Jump to content

Cockpitkalesje

gaute76

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte en ny kalesje med sammenleggbare stenger for to år siden. Nå brukte jeg bare denne kalesjen en sesong før jeg solgte båten, og dommen er klar: Dette fungerer alldeles glimrende. En sesong kan synes lite for å uttale seg, men at jeg satt opp kalesjen 40 - 50 ganger er ikke å overdrive i hvertfall.

Nå var denne til seilbåt hvor det var litt trangt i cockpit, så det kunne bli litt mye stenger her og der under oppsetting og nedtaging, men med litt trening gikk dette smertefritt.

Jeg hadde selv de samme tvilene som deg, men kan som sagt trygt anbefale denne løsningen ut fra egne erfaringer!

Guest Sparky

hmmmm...

jeg betalte 8000 (messetilbud??) for typen fast nedleggbare bøyler til en seilbåt type maxi-77 fra A.Hansen.

Den er lovt levert slik at jeg kan hente den på posthuset til fredag.

Hvilke båttype har du?

mvh jan

Jeg har en sånn med sammenleggbare bøyler fra Alf Hansen:

Bilde

Funker helt greit den. Fyker ikke av selv om det blåser kraftig.

Den blir jo ikke så stram som en kalesje med faste/stive bøyler, så blafrer noe mer i vinden.

Tenker på å sy på glidelåser i forkant av kalesjen samt på sprayhood'en. Tror jeg får strammet opp bedre langskips da.

S/Y Surprise

Jeg har akkurat montert Hansen-kalesje med faste bøyler (og ny sprayhood). Den virker solid, men nærmere vurdering får utstå til den forestående Bohuslän-turen er over. Umiddelbar erfaring er at konstruksjonen med de faste bøylene tar ganske mye plass, men den er jo hyperrask å slå opp.

Betalte 7.600 for kalesjen - såkalt messerabatt (i fjor høst),  som jeg er sikker på at man kan få hele året, hvis man insisterer nok.

Eller ønsker jeg Jan lykke til med leveringen fredag. De måtte sende min sprayhood i ekspresspakke etter at de hadde oversittet leveringsfristen med tre uker...

Guest Sparky

'

Eller ønsker jeg Jan lykke til med leveringen fredag. De måtte sende min sprayhood i ekspresspakke etter at de hadde oversittet leveringsfristen med tre uker...

takk for det. ligger på linjegods, så de har holdt hva de lovte under messa.

(forutsett at det virker da)

mvh jan

Guest Sparky

ooooooooooops.

ved nærmere studie av blanketten fra linjegods står det 5k. aluminium ;)

men da er jeg 8 mil unna før postmann pat dukker opp med trekket.

mvh jan

Bra.

Til meg sendte de bøylene med Linjegods, og trekket i posten.

Grunnen til at jeg valgte den med de faste bøylene, var en tanke om at den sammenleggbare varianten kanskje er guffen å pakke ned etter regnvær og duggnetter - særlig hvis dette er noe du må trekke inn i salongen og legge i køya. Jeg vet ikke hva som er andres erfaringer på dette punktet?

(12 minutter til ferie nå...)

:lol:

Guest Sparky

samme tenkte jeg.

nå er jeg mest spent på om jeg klarer å montere greia.

varene fra A. Hansen kom imidlertid som lovet, hurra.

mvh jan

Grunnen til at jeg valgte den med de faste bøylene, var en tanke om at den sammenleggbare varianten kanskje er guffen å pakke ned etter regnvær og duggnetter - særlig hvis dette er noe du må trekke inn i salongen og legge i køya. Jeg vet ikke hva som er andres erfaringer på dette punktet?

(12 minutter til ferie nå...)

:lol:

• 3 uker senere...

Jeg har akkurat montert Hansen-kalesje med faste bøyler (og ny sprayhood). Den virker solid, men nærmere vurdering får utstå til den forestående Bohuslän-turen er over. Umiddelbar erfaring er at konstruksjonen med de faste bøylene tar ganske mye plass, men den er jo hyperrask å slå opp.

En evaluering etter Bohuslän-turen, der været var fint, men nokså kjølig og blåsete, er at den er usedvanlig nyttig. Første kvelden vi slo den opp, fikk vi akkurat satt oss til rette før det begynte å regne - da koste vi oss litt ekstra.

Spesielt bra har det vært der hvor vi har ligget med muligheter til å koble til en liten vifteovn, selvfølgelig - men også i uthavner var effekten bra med fin utsikt over sjøen. Ofte er det jo vinden som gjør at en trekker innendørs (og i seilbåter betyr det ned...).

Bra kjøp, simpelthen.

hiver meg på her jeg også. Er det andre enn Alf Hansen i Osloområdet som lager sånne ? Kunne tenke meg en til Jokeren, men ingen jeg har snakket med har maler. Og da trens masse måling, tilpassing osv. Da er det et must at man har kalesjemakeren i området som båten ligger....

Suzuki - med 2 roms, ønske om 3 roms...

No boat needed..

Suzuki - med 2 roms, ønske om 3 roms...

Nettopp - det er omtrent som å bygge på!  :cryin:

I Norge er det vel særlig Alf Hansen og Jens Sagen som driver med dette. Du kunne ikke snike deg ombord i en Ballad og ta noen sammenlignende mål på egen hånd? Jeg vet at AH har malen til Balladen, og den er vel nokså identisk (men ikke helt...) og det gikk kanskje an å overføre hvis du finner ut hvor du skal se etter forskjellen. Cockpitsargen er annerledes, vet jeg.

Ellers finner du en veldig bra svensk oversikt her:

http://www.marinliv.com/result.php?cat=32&sp=26

tror det er Roossykapell http://www.rossykapell.com/ i Smøgen som har

"sail by service". Der kan du ligge etpar dager ved deres brygge, mens de syr og maler ferdig.

Da får du det fiks ferdig på båten, perfekt tilpasset. Prisen er visst ikke helt avskrekkende eller..

Kommer til å høre om noen Ballad eier vil forbarme seg, og kanskje låne ut et Ballad kappell noen timer. Belønnes med en fin flaske. På det viset vil jeg kunne se hvor mye som må tilpasses, min teori er at det er lite...

Suzuki

No boat needed..

Kommer til å høre om noen Ballad eier vil forbarme seg, og kanskje låne ut et Ballad kappell noen timer. Belønnes med en fin flaske. På det viset vil jeg kunne se hvor mye som må tilpasses, min teori er at det er lite...

Suzuki

Har du forsøkt balladklubben i Sverige. En kompis av meg har fått kjøpt et ferdig cockpittelt til sin ballad for noen år siden. Ferdig med stenger og alt man trenger.

s/y "Arnegrut", Asker

• 2 måneder senere...

seila innom Rossykapell i ferien, og fikk pristilbud på sprayhood og telt.

Med syrefaste bøyler, ville de ha 20 500,- SEK for dette..

Selv om sakene fra Rossykapell er svært bra ( markedets beste ) syntes jeg denne prisen var drøy, og ser nå etter alternative leverandører. Vil forsøke alf hansen, selv om deres standarddesign ikke akkurat tiltaler meg...

Suzuki

No boat needed..

Jeg har erfaring fra en sånn standardkalesje fra AH med teltstenger.

Helt ubrukelig etter mitt syn. Det samme syntes forige eier.  Solgte den for en billig penge.

Nå har jeg fått spesialsydd en kalesje hvor skredderen var ombord og laget mal sammen med meg.

Har en todelt bøyle som jeg stuver vekk når den ikke er i bruk. Er meget fornøyd !!

Ja, her ser man at erfaringene er forskjellige. Jeg har AH cockpitelt med samenleggbare stenger. Er kjempefornøyd, som nevnt av andre blafrer den litt mere i vinden, men det har jeg tatt med i betraktningen.

Kjempeenkel å montere, AH leverte god beskrivelse på montering av beslag og kalesjeknapper. Greit å pakke sammen, ta det på brygga om mulig så blir det en tett rullet liten pakke.

Om jeg ønsker bare å ha taket oppe , ruller jeg opp på sidene og bak, hekter av siden foran siden ruller denne rundt fremste stang, løsner siden av sprayhooden og vips, har jeg  kun et soltak :seeya:.

Dette er et kjempefint telt for de som ikke ønsker en fast kalesje. Den er forresten montert på em Maxi 95.

• 11 måneder senere...

Kort oppdatering, selv om jeg visste hvor smart et sånt telt så ut, skjønner jeg ikke hvordan jeg klarte med uten. Har stått oppe i hele ferien, med unntak under transit..

For dere som enda ikke har et sånt, løp å kjøp. Billigere måte å få større båt på, finnes neppe. Med helt neddratte glidelåser, langbukse, sokker, sko, lang tykk genser, og oljelampe på bordet, holdt vi til å med ut 13 døgn på ferietur... :wink:

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...