Jump to content

Over 10000 for en startmotor til Sabb 2h!!!


Sabrina

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Bortsett fra at den går "gale"veien!

Det er vel dette mad at de gå motsatt vei av andre startere som gjør dem kostbare i og med at den bare kan brukes på sabben, rundt 4000,- er vel akseptabelt ville jeg tro. Haddde nokk allikevel sjekket hva som feiler den og hva en eventuell overhaling ville koste.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det er vel dette mad at de gå motsatt vei av andre startere som gjør dem kostbare i og med at den bare kan brukes på sabben, rundt 4000,- er vel akseptabelt ville jeg tro. Haddde nokk allikevel sjekket hva som feiler den og hva en eventuell overhaling ville koste.

 

Dyrt og dyrt, jeg ga 3500,- for ny (byttestarter)!

Nå vet ikke jeg om alle de gamle Sabb´ene går "gal" vei! Men 2G gjør  ihvertfall det!

 

Til Sabrina:

Har du fått ordnet starter?

 

Sjekk evt med Båtsenteret AS i Holmestrand.

Link to post

Ja, jeg har fått tak i ny startmotor til ca 5000.-.  Antakelig er det en "re-built" motor da de skulle ha den andre i innbytte.

 

Kjøpte også ny generator i samme slengen.  Har de dykket i saltvann tror jeg det ville blitt et evig problem å  holde liv i dem fremover.  

 

Det hadde vært interessant å få ekspertutalelser på om elektriske motorer o.l. som har vært fyllt med sjøvann kan berges, og hvordan.

 

Mvh

sabrina

Link to post

Det hadde vært interessant å få ekspertutalelser på om elektriske motorer o.l. som har vært fyllt med sjøvann kan berges, og hvordan.

Verksted som overhaler elektriske motorer ( 220V og oppover ) kan vaske de i f.eks tri, samt tørke de i vacuum tørke kammer. Sålenge de ikke er brent, fuker det bra. Et nytt lag med isolasjon, og motoren er god som gull...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Har tidligere hatt 33 Risør skøyte bygget i 1897, med 1964 sabb 16hk diesel.Starteren var under vann flere ganger, skylte i ferskvann, deretter i diesel/parafin, tørket, monterte samme starter igjen, fungerte helt greit lenge, helt til fjærene som holder børstene rustet opp.

Så neste gang den var under vann byttet jeg disse fjærene med engang, brukte båten i hundrevis av timer uten tull etterpå. :cryin:

Link to post
  • 5 år senere...

Standard drieretning på Sabb 2GZ er conteclockwise så vidt jeg husker. Det er mot klokka når en står på svinghjulsiden. Det er standard dreieretning for de fleste motorer jeg har sett, og det er en del. Samme på biler. Regner dreieretning fra svinghjulsiden, og ikke når en står foran grillen på bilen. Da blir det motsatt. Har startere hos Egil Verne også hvis en ikke er alt for langt fra Oslo. Sjekk denne starteren :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...