Jump to content

Tregt hekkaggregat, styring

CptGreenvalley

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er midt i en rennovasjon av en gammel Alicraft Norwin 18 med 250 drev og i den forbinelse har jeg litt problemer...

"Tappen" ut fra drevet der vi kobler til styrevaieren i motor rommet er veldig treg. Jeg sliter med å bevege den selv når drevet ikke er montert.

Prøvd å se igjennom manualen for et lignende drev for å finne evt smøreskurer eller lignende men ikke helt funnet ut av dette enda.

Hadde satt stor pris på noen tips :)

Mvh

Timtam

Redigert av timtam (see edit history)

På toppen av styregaffelen (inne i båten) skal det være en smørenippel. Det beste hadde nok vært og løsnet settskruen på styrearmen, banket ut styregafflen slik at du kommer til foringene. Renset evt skiftet disse. Skiftet nedre tettering/leppe montert sammen med vannfast smørefett, pusset irr av akslingen på styregaffelen..

Du kan jo prøve og dra på med en god rustløser, ikke Wd40 eller da disse ikke er noen gode rustløsere.

• 4 måneder senere...

Har jobbet med styrepinnen i vinter med utallige smørerunder og nå glir det mye bedre.

Den originale smøre koppen har tydeligvis tatt for stor plass for tidligere eier så jeg fikk beskjed av en som kunne litt om drevet av denne var fjernet.

Rustløser og "jobbing" fram og tilbake gjorde susen, selv om jeg gjerne ville det skulle glidd bedre.

Uansett bedre enn det var..

Mvh

timtam

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...