Jump to content

Sailor RT 144 C  VHF-radio fra "fordums tid"?

Walter_S

Recommended Posts

Jeg fant ut av det :smiley: så nå skal min være 12v.

Men jeg har noen løse ledninger på holderen til røret, disse må loddes på plass igjen men jeg er ikke sikker på hvor de skal loddes. Noen som vet det?

Hadde vært kjekt og få denne saken til og virke

Det er en liten hvit bryter som spretter ut på min når jeg tar av røret, vet ikke hva det er siden jeg ikke har brukt den så mye. Kanskje det er til høytaleren. Jeg kan kanskje se hvor disse ledningene går nå i uka, med mindre det blir for komplisert å skru på den.

Det er en liten hvit bryter som spretter ut på min når jeg tar av røret, vet ikke hva det er siden jeg ikke har brukt den så mye. Kanskje det er til høytaleren. Jeg kan kanskje se hvor disse ledningene går nå i uka, med mindre det blir for komplisert å skru på den.

Stemmer, da kan du skru ut 2 stk skruer regner jeg med så kommer du til og får sett på baksiden.

Jeg har 4-5 ledninger som har irret av, men er usikker på hvor de skal.

Fint hvis du kan knipse ett bilde eller forklare hvor de skal loddes på.

Venter spent :smiley:

Hei Bastard,

Hvis du går litt lenger opp i tråden, innlegg #21 fra Traust, så finner du en link. Den fører bl.a. frem til håndboken for RT-144 - der burde du finne ut det du trenger.

Lykke til med å ta vare på en trofast sliter!

Den er lastet ned, og det var der jeg fant ut av og lodde forbindelsen slik at de ble 12V.

Men jeg er ikke like sikker på ledningene i holderen til røret :confused:

Løser seg nok.

Hvis noen har monteringsplaten hadde vært fint. Den mangler jeg :sad:

Den hvite knappen er festet til en grønn og en sort ledning som går inn til apparatet til "inngangen" fra telefonrøret. Sort på pin nr. 2 og Grønn på pinn nr 5

her er bilde av baksiden av telefonrøret.

Bilde

beklager dårlig bilde, den sorte er vanskelig å få øye på, men den grønne er iallefall i midten, og den sorte på det ytterste loddepunktet mot den lille "skinnen" hvor alle de andre ledningene er loddet. Herfra går den grønne og sorte lederen gjennom ledningen til "pin 5 og 2.

Søren jeg ser du trenger å info om de andre ledningene også, jeg trenger en tur til ombord for å sjekke disse.

Redigert av traust (see edit history)

Den hvite bryteren er til dual-watch. Når røret henger på plass, er bryteren trykket inn, og dual-watch er aktiv (dvs du lytter både til kanalen på tallskiva og kanal 16). Når røret løftes av, virker kun kanalen på tallskiva.

(Har 144B i kutteren :yesnod: )

Hmmm...har litt trøbbel med opplegget her.

Lurer på om mitt opplegg har vært beregnet på 2 rør.

Jeg har en litt annen bryter enn traust sin.

Jeg klarer ikke og få tatt skarpe bilder med det kamera jeg har.

Noen som klarer og ta ett skarp bilde av sitt opplegg?

Jeg skal få tatt et skikkelig skarpt bilde av koblingene, med orntlig beskrivelse av hvor lederne går, bare gi meg et par dager :wink:

Takker for hjelpen, det er kjempeflott! :cheers:

Jeg tør ikke teste apparatet før jeg vet hvordan dette skal være.

For det er vel slik at det ikke er lurt og trykke inn knappen på røret hvis dette ikke er iorden regner jeg med. Kan vel gå gæli da

• 2 uker senere...

Jeg skal få tatt et skikkelig skarpt bilde av koblingene, med orntlig beskrivelse av hvor lederne går, bare gi meg et par dager :wink:

Har du fått sett noe mere på det Traust? Har hentet vhf antennen i dag og klør i fingra etter og teste ut :wink:

Ps. jeg har en fæl plastikkfot (hehe) som fulgte med antennen. Noen som trenger det?

Jeg skal ikke bruke den da jeg har mastbeslag som skal brukes

huff og huff, jeg har vært ute med båten hele helga, men ikke fått sett på de ledningene. Jeg og en kompis dro til svolvær for å lete etter Skrei. Det ble ikke annledning for å begynne å skru på vhfèn. Lofotfisket var forresten sørgelige greier, det ble ikke mer enn et par lokale torsker, skal man fiske noen hundre kilo skrei må man visst til Røst. Jeg drar trolig dit til neste år på en ukes ferie.

Men jeg sværger, bastard. En gang skal jeg se på ledningene, og du skal bli den første som får vite om det. Skal se om jeg ikke tar en tur i havna igjenn i morgen :wink:

Bilde

her er et bilde som illustrerer koblingene til sailor 144b. beklager sen behandling av saken. Håper du får apparatet i orden.

Obs jeg glemte å demontere telefonrøret for å sjekke koblingene her. Hvis du vil gjør jeg det gjerne.

skrivefeil i tegningen....boblingsplate= koblingsplate. lederne er rett og slett sjøtet her med ledere av samme farve som går til telefonrøret.

...og en ting til, lederne hvit og gul er loddet sammen på pin 4 på kontakten

Redigert av traust (see edit history)

Tusen takk Traust :flag:

Det var litt lettere og se nå hva som skal hvor.

Skal svinge loddebolten etterpå så får vi se

Lagt til;

Jeg har kikket på dette nå, og det har vært koblet til noe mere her på min.

Har dobbel bryter jeg på den hvite tappen, har tatt av den ene bryteren så jeg står igjen med en.

Så skal jeg svinge loddebolten i morgen, så får vi se om det blir liv i kassa.

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...