eysteind Startet 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2009 Skal til å lage til el-anlegget i båten, og tankte da å bruke automatsikringer. Noen som vet om gode, og billige automatsikringer? Skal monteres i en skap, så trenger ikkje så fine ut! Vurderer disse fra elfa: Automatsäkring ETA 2-5700 pris ca. 100 pe stk. Eller hva med standard automatsikringer? Automatsäkring för DIN-skena, Hva er forskjellen på DX og DX-h? Disse er noe rimligere. Andre tips? Billigere i utlandet? Tipper eg trenger ca 40 stk.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Hei, Dette har vært diskutert før, og det er stor uenighet. Jbrukte selv tilsvarende ETA sikringer i den gamle båten. Problemet med disse og endel andre automater er at de er relativt stort spenningsfall i de. Når batterispenningen begynner å bli lavere utover helgen kan du få problemer med å få varmeapparat, kjøleskap og kokeapparat til å starte. Alle disse har spenningsvakt og relativt høy startstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Jeg sjekket spenningsfallet på Biltema sine i det nye panelet, 25-8814. Ved 1 A teststrøm hadde 4 A sikringen 22 mA spenningsfall. 10 A hadde 8 mA. Hvis spenningsfallet har mye å si, bruk så store sikringer som tilrådelig. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 Det varierer lit med de forskjellige fabrikater av automatsikringer hvor bra de egner seg for likestrøm. Noen av dem er imidlertid helt utmerkede til lavspente likestrømsanlegg. Jeg vil anbefale automater av fabrikatet Kopp dise har svært liten overgangsresistans i kontaktsettene og nesten ingen motstand i de termiskevernet. En enpolt automat koster ca kr 50,-. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 17.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2009 ikke sett inn billige automatsikringer beregnet for skinnemontering i båten. Disse kan du risikere at de slår ut ved lett sjøgang. Prøv å dunke de lett i bordkanten. noen billige vern løser ut ved det minste dunk. Velger du kvalitetsvern (f.eks schneider) er det ikke noe problem. utløsekarakteristikken for automater skal være lik for vekselstrøm og likestrøm opp til 50A. Timex Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Noen som vet om gode, og billige automatsikringer? Skal monteres i en skap, så trenger ikkje så fine ut!Vurderer disse fra elfa: Automatsäkring ETA 2-5700 pris ca. 100 pe stk. Hvis du jobber i faget og kan kjøpe i engros hos Elfa kan du sikkert kjøpe sikringer hos Leif H. Strøm også. Dem har noen typer og den billigste er betre kvalitet en den ETA du fant og prisen er husker jeg ca. 30% lavere. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
JRK Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Hei, Man bør kanskje også spørre hva du skal sikre deg mot. Mange billige automatsikringer består bare av en bimetallfjær som blir varmet opp, (Det er denne som først og femst gir spenningsfall) Denne skal løse ut ved langvarig overbelastning. I tillegg har noen automater en spole som driver et mekanisk anker. Dette for å gi kjappest mulig utkopling ved kortslutning. Og det er helt riktig som noen skrev her. Noen løser ut ved vibrasjoner. Det er vel det som er litt av utfordringen her. Skal du ha en stabil og god automat for båt er jeg redd disse har større spenningsfall pga større egenforbruk. Jeg ville kanskje valgt flatsikringer for alt utstyr som senser på spenningen ved innkopling av utstyret Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Jeg jobber til daglig med prosjektering av tavler til skip. Det er som noen her har nevnt ikke alle automatsikriniger som egner seg men etter mange år i faget er jeg kommet frem til at kopp sine automater fungerer best av alle de jeg har prøvd. De har lite spenningsfall (utvikler lite varme) og tåler mye vibrsajoner og slag uten og løes ut av den grunn. For moro sjyld var jeg nede på lagret vårt og tok en test på noen sikringer som lå i hylla alle jeg prøvde med untak av Kopp løste ut når jeg kakket de mot bordplaten. Retnokk måte enkelte kakkes hardere en ander men Kopp automaten tror jeg jeg måte ha knust for og få den ril og løse ut. jeg prøvde med sikringer fra: ABB, MG, GE, Kløkner, schneider, simens. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 www.stroem.no har disse automat sikringer til bra pris men dem selger kun til forhandlere. Disse er brukt av mange båtbyggerier verden over og har bra kvalitet. Dem er levert også med bryterevne men der blir prisen dobbel. Fleste industribåter har gått fra automatsikringer i sikringspanel og bruker der kun brytere. Bryterene er fest på kredskort med vanligvis voltmeter og andre duppedingser men sikringer er av flatstift-type montert bak med automatfunksjon eller vanlige fra bilmarkeden. Sikringspanelen ser fansi ut men kredskort gjør tingen vanskjeligre i vedlikehold for båteier i fremtiden. Annet alternativ til sikringspanel er bruk av vanlige brytere i panel men bak panel kan man bruke disse sikringene. Dem har diode som viser status på sikringen. Leif H. Strøm har dem også i sitt sortiment. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
eysteind Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 takker for svar, men er ikkje heilt sikker på hva som er best. Hva med disse da? http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=1551 Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 I rallybilen min brukte jeg noen kule sikringer. De kunne tvangskjøres hvis de slo ut. Fikk de av en flymekaniker Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Frikar Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Jeg kan bestille å sende fra leif strøm hvis du ønsker disse sikringene, sender de til deg. Espen Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Takker for det! Er ikkje så mange forhandlere rundt meg. Vet du prisen hos strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Er også tilhenger av flatstiftsikringer. Problemet med automatsikringer, er at utskiftinger/nyinnstalasjoner fort gjør at det blir stående feil sikringsstørrelse fordi man ikke bytter ut. Typisk er at man har feks en 16A automat ledig, og skal innstalere en 1A forbruker. Blir automaten byttet? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 sikringen skal jo først og fremst beskytte kabelen til dei fleste utstyr. Grunnen til å ønsker automatsikring, er det er mye lettere å legge inn sikringen etter at den har gått. Er jo ikkje altid du har med rett reservesikring. F.eks setter du inn en 16A istendenfor 1A. Og så glemmer du å bytte den? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Nå er det slik at sikringene ikke er for og beskytte forbrukerene men for og heindre at det tar fyr om en forbruker skulle kortslutte eller begyne og bruke mye mer strøm en tiltengt. Det som bestemmer hvor stor en sikring kan vere er kablene som er koblet til sikringen. Har du en 10A sikring kan du godt ha tilkoblet en 1A forbruker om kabelen til den er min 0,75mm2 eller så stor at sikringen løser ut om du kortslutter i enden av kabelen. I praksis er det jo ingen som legger opp noe i en båt med mindre en 1,5mm2 slik at om den minste sikringen man benytter er op 10A er ikke dette noe problem. En annen ting er at det kan vøre utrolig praktisk og ha sikringer som også er egnet (godkjent) som brytere. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2009 Hei, Her er jeg ikke helt enig med deg BMP. Som hovedregel beskytter man jo seg mot brann, men om utstyr ikke har egen sikring kan man jo med fordel sikre dette også Har man en f.eks en egen kurs for hver vindusvisker er det jo opplagt en fordel å sikre på merkevrdien på disse. Om en da får en feil på denne, løser sikringen ut før motoren brenner opp. Kanskje er det mulig å reparere den? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Jeg har noe ETA 1140 som er slått ut som jeg ikke får inn igjen. Er det bare og kjøpe nye eller er det et trix i Ludo som skal til? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Vil nok tro at du kan kaste den... Dersom denne er brukt på 12 eller 24V så sjekk om du får en som er merket med DC før du kjøper ny. Vanlige sikringer for boliginstallasjon er ikke "solide nok" til å takle den kraftige lysbuen som oppstår i en DC krets. Den vil da bli defekt i løpet av få utkoblinger, eller i værste fall første gangen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.