Jump to content

Sprekker i spanter, noe og bry seg om ?

Masserarti

Recommended Posts

Halo,

har oppdaget at det har blitt noen sprekker i spantene i snekka, :nonod: det er bare snakk om et par spanter. Er dette farlig ? er ikke store sprekkene, men er sånn at man ser det ganske tydelig. Er det fare for at de fortsetter og sprekke opp ?

Spørst litt på hvordan sprekkene er og om båten er tettspantet. Du kan uansett gjøre litt lappverk på det. Enten kan du skru i skruer slik at sprekken holdes sammen. Men du kan også lage til kryssfiner på siden av spantet med samme kruming/hakker som du skrur inn i spantet på siden. Da vil spantet blir forsterket..

Men kom gjerne med bilder så er det lettere og se hvor alvorlig det er.

Det har med stivheten i skriget å gjøre.Når du går i motesjø vil vil båten presses sammen endeveis og utover i sidene.Prøv med et bananskall så ser du !Er spantene knekt.vil bevegelsene bli større,og båten vil etterhvert som dette får utvikle seg bli mer"lealaus".Det vil røyne mer på sømfestene og "gnage på veden rundt sømmene.En trebåt skal være elatsik,men ikke på grunn av knekte spant,men på grunn av elatstisiteten i treet.

Metode nr 2 som var nevnt ovenfor anbefales.Laskene ,enten av kryssifner aller aller helst eik bør rekke laaangt utover fra knekken på begge sider.Lim med epoxy og sett i 6 mm vognskruer tvers gjennom alt sammen,

Hilsen Gutek

Anbefaler å ta kontakt med West System Norge. Send bildene til dem, så finner de sikkert en god løsning med epoxyliming. De anbefaler visstnok ikke å skru samtidig som du limer, da det kan oppstå spenninger. Jeg tipper de vil anbefale å fylle sprekken med epoxy, samtidig som du lasker på siden av spantet. Legg plast mellom lasken og skroget slik at den ikke blir limt fast til bordene. Den kan dras ut etterpå, eller skjæres bort. Lengden på lasken bør være 12 ganger tykkelsen av spantet på hver side av sprekken. Lasken bør være av samme dimensjon og material som spantet. Bare et forslag. :smiley:

Edited by Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Jo, disse spantene er knekt! Bildene viser spant (egtl band; de settes inn etter at huden er bygd opp) som forlenges ved at deler ligger litt forbi endene av de forrige; på denne måten kan båtbyggeren unngå å bruke sjølgrodde (buete) emner, som er mye vanskeligere å skaffe enn rette planker.

Slik brekkasje er svært vanlig. I en nokså tung motorbåt synes jeg dette ser litt skummelt ut, selv om svært mye av styrken i et klinkbygget skrog ligger i at bordene er klinket til hverandre. I gamle dager hendte det at folk som seilte kappseilas med seilsjekter sagde av en del av spantene for å få båten "lausere" i sjøgang og til å gå fortere; dette ble de disket for ....

"Sleipner93" sitt forslag om å laske med kryssfinér og skruer, er en sikker måte å reparere på, Bruk gjerne 20 mm finér. Hvis ikke du vil ta den mye større jobben med å skifte ut noen av spantedelene da .....

Ville også brukt kryssfiner metoden. Kan det kanskje være lurt og lage kryssfineren litt høyere slik at du for en slags forskaling og kan fylle betong i? Dette vil kanskje gjøre reperasjonen enda bedre?

Hva mener roeren og gutek om dette?

Det er nok riktig at å skifte bandet - med krumvokst emne - er det beste. Det med råte har jeg ikke tenkt på engang.

Det høres litt lurt ut, det som Sleipner93 foreslår, å gjøre finerlasken litt høyere - og jeg har senere også tenkt lengre enn bandet går - og så fylle i noe (kanskje ikke betong?). Men da blir arbeidet etterhvert ganske komplisert.

Men så kom jeg på: Jeg har sett gode reparasjoner av brukne band gjort med 6-7 mm tykt og 45 cm bredt flattjern lagt oppå bandet, og så bolter gjennom. Tykk finerlask på siden for stivheten, og flattjern oppå, er kanskje det enkleste - hvis ikke man altså like godt kan skifte bandet.