Jump to content

Sailor RT 144 C  VHF-radio fra "fordums tid"?

Walter_S

Recommended Posts

Sailor RT 144 C VHF

Er det noen som har spec'en - evt. bilder, beskrivelse, en link på www, etc av Sailor RT 144 C - tror det er den "Store Grønne" kassen fra Danmark - er det den med urskive-kanalvelger......  :smiley:

Mener å huske at det fantes RT 144 og RT 144C også var det vel RT 145, men det er så lenge siden........var forskjellen dette med Simplex og Duplex?

Poseidon! Hvor er du? Du er jo Sailor-spesialist, hvis jeg husker riktig så har du 3 stykker av de.....

Hvordan er det å kjøpe en slik en i Sverige? Jeg tenker da først og fremst på registreringspapirer, osv. altså det rent formelle i forhold til Xxxxx-tilsyn?? Har selvfølgelig "Begrenset radiotelefoni-sertifikat"!  :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei Walter,

Sailor 144, 144B og 144C er den solide grønne med den store runde tallskiven for kanalvelgeren. Forskjellene ligger hovedsaklig i muligheten for "Dual Watch". Den første 144 har nemlig ikke DW, mens de to neste har DW i litt forskjellig utførelse.

Apparatene RT145 og 146 er nokså forskjellige fra 144, men så vidt jeg kjenner til har ingen av disse mulighet for Duplex.

Her finner du litt om Seefunk på morsmålet: http://home.t-online.de/home/hbusch/homepage.htm  men der var såvidt jeg kunne se i farten ikke bilde av RT144.

Jeg forsøkte også å laste opp et bilde av en RT144 fra min egen harddisk, men av en eller annen grunn fikk jeg det ikke til å virke  -  jeg kan imidlertid godt sende deg bildet med en vanlig mail hvis du ønsker.

- - - -

RT144 har alltid vært regnet som "Traktor og Rolls Royce" innen VHF. De er ualminnelig robuste og pålitelige. Som du selv er inne på har jeg to av disse og to nyere Sailor i drift.

Når det gjelder import fra Sverige så vet jeg ikke stort om den formelle delen, men dette er jo apparater som er typegodkjente i Norge og sånn sett skulle de ikke representere noe problem.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

.....Jeg forsøkte også å laste opp et bilde av en RT144 fra min egen harddisk, men av en eller annen grunn fikk jeg det ikke til å virke  -  jeg kan imidlertid godt sende deg bildet med en vanlig mail hvis du ønsker........

Hei Poseidon! Takk for raskt, og som alltid for fullt og informativt svar!  :drink: ...tar gjerne imot bildet på mail!  :cheers:

Takk for info og bilde, Poseidon!  :drink: .......da skal vi se om det ikke blir en "Stor grønn' én" på meg også.....

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Hei Poseidon! Takk for raskt, og som alltid for fullt og informativt svar!  :seeya: ...tar gjerne imot bildet på mail!  :smiley:

Takk for info og bilde, Poseidon!  :smiley: .......da skal vi se om det ikke blir en "Stor grønn' én" på meg også.....

Hei igjen Walter,

Nå ser du at Geir KS har vært flinkere enn meg med å laste opp bilder. :wink:

Den som han har lagt inn bilde av er en RT-144C, men den synlige forskjellen er helt minimal:

Mellom de to knappene øverst til høyre, står en liten bryter/vender. På 144B er det en kippbryter som går opp/ned og som velger DW on/off. Den opprinnelige 144 (uten bokstav) har ikke en slik bryter i det hele tatt.

Jeg er ikke helt sikker på når RT144 kom på markedet, men den eldste jeg har ble montert ombord i Poseidon i 1976  -  jeg har fortsatt kvitteringen. Disse omsettes stadig på bruktmarkedet, bl.a. på www.ebay.de og prisene ligger i området 1000-2000 kroner.

Du kan også være oppmerksom på at det tyske selskapet DEBEG leverte akkurat nøyaktig samme apparatene, med grå farge.

Velkommen som Sailor-fan!

mvh

Poseidon

Takk for all info, Poseidon og GeirKS!

Så var det antenne da. Med på kjøpet følger IKKE antenne og antennekabel. Hva må en regne med til dette, i kronasje? Går ut i fra at antennekabel er noe rimeligere enn selve antennen. Bør man bruke "original" antenne, d.v.s. en som er tilpasset radiomodellen 5 / 25 Watt (Sailor RT 144C) - eller er VHF-antenner standard-hyllevare? Noen eksempler?  :wink:

Hei Walter,

Der finnes neppe noen "original Sailor antenne" :wink:

VHF-antenner i vanlig handel tar oftest mot 100 Watt og mer, så det er ikke noe problem. Slike antenner koster fra ca 400 og oppover til 1000+ kroner. Litt forenklet kan man si at en VHF-antenne er "bedre" jo lengre den er, og de fleste er rundt 1 meter. Som vi har vært inne på tidligere på denne siden vil det også være en fordel å få antennen så høyt og fritt som mulig.

Coax-kabel finnes i mange utførelser, velg gjerne en robust som RG8U, du skal allikevel ikke ha så mange meter. I tillegg må du ha en plugg, PL-259 i Sailorenden, og trolig også i antenneenden.

Du kan også med fordel spandere minst 6 kvadrat kabel fra batteriet til VHF'en slik at du har minst mulig spenningsfall under sending.

Jeg vet ikke om lystbåtkanalene er lagt inn i den som skal bli din RT-144, men det er en enkel sak å fikse hvis de mangler.

Lykke til!

mvh

Poseidon

PS

Hvis du kjøper en RT-144, så pass på at du får med monteringsplaten. Den skal nemlig skrues fast på skottet, og inneholder samtidig en enkel "clips-mekanisme" som du bruker til å feste apparatet med.

DS

• 1 år senere...

Jeg tok nettopp inn en Navman VHF og tollerene ville ikke engang åpne boka si og sjekke import reglene siden verdien er under 2500 kr. Det eneste de spurte om var om jeg hadde konsesjon.

Hvis det skulle oppstå problemer mht registrering av VHFen så fikk jeg beskjed om å komme tilbake så skullle de gi meg de papirer som måtte være nødvendige for å gjøre Telenor lykkelige.

Jeg tok nettopp inn en Navman VHF og tollerene ville ikke engang åpne boka si og sjekke import reglene siden verdien er under 2500 kr. Det eneste de spurte om var om jeg hadde konsesjon.

Hvis det skulle oppstå problemer mht registrering av VHFen så fikk jeg beskjed om å komme tilbake så skullle de gi meg de papirer som måtte være nødvendige for å gjøre Telenor lykkelige.

Hvilken Navman er det. Jeg har en Navman og skal kjøpe ny grunnet båtbytte. Det er derfor greit å vite hva du har kjøpt, og gjerne til hvilken pris.

Antar at det dreier seg om MCB 7270 eller 7200, 7100 eller 7000 ?

:fishing: Programmering av kanaler f.eks. L1-3 eller F1-3 gjøres på denne bare ved å montere noen skruer i de respektive hull på Programming print. Som en kuriositet !!!

MVH Kaptein.

yesssss, da fikk jeg kloa i en rt144b ser det ut som. (hvis jeg ikke er lurt). Den skal nå være på vei til meg fra danmark i en kasse på 10,5 Kg! :cheers: Kan hende jeg må senere må få et tips om lystbåtkanaler, kaptein.

Etter å ha fått tilslaget på denne, kan det se ut som jeg kunne fått tak i en slik lokalt også.

Redigert av traust (see edit history)

yesssss, da fikk jeg kloa i en rt144b ser det ut som. (hvis jeg ikke er lurt). Den skal nå være på vei til meg fra danmark i en kasse på 10,5 Kg! :cheers: Kan hende jeg må senere må få et tips om lystbåtkanaler, kaptein.

Etter å ha fått tilslaget på denne, kan det se ut som jeg kunne fått tak i en slik lokalt også.

Grattis, har en slik jeg også :cool:

...... har en slik jeg også

Da stiller vi i egen klasse på BP-treff i Horten, Per Chr.! Trebåter m Sailor RT 144 C ? - værsågod, brygge "C", selvfølgelig......... :lol: ....ser du det, Astor?

Da stiller vi i egen klasse på BP-treff i Horten, Per Chr.! Trebåter m Sailor RT 144 C ? - værsågod, brygge "C", selvfølgelig......... :lol: ....ser du det, Astor?

Jepp, vi burde nesten hatt VIP brygge :cool:

Jeg må lodde noen ledninger på min da, og gnikke litt på det som er krommet.

Jepp, vi burde nesten hatt VIP brygge :cool:

Jeg må lodde noen ledninger på min da, og gnikke litt på det som er krommet.

tykker 'Barkebåtsgjengen' skall slänga sina elektroniske prylar i sjön......

dette er grejjen för er............ :wink:

Bilde

nån som vet vad han signalerer...jag vet det inte !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

• 3 uker senere...

Heisann

Jeg har nå motatt min sailor 144b fra Danmark. Er litt usikker på om den er koblet for 12 eller 24 volt. Den skal vissnok være koblet for 12v, men hvordan kan jeg være sikker? På baksiden ser jeg det stikker ut 3 poler merket "green", "red" og "grey". Det er loddet forbinnelse mellom red og grey, har det noe med saken å gjøre?

Hei Vetus,

Beklager at jeg ikke har fått svart deg tidligere. Hvis du har en loddet forbindelse mellom "Red" og "Grey" så tyder alt på at du har en 12V utgave.

Hvis den er for 24V skal nemlig både green, red og grey ha ledninger som går videre til et 24V powersupply som monteres på baksiden av apparatet. Hvis du har dette supplyet så er ca 2/3-deler av baksiden dekket med kjøleribber. Hvis du ikke har dette supplyet så er kun den midterste 1/3-del dekket av kjøleribber.

Jeg har en komplett håndbok for RT-144 som jeg gjerne kan skanne og sende deg de aktuelle sidene fra - eller hele boken om du vil . . . . Gi meg en vanlig e-mailadresse med god plass i mailboksen så fixer vi det :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...