Medusa Startet 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2009 Når man skal benytte varme fra motoren til en varmesløyfe, hvordan hentes varmen? Går selve kjølevannet fra motoren rundt i sløyfa, eller bør man benytte en varmeveksel slik at man får en egen varmesløyfe som ikke er direkte forbindelse med motorens kjølevann? Hvem forhandler en slik varmeveksel? Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 På Hjertmans søk opp: 7995-3 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Hei Ett annet moment du skal tenke på er at om sløyfen blir veldig stor i forhold til motorens varmeveksler/ekspansjonstank så kan utvidelsen av vesken bli så stor at ekspansjonstanken ikke klarer variasjonene. Når vesken avkjøles krymper den så mye at du får luft i slangene og deretter luft i varmregistrene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 En god del av oss lar kjølevæska fra motoren gå gjennom en varmeveksler. Det er viktig at varmeveksleren plasseres under ekspansjonstanken på motoren. En av de effektive varmevekslerne er Isotherm 1012 som du bl.a. kan kjøpe av Seatronic i Moss. Denne har fire utblåsningspunkter og varmer båten hurtig. Det er lurt å kontrollere trykket på sirkulasjonssystemet i motoren før du velger plassering av varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Meningen var ikke å legge luftslanger, men en vannbasert sløyfe. Er det da nødvendig å bruke varmeveksel, eller kan man la motorens kjølevann sirkulere direkte i sløyfa? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Begge deler. Selv har jeg valgt å droppe varmeveksler og angrer ikke på det. Vil ha MULIGHETEN" til å bruke motorvarmen, men ikke alltid. Se link: Vannvarmesløyfe Klikk på linkene vedr. sløyfer nede på siden. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Medusa Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Fikk ikke særlig svar sist, så jeg prøver igjen.. Tenker på å legge opp en vannbasert varmesløyfe rundt i båten med varme fra motoren. Kan man la motorens kjølevann sirkulere direkte i sløyfa, eller bør sløyfa få sin varme fra motoren via en varmeveksel? Om en bruker varmeveksel må jo varmesløyfa ha egen sirkulasjonspumpe. Hvordan er dette løst når slikt opplegg er orginalt fra fabrikk? Hører gjerne fordeler og ulemper med begge opplegg... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 På min forrige Poseidon la jeg opp en sløyfe hvor kjølevannet ble brukt til å sirkulere gjennom varmtvannsberederen og gjennom et par "bussvarmere" som jeg kjøpte rimelig fra et huggeprosjekt. Dette fungerte helt utmerket så lenge jeg hadde båten - og fungerer sikkert fortsatt.... Anbefales! I tillegg hadde den båten radiatorer, men det var en separat sirkulasjonssløyfe som gikk fra sentralfyren. Det virket også greit, men ulempen var den lange tiden det tok fra sentralfyren var startet og til varmen kom fra radiatorene. Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sun Flyer Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 (redigert) Det går fint å bruke motorens kjølevann. Redigert 17.Februar.2009 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
OT-flyktning Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Er litt usikker på om jeg har skjønt alt... Er motoren din ferskvannskjølt så har du jo sirkulasjonspumpe og en varmeveksler; og en ekstra varmeveksler ... hvorfor skulle den være nødvendig? Er motoren din saltvannskjølt så vil du vel ikke pumpe saltvann gjennom systemet? Saltvann som ikke engang når opp i noen brukbare temperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei, Om sløyfen blir for stor kan det hende at varmeveksleren ikke klarer volumvariasjonene som følger med temperaturvariasjonene. Hadde en VP TMD40 motor, koplet til varmtavanstank dieselvannvarmer 20 m vannslange og 3 varmeregistre. Det hold med ett nødskrik. Om jeg fylte opp kald kjøleveske til merket i varmeveksleren kokte det over.. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei. Det er to spørsmål som teller litt også: Skal du ha varme bare når du kjører, eller også under landligge? Så til spørsmålet ditt! Selv har jeg vannvarme i båten og har erfaring med det i lang tid. Du kan helt greit kjøre en sløfe direkte fra motoren rundt i båten. Men jo lengre søyfa blir, desto dårligere fart blir det i sirkulasjonen. Jeg har 25 meter med slanger, og da anbefaler jeg å ha ei lita sirkulasjonspumpe for å styrke vannstrømmen i sløyfa. Disse er enkle å få tak i. link kr. 895,- Se nede til høyre på siden. Denne har jeg montert for å styrke vannstrømmen. Så kan det utvides med en vannvarmer siden også, jeg fikk tak i fra en nyere dieselbuss som var vraket. hjemmeside vannvarme Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Medusa Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Motoren er ferskvannskjølt og har derfor varmeveksler, men kan jeg koble meg inn på denne varmeveksleren for vannet til varmesløyfa? Ved å la motorens kjøleveske gå direkte i varmesløyfa er jeg jo redd for å hemme sirkulasjonen så mye at motoren kanskje ikke får nok kjøling. Selvfølgelig mulig å bruke en elektrisk hjelpepumpe. Lurer på om det ikke er sikrest og best å montere en ekstra varmeveksel med egen sirkulasjonspumpe. Da ville varmesløyfa bli et eget system som ikke påvirket motorens kjølesystem direkte. I tillegg ville det være enkelt å slå varmen på og av bare med en elektrisk bryter til sirkulasjonspumpa uten å måtte stenge eller åpne noen ventiler. Synspunkter mottas med takk... Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei igjen Det kan kanskje være en liten misforståelse her? Motoren din har varmeveksler je, men det er det samme vannet i den som er i motoren. Så om uttaket er på varmeveksleren (slik det er på mange) eller uttak på sirkulasjonspumpa/vannpumpa (slik det er på like mange) blir det samme. Det andre vannet i varmeveksleren er jo bare saltvannet i sekundærsløyfa som kjøler ned ferskvannet. Det kan du ikke ta ut varme fra. Eller er det ikke noe farlig å kjøre kontinuerlig sløyfe. Kjølingen fratas ikke noe da internsløyfa kjøler nok. Den "værste2 BIEFFEKTEN du kan få er noe lavere driftstemp på motoren og noe økt lekkasjefare. men med nøye vedlikehold er ikke det noe problem. Ventiler kan være smart for å koble ut sløyfa i varmt vær da den ikke trenges Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Når du kobler deg til trenger du ikke å avbryte sløyfen inne i motoren, du lager en sløyfe i parallell istedet. Da er du sikret nok kjøling på motoren. Ofte er det egne tilkoblinger på motoren beregnet på dette, du må eventuellt gå til innkjøp av slangetilkoblinger. Er total lenge på slangene så lange som 25 meter ville jeg plassert en sirkulasjonspumpe midt i sløyfen. Slangene skal ligge under ekspansjonstanken på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Ulempen med å ikke ha varmeveksler er at volumet på vannet blir større, og variasjonen på volum mellom kald og varm motor blir større. Ekspansjonstanken kan bli for liten, evt. hvis du ikke har ekspaansjonstank kan motoren miste mer vann enn den har godt av. Men dette avhenger av størrelsen (i liter) på varmesløyfen din da, en normal varmesløyfe går helt greit uten varmeveklser. Skal du ha en skikkelig stor varmesløyfe, type vannbåren gulvvarme m.m., ville jeg nok ha gått for varmeveksler og separat eksansjonstank på varmesløyfen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei, Det enkleste er jo en ren sløyfe med radiatorer, men det blir fort mange meter med radiatorer. Tror du kan regne at du får ut maks 3-400W varme pr meter radiator. Du må nao ha mange meter med radiator for å få nok varme. Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei. Dersom man har en dieselvarmer(vannbåren) i tillegg kan det vel være et poeng med en ekstra varmeveksler? Ellers blir vel motoren også varmet opp når du ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Eller du kan ha en ventil for å styre varmen utenom motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 17.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Takker for gode innspill. Jeg har fått mye å vurdere, så jeg får fordøye dette litt. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Ulempen med å ikke ha varmeveksler er at volumet på vannet blir større, og variasjonen på volum mellom kald og varm motor blir større. Helt enig, og etter flere sesonger med utprøving har jeg blitt mer og mer overbevist om at ekspansjonstanken jeg monterte ekstra var det beste. Den gjør at jeg kan separere sløyfa fra motoren effektivt, gjør fylling og lufting lett, og den var gratis nesten Plukket fra av Astra på skroten. Riktig mål og stusser. Hei, Det enkleste er jo en ren sløyfe med radiatorer, men det blir fort mange meter med radiatorer. Tror du kan regne at du får ut maks 3-400W varme pr meter radiator. Du må nao ha mange meter med radiator for å få nok varme. Dette stemmer ikke helt, for de Silencioradiatorene jeg har gir mer. Ved 90 grader vann gir de fra 1000 - 1500 watt. Viftene øker utnyttelsesgraden. Men så er det også viktig å paralellkoble sløyfa, ellers mister man effekt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.