Jump to content

I dag har jeg lagt båten ut for salg


bbergs

Recommended Posts

Uff og uff i går la jeg ut båten for salg .

 

Vi har fått  fot syken og har ikke fått noe medisin som har hjulpet oss. Enda vi har bare tenkt og gå opp en fot. Den foten er til gjenngjeld ganske dyr.

Det må være ganske så hett i markedet enormt mange som er intresert i vår båt 1985/86 modell windy 9800 med 2x260hk bensin. Men så er hele båten pusset ned mye nytt.

hvilen formening om hva vi kan forlange?

Har lagt denne ut for salg kr 450000K.  Litt om båten som er til salgs:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=437...55&pos=12&rub=7

 

Rederinne og jeg håper bare at vi kan få tak i  ny båt før ferien vi har fundert på en Birchwood 33 TS 1987 modell ligger på finn

Litt om mulig kjøp av denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=437...616&pos=0&rub=7

 

Noen formeninger om BMW motorer fra 1987 har hørt at det er vanskelig med service og deler til disse motorene.

Eller så ser jo båten ganske så strøken ut

Link to post

Heisan

 

At Windy lager flåtte båter er det ingen tvil om, og et godt eksempel på det er nettopp denne modellen.  Utrolig fine linjer og uten den forhatte targabøylen som ødelegger alt som er av linjer på en åpen båt.  Nydelig skip.

 

Prisen?  Tja, 450K er kanskje ikke så verst selv om det er to stk bensinslukere som følger med på lasset.  Om man vil ha diesel kan de f.eks byttes i en flunk ny KAD300 med ca 250K imellom skulle jeg tro.  Da har man plutselig en flott båt, med ny motor og drev (...med garanti i ett år og reklamasjonsrett i 5 år)

 

Båten ser jo veldig fin og hel ut, og endel utstyr er det også,....men, det er mulig jeg er noe over gjennomsnittet avstandsforelsket i denne båtmodellen  :rolleyes:

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post

Heisan

 

At Windy lager flåtte båter er det ingen tvil om, og et godt eksempel på det er nettopp denne modellen.  Utrolig fine linjer og uten den forhatte targabøylen som ødelegger alt som er av linjer på en åpen båt.  Nydelig skip.

 

Prisen?  Tja, 450K er kanskje ikke så verst selv om det er to stk bensinslukere som følger med på lasset.  Om man vil ha diesel kan de f.eks byttes i en flunk ny KAD300 med ca 250K imellom skulle jeg tro.  Da har man plutselig en flott båt, med ny motor og drev (...med garanti i ett år og reklamasjonsrett i 5 år)

 

Båten ser jo veldig fin og hel ut, og endel utstyr er det også,....men, det er mulig jeg er noe over gjennomsnittet avstandsforelsket i denne båtmodellen  :rolleyes:

 

 

M/Y Ellen Marie

Har hatt over 1000 treff på finn på under et døgn trenger jo bare en kjøper.

Båten er helt strøken ikke noe feil.  Det eneste er den ene motoren som får litt mye bensin det er jo bare en justeringssak .

Mange som har ringt og er intresert .

Det virker som om at dette går vegen. båten er mulig solgt for over prisantydning.

kom virkelig et bud på 460000K

 

Da tror jeg at den går.

Bernt

Link to post

Rederinne og jeg håper bare at vi kan få tak i  ny båt før ferien vi har fundert på en Birchwood 33 TS 1987 modell ligger på finn

Litt om mulig kjøp av denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=437...616&pos=0&rub=7

 

Noen formeninger om BMW motorer fra 1987 har hørt at det er vanskelig med service og deler til disse motorene.

Eller så ser jo båten ganske så strøken ut

Kjapt svar her......

 

Birchwood har et litt blandet rykte vedr. kvalitet. Noen av båtene erveldig bra og andre er ikke. Fabrikken har hatt en del økonomiske vanskeligheter oppover årene (ref. blandet kvalitet). Har hørt om eiere som har hatt områder i skroget som er kun et par lag tykt, og gelcoaten er det som holder ting sammen.

 

Ting som du bør sjekke, men høres litt rart ut, er:

 

- I dagslys / sollys - Gå inn i motor-rommet og lukk lukene.... sjekk at lys som slipper inn i skroget er jevnt, og ikke har tydelige forskjell på skrogtykkelse.

- Sjekk motorfester.

- Sjekk hvordan skroget er ferdigstilt bak skapene, under køyene osv. Dette vises veldig bra under cockpiten og hvis det finnes stikk-køyer ombord.

- sjekk davitfestene

+ Sjekk hvordan møblene er festet til skroget ... skal være glassfiberlaminerte stringers med treverk skrudd inn (har hørt om bruk av spiker, noe som ikke holder lenge i litt uvær, men kan vøre usynlig i mangen år hvis båten er lite brukt, eller kun brukt i govær).

 

BMW

- Litt problemer med kjøling, men tror at det var et vannpumpe ombygningssett levert en eller annen gang som fikset dette.

- Av og til litt vanskelig med deler, men synes å huske at disse er noenlunde de samme maskinene som Mercruiser leverte den gang da...

 

TS 33 med Mercruiser / BMW maskiner selger ikke veldig godt her borte eller i Europa. Typisk er de 10% billigere enn med tilsvarende Volvo maskiner (TMD 41).

 

Går ut ifra at dette er med aksling og ikke drev ....

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

- I dagslys / sollys - Gå inn i motor-rommet og lukk lukene.... sjekk at lys som slipper inn i skroget er jevnt, og ikke har tydelige forskjell på skrogtykkelse.

Bra svar, men jeg har en kommentar til akkurat dette.

Hvordan lyset slipper gjennom bestemmes i langt høyere grad av coat'ens tykkelse enn av laminatet.

Er coat'en smurt på med pensel vil det alltid være varierende tykkelse på den, og man kan bli lurt hvis man trekker noe konklusjon om laminatet på bakgrunn av lys-gjennomslipp.

 

Et laminat som er dårlig rullet ut (luftblærer) vil også slippe gjennom mindre lys.

Helt perfekt utrullet og uten blærer vil glassfiber-laminat nesten være som farget glass, det vil si at man ser rett gjennom det.

Link to post

Da var vi uten båt.

Litt skremmende på hva sommeren bringer markedet er helt vilt  vi har i værtfall god tid .

Til opplysning båten gikk for 460000K. :lol: Skal investere ca 900000 i ny båt til sommerferie :wink:

Hadde ikke hjerte til og ta mere kunne sikkert fått 10-20k mere men tok ikke sjansen på og skremme bort kjøpere. :wink:

Link to post

Et laminat som er dårlig rullet ut (luftblærer) vil også slippe gjennom mindre lys.

Helt perfekt utrullet og uten blærer vil glassfiber-laminat nesten være som farget glass, det vil si at man ser rett gjennom det.

Helt riktig.... svaret mitt var vel litt tvetydig (14 år i utlandet har vel ødelagt noe av språkbruken min :wink:). det som jeg ville ha frem, er "se ut for større ujevnheter".... men også ta hensyn til hvordan "coaten" er smurt på.

 

Det som er fakta, er at Birchwood har hatt en blandet kvalitet på opplagene sine.... noen båter i en produksjonslinje er bedre lagt opp enn andre. De har mao ikke klart å opprettholde den same konsikvente kvaliteten som Saline, Princess, Fairline og Sunseeker har...

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hei Bernt,

takk for handelen:-). Vi gleder oss til å ta båten i bruk, og ambisjonen er vel å redusere vannskikjøringa noe sammenlignet med det vi hadde råd til med den gamle 21-foteren. Så får vi se etterhvert om det kan være aktuelt med en motorinstallasjon som gjør det aktuelt med lange og raske turer. Vi synes i hvertfall at dette var en grei inngangsbillett til en nydelig båt.

 

Jeg ønsker forøvrig kontakt med andre her på båtplassen som har tilsvarende båt. Det kunne være nyttig med noen å diskutere med i etterhvert som en skal lære seg alle knepene...

 

Hilsen Kjetil

(den nye eieren)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Unngå 180 Hk BMW dersom du kan, kjølesysyemet på denne motoren har vært til ergrelse for mang en eier.  

 

Har selv erfaring med to som har vært eiere av denne motortypen, begge har opplevd havari på en eller flere topper.

Den ene motoren ble kassert da overhaling ble for dyrt, den andre har overhalt to topper, men sliter fremdeles med lekkasje i kjølesystemet.

MVH Chrian

Link to post

Unngå 180 Hk BMW dersom du kan, kjølesysyemet på denne motoren har vært til ergrelse for mang en eier.  

Ville ikke vært fullt så bekymret for en 180 hk BMW (D 636). Har hatt en selv i 4 år. Viktig å bemerke at på min motor var kjølesystemet oppgradert etter at den som ny ble levert med for dårlig kjølekapasitet. Har vært skrevet mye om det i tidligere tråder.

 

Kjenner også mange andre som bare har godord å si om den motoren.

Hvis en skal overhale kjølesystemet bør en vite hva en gjør. Mange har gjort vondt verre fordi de ikke har fått satt sammen varmeveksleren riktig. Egentlig er varmeveksleren til D 636 genial i sin oppbygging. Kunne sagt mye om den.

Eksosventilene og toppene blir skadet ved vedvarende kjøring med for varm motor. Og er ikke kjølesystemet oppgradert ligger du på grensen hele tiden.

 

D 636 har lav vekt, byggemålene er relativ små, er stillegående, har ubetydelig vibrasjon, er nøysom på drivstoff, starter og går når den skal, er kjemisk fri for vann- og oljelekkasjer - dvs. den er ren og fin, dieselpumpen er selvluftende, alle filter er lett å komme til, har fornuftig instrumentering og alarmvarsling, er grei å overhale, deler er lett å få tak i, motoren bygges fremdeles (WM Mottori - Italia).

I tillegg er Mercruiser sin 3,6 liter nøyaktig samme motoren. Og varmeveksleren.

 

Bare så synd D 636 fikk det dårlige ryktet fordi den opprinnelig ble levert med for dårlig kjølekapasitet.

 

KAT

Link to post

...... motoren bygges fremdeles (WM Mottori - Italia).

Den har vel alltid blitt bygget av WM Mottori og aldri av BMW.  BMWs navn (og emblemer) var vel kun inne for å få opp salget.

 

 

 

...... D 636 fikk det dårlige ryktet fordi den opprinnelig ble levert med for dårlig kjølekapasitet.

KAT

Etter hva jeg har lest meg til så var det nettopp pga det dårlige ryktet trakk BMW seg fra hele prosjektet.  De ønsket selvfølgelig ikke å ha navnet assosiert til et produkt som ikke holdt mål.

 

 

Når det er sagt så er vel alle D363 som ikke ble skadet før ombygging idag OK motorer, men hvordan vet man om motoren ikke har vært varmkjørt tidligere?

 

 

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Link to post

Når det er sagt så er vel alle D363 som ikke ble skadet før ombygging idag OK motorer, men hvordan vet man om motoren ikke har vært varmkjørt tidligere?

:cheers:

M/Y Ellen Marie

En kompresjonstest sier mye om tilstandene på ventilene. Erfaringsmssig er det 1. sylinder (den fremste) som blir utsatt for den største temperaturbelastningen da kjølevannet går inn i bakkant av motoren og har høyest temperatur når det har passert alle de andre sylinderene.

Har du lik kompresjon på alle sylindrene skal det ikke være grunn til å tro at det har skjedd noe fatalt.

 

Kan legge til at det var Mercruiser som overtok hele konseptet da BMW la inn årene.

 

KAT

Link to post

Hei Bernt,

takk for handelen:-). Vi gleder oss til å ta båten i bruk, og ambisjonen er vel å redusere vannskikjøringa noe sammenlignet med det vi hadde råd til med den gamle 21-foteren. Så får vi se etterhvert om det kan være aktuelt med en motorinstallasjon som gjør det aktuelt med lange og raske turer. Vi synes i hvertfall at dette var en grei inngangsbillett til en nydelig båt.

 

Jeg ønsker forøvrig kontakt med andre her på båtplassen som har tilsvarende båt. Det kunne være nyttig med noen å diskutere med i etterhvert som en skal lære seg alle knepene...

 

Hilsen Kjetil

(den nye eieren)

Hei kjetil !

Har ikke hatt tid til og være inne på forumet før i dag . Når det gjelder motorene så tror jeg at du har mange år til før du må bytte.

disse er passet veldig bra på av meg og tidligere eiere. Når det gjelder vannski så er det lommeboken som bestemmer hvor lenge det er forsvarlig og ha noen hengende etter . vi brukte altid og la gutta henge etter på vei til en eller annen destianasjon. da slo vi to fluer i en smekk.

Det var hyggelig at det ble dere som kjøpte båten og at dere syntes at den var ok .Personlig så har jeg lagt ned ganske mange timer i høst og vinter for og få et bra resultat.

Rederinnen og jeg vil ønske dere en riktig god sommer med mye hygge og mange iskalde :cheers:

 

Bernt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...