toholthe Startet 21.Februar.2009 Del på Facebook Startet 21.Februar.2009 Hei, jeg har en Wallas 2400 lampeoljebrenner. Usikker på om jeg tør kjøre den mens jeg sover. Hva praktiserer andre? T Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Se her Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 har ikke erfaring med wallasen men er det kalt nok har vi kjørt med dieselvarmern vår - hadde vært lurt med en eksosvarsler vi har vanlig brannvarsler og gassvarsler men må nok ha en slik også er mange som ikke våger ha på i hele tatt når di sover- ting kan jo skje Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SeaRaymond Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Hei, har nettopp montert en eber D4, har ikke fått brukt den enda om natten, men det vil skje, varmeren er montert i motorrommet og skal når den er endelig ferdigmontert hente luft fra utsiden av båten gjennom en skroggjennomføring. En Co alarm i sovekabinen er ett must uansett syntes jeg, da det er svært rimelig forsikring. Ser "Trygg og sikker" har en slik varsler til 599,- Men syntes rett og slett den virker litt kjip ut på en måte, alla Nille sak til 19.90. Finnes det andre som blir solgt via Norsk netthandel, den "Amerikanske" til 28,39 dollar ser faktisk mer tiltalende ut spør du meg, men kronekursen er akkurat på vippen til om den blir regnet for vare under eller over 200,- med tanke på moms og gebyrfritaket ved import.... (er jo kronekursen den dagen tollerene vurderer varen som avgjør utfallet) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Jula har en CO varsler fra kidde til 399,- Den ser ok ut! Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Ser ingen problem med dieselvarmere iallefall, vi som kjører lastebil har hatt mange netter med webastoen på. Hadde vel vært mer skeptisk til parafinbrenner, denne kan vel sote ner båten endel i bestefall dersom det skjer noe. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Tine IV Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Bruker båten hele året , hadde jeg ikke kjørt dieselvarmeren om natta så hadde det blitt lite trivlig .Har aldrig tenkt på det som noen fare , da dem er så sikkre at det er meget sjelden det skjer noe . Så jeg bruker den døgnet rundt , seinast i natt ;) Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Vi har hatt både lampeoljevarmer og nå diselvarmer. Som Tine også skriver: -hadde jeg ikke kjørt dieselvarmeren om natta så hadde det blitt lite trivlig. Vi er ute sommer som vinter og av og til må varmeren gå døgnet rundt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
LALUNA II Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Har også eber 4 og bruker den døgnet rundt nå på vinterseilaser dvs. si ikke nå for nå er jeg skikkelig innfrosset i havna så håper på vind og plussgrader så isen forsvinner igjen Må få kjøpt meg en Co varsler så er det jo en mulighet for mange turer i tilfelle eksoslekkasje En vet jo aldri å lenge en kan stole på eksos slanger/rør så det er en billig forsikring Redigert 21.Februar.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SeaRaymond Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Bestillte meg nettopp den "First-alert" varsleren som det var linket til. Men fant den hos sikkerheten-selv.no til en 50 lapp rimeligere og fri frakt, så da blir det til at jeg også kan lukke øyet med litt større sikkerhet en å ikke ha en slik varsler Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Min Vebasto går hele tiden når vi bruker båten vinterstid den regulerer seg selv etter termostaten så den blir slåt på når vi går ombord og av når vi forlater båten. Sitér dette innlegget Link to post
Nordwest`n Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 (redigert) Noen som har linker eller navn på firma hvor man kan bestille co varsler (alarm)? Redigert 21.Februar.2009 av alfa770 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Sikkerheten-selv.no 549,- fri frakt dersom du betaler med bank eller kredittkort Har googlet og dette var det beste jeg kom frem til, de har visst en billigere hos Jula, men går jo ikke an å handle over nettet hos dem uten en har katalogen deres Sitér dette innlegget Link to post
Nordwest`n Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Takk takk vil nok gå til anskaffelse. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Har bestillt Sikkerheten-selv.no varsleren til kr. 549,- Spennende å se om kvaliteten er OK Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.Februar.2009 Del på Facebook Svart 21.Februar.2009 Har vi noen tilfeller hvor dette har resultert i ulykker? Må si jeg selv ikke er skeptisk til dette. Når f.eks. en dieselvarmer er komt godt i gang, er det min erfaring at lite farlig skjer så sant varmeren får luft og fritt eksosutløp. Forsvinner strøm eller dieseltilførsel, blir det bare kaldt og ingen ting farlig skjer. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Tine IV Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Var vel en stygg ulykke med flere personer som døde i en buss i sommer , var ikke det en varmer som var årsaken der da ? Klart det skal mye surr til for at det kan skje noe som helst , men hvis det skjer noe så . Vurderer en slik alarm jeg også ,men ser litt rundt først . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Haba Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Det var ikke varmeapparatet, men et strømagregat som kjørte og som var plassert i bagasjerommet til bussen. Synes å huske at bagasjeromsluken sto åpen, men kullosen /co-en har likevel trukket inn i bussen. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Kan tilføye at jeg så båter på land i Tyskland vinteren 2002-03 som hadde oppvarming ved at Eberen gikk hele tiden, de som eiet båten kom med drivstoff og fyllet på med jevne mellomrom, det ble billigere en varme med strøm. Denne båten lå i opplag . slikt hadde de gjort i mange år, og ikke noe problem. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
SeaRaymond Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Tror eberen, og tilsvarende produkter er stabile saker dersom de ikke blir utsatt for yttre påkjenninger. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Har flere båter i havna her som kjører dieselvarmer'n hele vinter'n igjennom , veit ikke om det er så mye billigere her i landet enn strøm .Men klart skal du ha det godt å varmt ombord i en 40 foter,så må du ha på noen kilowatt . Det har vel ikke alle bryggene her kapasitet til ,så da kjører dem varmer'n . Sånn for å legge til litt det om sikkerheten ,ser litt skummel ut sånn den Ardicen min er laget . Dieselslangen er kobbla på rett over eksosen inn på varmeren , en liten lekarsje i kobblinga der så drypper det rett ned på eksos røret . Da kan det jo hende litt av vært .Mærkelig patent ,ikke mye å gjøre noe med heller så .Men det har jo vært sånn i alle år ,så det er bare å ha et bra vedlikehold så går det vel bra . Kan også nevne at etter 2 x 4 liter med lampeolje , så varmer Ardicen nesten perfekt igjen .Øka gradene på motoren fra 9.8 til 40 grader ,rykte sier det skal bli ca 54 grader så da er det nesten på plass .Så kjør varmeren deres med litt lampeolje innimellom ,det renser mye opp og varmeren blir mye bedre . Litt utenfor topic ,men tenkte det greit med et litte tips også Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
SandAnker Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Hmm... Er dette noe man kan gjøre på en Eberspracher også? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Varmeren min har gått ca. 1900 timer denne vinteren. Siden jeg bor i båten er det greit å ha en god og gjennomvarm båt, og da synes jeg den beste varmen er når jeg kjører 1200w elektrisk også sentralvannvarmen når jeg trenger mer varme enn det. Denne vinteren har det vært kaldt, så varmeren har gått mer eller mindre kontinuerlig, riktignok på lav effekt når jeg er på jobb, men når jeg kommer hjem går det for fullt, også gjennom hele natta. Nå har systemet stoppet pga. luft ifm bytte av en komponent fra Domestic og jeg har ikke tid til å gjøre noe med saken i nær fremtid Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Hmm... Er dette noe man kan gjøre på en Eberspracher også? Klart det ,har gjort det med alle båter jeg har kjøpt .Det skal jo renses innimellom og den jobben gjør nesten lampeolja ,mange som har gjort detta med bra resultat . Dieselvarmeren blir jo nedsota ettervært ,derfor skal dem egentlig inn til service å rensing.Har hørt det bør gjøres vært 3 år,om du bruker varmeren mye .Må jo ha feier'n på besøk hjemme også ,så alle varmere som går på diesel bør kjøres på lampeolje .Lurt om du kjører en kanne vær vår , om du bruker båten hele vinteren .Spesielt utsatt for nedsoting er varmere som stort sett går på halvfart , da bør den kjøres på full guffe i minst 10 minutter før den slås av . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Danemann Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Var ikke den ulykka med buss i fjor pga et aggregat, eller husker jeg feil? Varmer opp ombord med en 4 kW Glembring, nydelig jevn varme uten en lyd. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.