå skal jo service folkene gjøre dette og da så det er alltid en mulighet å forandre det, man må derimot ha tilgang på service manualen... Du skal registrere båten i Telenor sine registre, spesiellt når apparatet er utstyrt med mmsi. Om du en gang trykker på distress knappen så vil man bruke alle kanaler (gsm ol.) for å få tak i båteier, registrer vhfen din! Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Jeg skal fremskaffe mitt mmsi-nummer å legge det inn i min signatur. Astor?(Silje) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Du skal registrere båten i Telenor sine registre, spesiellt når apparatet er utstyrt med mmsi. ! Stemmer vel det ja ,er vel det som koster 300- for å gjøre om navnet på båten ? Bytter du fra Tine III til Tine IV = 300- kroner, er vel det du mener vel .Ja skal få gjort det ettervært .... Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Her er prislisten, jeg vil tro at du slipper unna endringsmeldingen når båten registreres på ny eier. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Takk for prislista Frøken Fryd. Jeg har 3 VHFer, EPIRB og AIS sender og betaler for dette kr 475 nå i 2009. (I tillegg har jeg plass i NOR-registeret som ikke koster noen ting). Jeg synes dette er en fantastisk service til en lav pris? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Jeg registrerer spørsmåltegnet ditt på slutten. Hva denne "servicen" bør koste er jo ett interresant spørsmål. Noen mener staten bør dekke alt på fritidsbåter noe som kansje ville gjort at flere registrete sine vhfer. At jeg skal betale 475,- hvert år for at en maskin spytter ut den samme giroen som året før synes ikke jeg er på billigsalg, men at det skal koste noe å registrere seg for første gang må en tåle. Men uansett vil jeg anbefalle registering først og fremst av sikkerhets hensyn, det er kjekt å vite at man kan trykke på en knapp så vet HRS hvem som er i nød, hvor man er i nød og hvordan man kan komme i kontakt med havaristen. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Kroner 270.- ser det ut som det koster ,ikke all verden men.Blir endel kroner til slutt ,litt hit å litt dit .Men men skal gjøres ,hoppa vel over TineIII trur jeg.Så da blir det vel fra Tine II til Tine IV,verre er det vel ikke da det ikke fulgte med registrert vhf med båten . Har jo mitt gammle MMSI nr ,så da bør jo dette være en grei skuring . Takker for hjelpen Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Jeg er litt usikker på hva du tenker på, men dersom du legger inn din egen NOR identitet kommer du bl.a. hit: http://www.vesseltracker.com/. Her er opplysninger om båtens navn og MMSI nummer. Jeg tenkte på den siden man kan søke på mmsi-nummer og deretter få opp båtens eier osv. Horg: Sitat: (Astor @ 17.02.09 19:21) Astor?(Silje) Dette er gamle-båten som ble solgt i sommer. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kjell E Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Denne siden du tenker på, Astor? Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
topa Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Er det mulig å teste om MMSI nr sendes og info kommer riktig opp hos Tjøme Radio uten at det går nødmelding til andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Det er denne siden du leter etter. Forholdsvis mange skip med navn Astor, så du får nok lete i listen selv Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 (redigert) Hei Tine IV last ned dette skjemaet og endre navn på båten og fyll ut det som passer koster ikke noe ellers så finnes det flere greie ting her for de intresserte http://www.maritimradio.no/generelt/2g-maritim_radio.htm Er båten registrert i NOR da er jeg ikke sikker på om det går Redigert 17.Februar.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjøtummel Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Er det mulig å teste om MMSI nr sendes og info kommer riktig opp hos Tjøme Radio uten at det går nødmelding til andre båter. Det er mulig, men da må det brukes riktig testutstyr. Dersom du stoler på at radioen din virker som den skal og bare lurer på om du har programmert MMSI riktig så kan du jo kalle opp Tjøme radio (MMSI 00257 0100) og be dem kalle deg opp med bruk av din MMSI. En annen måte er å avtale med en båtnabo i havna, og så kan dere prøve å kalle opp hverandre. Husk å sende med begrenset effekt når du ligger i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 (redigert) Er det mulig å teste om MMSI nr sendes og info kommer riktig opp hos Tjøme Radio uten at det går nødmelding til andre båter. Den enkleste måten er å kalle opp Tjøme Radio via dsc, velg at du skal kalle opp coats station og trykk inn mmsi nummeret til Tjøme. Du blir tildelt arbeidskanal av tjøme og spør fint om de kan lese riktig mmsi. Alternativt kan du kalle opp en kamerat og se at nummeret er riktig. Du skal også kunne finne mmsi nummerte ved hjelp av menyen. Test av distress knapp skal ALDRI forekomme. Redigert 17.Februar.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 Jeg registrerer spørsmåltegnet ditt på slutten. Hva denne "servicen" bør koste er jo ett interresant spørsmål. Noen mener staten bør dekke alt på fritidsbåter noe som kansje ville gjort at flere registrete sine vhfer. Kr 475,- per båt per år er ikke dyrt, egentlig. Hadde alle med VHF husket på å betale konsesjonen kunne nok prisen vært lavere. Hvorfor noen mener at tjenesten skal dekkes over skatteseddelen, hvor mange som slett ikke er båtfolk skal være med å ta regningen, skjønner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.Februar.2009 Del på Facebook Svart 17.Februar.2009 ...slo jeg inn MMSI et par ganger pga feil den første gangen . Den kunne jeg slå inn nr 3 gangerNummeret må gjerne slås inn 2 ganger og om jeg forstår deg riktig så tastet du inn nummeret feil den ene gangen (to ulike nummer eller et ugyldig nummer) så får du nok en sjanse til. Jeg har bare lagt inn MMSI i en Navman og en Sailor og i begge disse må en legge inn gyldig nummer to ganger. Når nummeret er godkjent av VHFen er det låst "for evig og alltid" Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.