Jump to content

Sailor RT 144 C  VHF-radio fra "fordums tid"?

Walter_S

Recommended Posts

.....Håper bare jeg har koblet antenne riktig nå da

Gratulerer!

Angående antenna - her er det ikke rom for feilkobling - vel, joda, 50% sjansje......... :lol: Det burde ikke være vanskelig, Per Christian!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Gratulerer!

Angående antenna - her er det ikke rom for feilkobling - vel, joda, 50% sjansje......... :lol: Det burde ikke være vanskelig, Per Christian!

Ja, jeg har skrudd i pluggen selvsagt! Den går jo bare på en vei :wink:

Men jeg kjøpte ny antenne i løse deler, så den måtte kobles på en enkel måte i bunn på antenna. Samt at pluggen måtte loddes på.

Hvordan sjekker jeg antennen med ett multimeter da, hvis det går :crazy:

Etter noen forsøk fikk jeg med meg et gult blink i lampa også, tilogmed pæra i tallskiva fungerer.

Var ikke skrudd på i øyblikket den da.

:cool:

Bilde

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Ja, nå er også antennen skikkelig i orden. Hoten kontroll er stadig på lufta hører jeg.

Men, jeg syns det er litt dårlig lyd på apraturen. Er det noen mulighet for justering der?

Ellers er jeg fornøyd med kassa.

Forresten, er det noen lur måte og lage oppheng på? Jeg mangler den monteringsplaten :sad:

gratulerer bastard30000, jeg ser av bildet at selve "kassen" ikke er på. Har du tatt den av eller mangler du den også? Når det gjelder lyden synes jeg den er veldig høy og klar på dette apparatet, kan det være høytaleren som er litt dårlig?

Her er forresten skrytebilde av min, montert :cheers:

Bilde

Hei Traust!

Joda, jeg har kassen. Den tok jeg av mens jeg holdt på med og fikse litt.

Skal sjekke om lyden blir noe bedre med kassen på, for nå er det ikke noe som skjermer lyden.

Mulig jeg kan lage beslag selv for og henge den opp, slik jeg ser det skal den vel bare hukes på 4 tapper elns?

....Forresten, er det noen lur måte og lage oppheng på? Jeg mangler den monteringsplaten

.....Mulig jeg kan lage beslag selv for og henge den opp, slik jeg ser det skal den vel bare hukes på 4 tapper elns?

Hei Per Christian!

Vedlegger noen bilder av opphengsplata.

Bilde

Bikkja mi - til venstre i bildet - prøver å kalle opp "hundevakta" på Tjøme.... :wink:

Bilde

Som du ser så er det 2 stk "kroker" på hver side som passer inni utsparingen på VHF'ens bakplate. Man "hekter" i disse og trykker apparatet nedover. Da smekker det en lås på hver side (fjerbelastet på bildet) på plass som hindrer at apparatet hopper av.

Blir nok litt vankelig å lage låsesystemet, men du kan jo sikre den på en annen måte.

P.S. Ikke tenk på de 4 brakett-delene som stikker opp. Det er bare noe som fulgte med. Regner med at Sailor'en min var montert inni ei nisje eller oppunder dekk.

Hva med å ta kontakt med dette danske båtopphuggeri? Sikkert på at det har noen slike ophengsplater liggende.

Gud løkk!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ser jo nesten ut som gode gamle sengehaker, da kan jeg kanskje få lagd noe.

Takker for bilde Walter :cheers:

Grunnen til maset mitt er at jeg ikke har noe sted og felle inn hele apraturen, da hadde det vært lettere og fått feste. Jeg vet ikke helt hvor jeg kan henge det enda heller.

Mens jeg er inne på Vhf, kan 2 vhf´er dele antenne?

Jeg har en liten hendig Icom som skal monteres oppunder taket, men kan denne dele antennen med Sailor´en :confused:

• 4 måneder senere...

På min Sailor r144c så hører jeg ikke de som forsøker å kalle meg opp. Den sender helt OK, men jeg hører altså ikke de som kaller eller svarer meg. Man hører kun at det suser i telefon røret.

Er det noen som kjenner til dette problemet ??

Har dette intruffet plutselig, eller har det alltid vært sånn?

Siden du ikke hører lyd hverken i høyttaleren eller i telefonrøret er nok sjansen for at mottageren har fått seg en knekk nokså stor....

Men hvis du har den typen hvor holderen for telefonrøret er utstyrt med en bryter som kobler ut og inn etter som røret er på eller ikke, da kan det være mulig at problemene skyldes brudd eller dårlig kontakt i dette holderarrangementet.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 13 år senere...

Hei alle sammen. Ser at dette er en gammel tråd. Er det noen av dere som fortsatt er til stede? Jeg har også montert en Sailor 144 og har startet en egen tråd hvor jeg stiller spørsmål i forbindelse med å forlenge kabelen til håndsettet. Det gjelder de to ledningene gul og hvit som er koblet sammen på pin 4. kan de kobles sammen før man går så langt som til pluggen? Jeg har nemlig bare 6 ledere og kontakter i forlengelseskabelen. Tenker at det er en spesiell årsak til at de går så langt før de sammenkobles. Noen som vet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...