Jump to content

Trenger råd/anbefalinger, ankerwinch forut, Princess 414!

mateco

Recommended Posts

Kjerringa fyller år :flag::flag: , og i den forbindelse ønsker hun seg en ankerwinch slik at gubben kan spare ryggen til andre sysler!!

Vi har et 21 Kg Bruce kopi anker som vi har tenkt å beholde. I tillegg til selve winchen så vil hun ha ca. 40 meter galvanisert kjetting. (Blir ikke oppankret på dybder over 10 m)

Winchen bør kunne trekke minst 200 Kg kontinuerlig. Den bør kunne fjernstyres og gjerne med en fjernkontroll med innebygget kjetting teller. (Hvis det finnes da??)

Ser for meg fordelen med å slippe å trekke nye kabler til evt. nye kontrollpaneler ved bare å bruke fjernkontrollen, men må jeg montere så må jeg!

Fjernkontrollert fritt fall er en fordel! :yesnod:

Winchen, som må være for 12V, skal monteres i baugen på vår Princess 414 (ca.11-12 t).

Noen som vet hva som passer for vår båt? Liggende/Stående kapillar, Utvendig/Innvendig montering??

Holder det med 8 mm kjetting eller bør vi øke til 10mm ?

Gode anbefalinger mottas med takk!!

:sailing:

Mvh

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg ville klart ha valgt denne typen:

...men hvis du på død og liv skal ha en elektrisk og ikke biologisk vinsj, ville jeg sett på Lofrans Tigres evt. Cayman.

Gir meg assosiasjoner til HVORFOR jeg må spare ryggen!! :giggle::giggle:

Får ikke lov av kjerringa til biologisk !!! :nonod::nonod: Dessuten tviler jeg litt på trekkraften til denne winchen!! :lol::lol: Den biologiske blir liksom sånn "kjekt å ha ombord" -ting. Dvs. pynt man ikke får lov å røre!! :nono:

Må nok bli noe elektriskt ja :yesnod::yesnod:

Får kikke litt på alternativene du nevner SW.

Har du en link til forhandler her på berget, eller må jeg til utlandet?

Bjørn

...Har du en link til forhandler her på berget, eller må jeg til utlandet?...
Du fikk tidlig en referanse til Seatronic i Moss. Jeg har kjøpt både vinsjer, kjetting, ankre, kabler, fjernstyringsenheter og panel fra dem.

For det første leverer de alltid godt utstyr.

Dernest: Hvis det skulle være vansker har jeg i hvert eneste tilfelle i mer enn 10 år alltid fått førsteklasses oppfølging.

Men det får du sikkert også fra andre leverandører

Støtter Rubys anbefaling. Har selv Quick vinsj og gode erfaringer. Behagelig prisnivå og god kvalitet. Seatronic hjeper deg å beregne hvor stor vinsj du trenger og dimensjon på kjetting. Engbo og Lambertseter lager gode vinsjer men har sine "nykker" og enbetydelig høyere pris. Dette har jeg fra egen erfaring og venners erfaring med bruk av disse. Planlegger i dag kjøp av ny båt til neste sesong og valget blir også da Quick vinsj foran og bak.

Ja nå har jeg sendt forespørsel til Seatronic, Maritim, Aye-Aye, og Nettbaat, med forespørsel på følgende utstyr:

"Vil gjerne ha et tilbud i fra Dere på en Anker winch pakke for baug montering.

Båten er en Princess 414, 41 fot, ca.11 tonn.

Passende ankerwinch med frittfall

50 m kalibrert galvanisert 8 mm kjetting

Kjetting gjennomføring ned til kjettingkasse

Kjetting-teller med fjernstyring for opp/ned og dropp

Utvendig fjernbetjening med opp/ned og dropp (Flybridge)

Fotbryter for manuell hiving.

Ankerrulle for baugmontering for 21 Kg Sandanker (Bruce kopi)"

Noen som har forslag til andre maritime web-butikker jeg kan sende forespørselen til??

Så til et lite dillema som jeg har:

baug.jpg

Legger ved et lite bilde som viser bakken. Gammel rulle skal fjernes. Slik jeg ser det så har jeg to muligheter; Enten montere winchen foran luken eller bak. Sistnevnte vil naturlig nok sperre tilgang til luken med kjettingen.

Førstnevnte er jeg litt redd for at ankeret kan bli stående i for skarp vinkel.

Forslag til diverse løsninger mottas med takk!

mvh

Bjørn

Støpe igjen luken. Montere vinsj i bakkant av nåværende luke. Montere luken på nytt ved siden av vinsj.

Jo, det er en løsning, men er litt redd for at det skal bli en markant overgang til det gamle. Overflaten på det gamle er liksom litt ruglete! Men det går kanskje å støpe igjen for deretter å "rugle" hele overflaten på nytt på et eller annet hvis? Kanskje ved bruk av noe slags struktur rull, e.l.????

Eller finnes det et slags belegg man kan støpe/lime rett på overflaten slik at alt blir likedan?

Noen som vet?

Bjørn

Det er litt vanskelig å bedømme dimensjoner ut fra bildet, men du har nok rett i at avstanden er for kort til at du kan montere vinsjen foran luken.

Hvor ligger bakveggen i rommet under luken? Du må jo lage et hull slik at kjettingen havner under dekk. Hvis det er plass til vinsjen bak luken , og hullet for kjettingen da kommer foran bakveggen i rommet, ville jeg vurdert å montere vinsjen der. Kanskje du bare kan lage et lengre spor i luken, dvs. forlenge hullet i forkant av luken slik at du kan åpne luken uten konflikt med kjettingen?

Har du vurdert muligheten av å "forlenge dekket forover" som man ser på enkelte trawlere?

Joda! :yesnod: Har vurdert å bygge om hele bakken ved å støpe et baugspyd, men det blir for omfattende nå før sesongen!

Men når det gjelder luken, det finnes kanksje luker med alternativ til hengsler som festeanordning?

Bjørn

• 1 måned senere...

Ja, da er winch pakka på vei fra Seatronic!!!

Det ble en Antares 1500W med manuell frittfall, ++++ :yesnod:

Winchen har horisontal kapilar og manuell fritt fall!

Støper et baugspyd for å få "ankerkrybben" utenfor bakken, men må først motta varene for å få laget passende form. Tenkte å felle ned kjetting/anker i ei stripe på midten.

Når selve ankeret blir i en posisjon utenfor bakken så kan jeg plassere winchen foran luka! :yesnod:

Når blir nok kjerringa glad!!

Bjørn

Nå har jeg kommet godt igang med monteringen.

Forpeaken er segregert med egen kjettingkasse, ankerrullen er kommet på plass (uten baugspyd) og winchen er montert på dekk med motor og gear montert under dekk!

Har anskaffet 13 meter 50mm2 sveisekabel til 75 kr,-/meter (Seatronic skal ha 90,-/meter for rød/sort 50mm2).

Så nært forestående er oppkobling av den elektriske kretsen!

I winchpakka fra Seatronic bestilte jeg en 100A Quick automat sikring. Nå viser det seg at denne har M6 tilkobling for hovedstrøm!!!

Jeg synes dimensjonen virker veldig sped for å tåle 100 A!!

På både winchmotor og rele er det M8 !!

Har kikka etter 50mm2 kabelsko med M6 tilkobling uten å finne !!

Noen som vet??

mvh

Bjørn

• 2 uker senere...

Da er winchen ferdig montert :yesnod:

nywinch11.jpg

Tok sjansen på å montere den foran luken! Mangler bare en svivel "med knekk" slik at ankeret snur seg riktig i forhold til plattformrullen

nywinch12.jpg

Plattformrullen, med ankeret, ble stikkende noe ut, men var eneste mulighet når winchen ble plassert foran luka !

nywinch13.jpg

Forepeaken er delt opp med egen kjettingkasse. Desverre viser det seg at modifisering må til for å kjøre inn kjettinglengden uten at jeg må nedi med hånda å skyve kjettingen utover i kassa for hver 5 meter :cryin: , men den jobben får vente til årests sesong er over !! (tror jeg)

Å kjøre ut kjettingen er heldigvis ikke noe problem :flag:

Bjørn

Noen ganger løser problemet seg selv etter litt bruk også. Kjettingen blir "løsere" etter hvert. Den vipper ikke kjettingen over kabularet når ankeret kommer opp, siden den står såpass nærme? Hender man må ha et hjul over kjettingen for å hindre dette. Gratulerer med nyinnstallert "duppedings". Alltid gøy med noe nytt.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...