Jump to content

Hvordan legge opp varmesløyfe.

Medusa

Recommended Posts

En god del av oss lar kjølevæska fra motoren gå gjennom en varmeveksler.

Det er viktig at varmeveksleren plasseres under ekspansjonstanken på motoren. En av de effektive varmevekslerne er Isotherm 1012 som du bl.a. kan kjøpe av Seatronic i Moss. Denne har fire utblåsningspunkter og varmer båten hurtig.

Det er lurt å kontrollere trykket på sirkulasjonssystemet i motoren før du velger plassering av varmeveksleren.

• 1 måned senere...

Fikk ikke særlig svar sist, så jeg prøver igjen..

Tenker på å legge opp en vannbasert varmesløyfe rundt i båten med varme fra motoren.

Kan man la motorens kjølevann sirkulere direkte i sløyfa, eller bør sløyfa få sin varme fra motoren via en varmeveksel?

Om en bruker varmeveksel må jo varmesløyfa ha egen sirkulasjonspumpe.

Hvordan er dette løst når slikt opplegg er orginalt fra fabrikk?

Hører gjerne fordeler og ulemper med begge opplegg...

På min forrige Poseidon la jeg opp en sløyfe hvor kjølevannet ble brukt til å sirkulere gjennom varmtvannsberederen og gjennom et par "bussvarmere" som jeg kjøpte rimelig fra et huggeprosjekt. Dette fungerte helt utmerket så lenge jeg hadde båten - og fungerer sikkert fortsatt....

Anbefales!

I tillegg hadde den båten radiatorer, men det var en separat sirkulasjonssløyfe som gikk fra sentralfyren. Det virket også greit, men ulempen var den lange tiden det tok fra sentralfyren var startet og til varmen kom fra radiatorene.

Lykke til med prosjektet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Er litt usikker på om jeg har skjønt alt...

Er motoren din ferskvannskjølt så har du jo sirkulasjonspumpe og en varmeveksler; og en ekstra varmeveksler ... hvorfor skulle den være nødvendig? Er motoren din saltvannskjølt så vil du vel ikke pumpe saltvann gjennom systemet? Saltvann som ikke engang når opp i noen brukbare temperaturer.

Hei.

Det er to spørsmål som teller litt også:

Skal du ha varme bare når du kjører, eller også under landligge?

Så til spørsmålet ditt!

Selv har jeg vannvarme i båten og har erfaring med det i lang tid.

Du kan helt greit kjøre en sløfe direkte fra motoren rundt i båten. Men jo lengre søyfa blir, desto dårligere fart blir det i sirkulasjonen. Jeg har 25 meter med slanger, og da anbefaler jeg å ha ei lita sirkulasjonspumpe for å styrke vannstrømmen i sløyfa. Disse er enkle å få tak i. link kr. 895,-

Se nede til høyre på siden.

Denne har jeg montert for å styrke vannstrømmen.

Så kan det utvides med en vannvarmer siden også, jeg fikk tak i fra en nyere dieselbuss som var vraket.

hjemmeside vannvarme

Motoren er ferskvannskjølt og har derfor varmeveksler, men kan jeg koble meg inn på denne varmeveksleren for vannet til varmesløyfa?

Ved å la motorens kjøleveske gå direkte i varmesløyfa er jeg jo redd for å hemme sirkulasjonen så mye at motoren kanskje ikke får nok kjøling.

Selvfølgelig mulig å bruke en elektrisk hjelpepumpe.

Lurer på om det ikke er sikrest og best å montere en ekstra varmeveksel med egen sirkulasjonspumpe. Da ville varmesløyfa bli et eget system som ikke påvirket motorens kjølesystem direkte. I tillegg ville det være enkelt å slå varmen på og av bare med en elektrisk bryter til sirkulasjonspumpa uten å måtte stenge eller åpne noen ventiler.

Synspunkter mottas med takk...

Hei igjen :smiley:

Det kan kanskje være en liten misforståelse her?

Motoren din har varmeveksler je, men det er det samme vannet i den som er i motoren. Så om uttaket er på varmeveksleren (slik det er på mange) eller uttak på sirkulasjonspumpa/vannpumpa (slik det er på like mange) blir det samme.

Det andre vannet i varmeveksleren er jo bare saltvannet i sekundærsløyfa som kjøler ned ferskvannet. Det kan du ikke ta ut varme fra.

Eller er det ikke noe farlig å kjøre kontinuerlig sløyfe. Kjølingen fratas ikke noe da internsløyfa kjøler nok. Den "værste2 BIEFFEKTEN du kan få er noe lavere driftstemp på motoren og noe økt lekkasjefare.

men med nøye vedlikehold er ikke det noe problem.

Ventiler kan være smart for å koble ut sløyfa i varmt vær da den ikke trenges

Når du kobler deg til trenger du ikke å avbryte sløyfen inne i motoren, du lager en sløyfe i parallell istedet. Da er du sikret nok kjøling på motoren. Ofte er det egne tilkoblinger på motoren beregnet på dette, du må eventuellt gå til innkjøp av slangetilkoblinger. Er total lenge på slangene så lange som 25 meter ville jeg plassert en sirkulasjonspumpe midt i sløyfen. Slangene skal ligge under ekspansjonstanken på motoren.

Ulempen med å ikke ha varmeveksler er at volumet på vannet blir større, og variasjonen på volum mellom kald og varm motor blir større. Ekspansjonstanken kan bli for liten, evt. hvis du ikke har ekspaansjonstank kan motoren miste mer vann enn den har godt av. Men dette avhenger av størrelsen (i liter) på varmesløyfen din da, en normal varmesløyfe går helt greit uten varmeveklser. Skal du ha en skikkelig stor varmesløyfe, type vannbåren gulvvarme m.m., ville jeg nok ha gått for varmeveksler og separat eksansjonstank på varmesløyfen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ulempen med å ikke ha varmeveksler er at volumet på vannet blir større, og variasjonen på volum mellom kald og varm motor blir større.

Helt enig, og etter flere sesonger med utprøving har jeg blitt mer og mer overbevist om at ekspansjonstanken jeg monterte ekstra var det beste. Den gjør at jeg kan separere sløyfa fra motoren effektivt, gjør fylling og lufting lett, og den var gratis nesten :smiley: Plukket fra av Astra på skroten. Riktig mål og stusser.

Hei,

Det enkleste er jo en ren sløyfe med radiatorer, men det blir fort mange meter med radiatorer. Tror du kan regne at du får ut maks 3-400W varme pr meter radiator. Du må nao ha mange meter med radiator for å få nok varme.

Dette stemmer ikke helt, for de Silencioradiatorene jeg har gir mer. Ved 90 grader vann gir de fra 1000 - 1500 watt. Viftene øker utnyttelsesgraden. Men så er det også viktig å paralellkoble sløyfa, ellers mister man effekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...