Jump to content

Kjøre varmeapparat mens mens man sover


toholthe

Recommended Posts

Har vi noen tilfeller hvor dette har resultert i ulykker?

 

Det var en sak i fjor sommer, med en varmer som tok fyr litt etter leggetid. Kona satt i en nabobåt og oppdaget røyk fra egen båt, og klarte sammen med andre å berge mannen ut av båten kun sekunder før hele båten var overtent. Hvis begge hadde lagt seg samtidig ville neppe noen av dem overlevd. Så det skjer i blant, selv om det heldigvis ikke er så ofte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

CO-varsler er nevnt tidligere i tråden. Men hva med røykvarsler?. Jeg antar alle har minst en fungerende røykvarsler ombord. Eller?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

CO-varsler er nevnt tidligere i tråden. Men hva med røykvarsler?. Jeg antar alle har minst en fungerende røykvarsler ombord. Eller?

Salget av CO-varslere gikk i taket etter bussulykken i sommer.

 

Jeg bor i båt, og i de kaldeste periodene går webastoen hele natta. Jeg har CO-alarm, og både optisk og ionisk røykvarsler. Med gasskomfyr, oljelamper og dieselvarme er det greit å ha såpass.

Link to post
Share on other sites

optisk røkvarser bør vel gjøre nytten.

Nå er jeg ikke noen ekspert på dette området, men slik jeg oppfatter dekker en CO-varsler et annet behov enn røykvarsler. Med andre ord kan det være kjekt å ha begge deler dersom man sover med dieselvarmeren på.

 

Dersom båten begynner å brenne, enten årsaken er dieselvarmeren eller noe annet, så vil en fungerende røykvarsler kunne redde liv.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Røykdetektor og CO varsler i ett:

 

4a6d25d8419d630df581582951a75969image.jpg

 

Selges blant annet på www.fakkelmannen.no til kr. 589,-

 

Lijanka

Fanken, og det sier du nå :headbang: Nå når jeg har forskuddsbetalt en ren Co alarm også fra First alert til skarve 40,- kroner billigere, hadde jo vært greit å bare instalert dette kombiapparatet slik at en slapp å montere 2 varslere, for satse min First alert er bedre da siden den har samme verdi, men kun for Co :puke: Var jo også mye mer tiltalende også denne kombivarsleren om jeg må få si det, dobbelt :puke:

 

DA bestemmer jeg meg for å bestille denne kombialarmen også, mye penere også, ser fakkelmannen hadde den versjonen jeg har på vei i posten også til bare 498,-

Hos tryggheten-selv kostet varsleren 549,- men de har fri frakt. Finnes også til 598,- på en annen nettbutikk jeg ikke kommer på i farten.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har denne og den fungerer fint som røykvarsler.

Har heldigvis ikke fått testet CO delen av den ennå........

Finnes kanskje testgass for det?

Testegass har vel egentlig de fleste av oss tilgjengelig hele tiden... Det bør ikke være verre enn å dra pusten dypt og puste inn i sensoren... regner med at du bør få alarm da?!

Link to post
Share on other sites

her er innholdet av en mail jeg nettopp fikk fra fakkelmannen.no (gjelder produktet vist til i innlegg #33):

 

-------------------

Men uansett så må jeg dessverre komme med nyheter jeg ikke er spesielt fornøyd med.

Vi har gått tom for denne typen detektorer og har i en tid purret på vår leverandør.

 

Når jeg ringte igjen nå så sa de at de ikke klarte å levere denne på en stund.

Hva dette beror på er jeg ikke sikker på men det er ikke slik ting skal fungere..

 

Jeg beklager at vi ikke klarer å levere denne til deg, men det er dessverre ikke alt vi kan ha kontroll på når det gjelder våre leverandører.

 

Jeg har fjernet varen fra nettbutikken i dag og vil ikke legge den ut igjen før vi har varene på lager.

 

Jeg beklager nok en gang og håper du vil finne veien tilbake til oss ved en senere anledning om vi har produkter du er på leting etter.

 

Med vennlig hilsen

fakkelmannen.no

-------------------

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Bare til orientering: Trygg og sikker er de som krever mest for varsleren (snakker nå om den modellen som ikke er utgått, First alert med kun Co varsling ikke combimodell)) De skal ha 598,- + frakt. Tryggheten-selv.no tar 549,- og FRI frakt. Fakkelmannen er rimeligst på varslerern med 498,- men de tar vel også litt i frakt??

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en kombinert CO og propanalarm fra Marinecare som fristet. Har derfor nettopp bestilt den øverste av de to som er beskrevet på denne siden. Slik monteres den.

 

Totalsum 189 GBP noe som skulle bli omlag 1850 pluss moms.

 

Calormarineshop har forøvrig masse å velge i når det gjelder gassalarmer

 

 

Litt spent på om det kan bli komplikasjoner med levering/moms osv siden man ikke får opp Norge som et godkjent mottakerland. Inntil videre får vi late som om vi er med i EU.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har heldigvis ikke fått testet CO delen av den ennå...

Finnes kanskje testgass for det?

CO skal man være forsiktig med, så jeg vil anbefale at du overlater dette til testlaboratorier.

 

En CO-detektor virker slik at den måler gassen over tid. Er det lav konsentrasjon av CO kan det ta ganske lang tid før den gir alarm, er det høy konsentrasjon skal alarmen gå med en gang.

 

Kombinerte alarmer kan være kjekke, men vær oppmerksom på at enkelte sensorer skal monteres langs dørken og andre bø monteres høyt. Fordi CO er omtrent like lett som luft så kan det være lurt å montere detektoren i hodehøyde slik at den måler omtrent den samme luften som du puster.

Link to post
Share on other sites

Dette er anbefalt montering for den jeg viser til i innlegget over:

 

Unlike LPG, CO is the same weight as air so they should not be fitted at low level. They need to be fitted in a central location, about a couple of metres from potential sources, but close to you and your crew. They should not be fitted;

In areas of dead air, Next to hatches or windows, Directly above a sink or cooker or where it is likely to get knocked or damaged

 

Den har videre en separat sensor for LPG som skal monteres lavt (se monteringsanvisningen)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har idag kjøpt CO alarm hos CO(Clas Ohlsson) :wink: Kr. 445

 

Hadde den også i håndet i dag, men ble litt usikker. Har noen andre erfaring med den? Er det skikkelige greier?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Mulig at en løsning er å ha Co varsler ombord. MEN uansett kjører ikke vi varmeren om natta. Jeg har for stor respekt for CO forgiftning til at jeg stoler på en varsler. Det er en meget alvorlig forgiftning og man merker ingenting selv. Man bare våkner ikke. Og våkner man er man uansett i en livstruende situasjon ettersom CO binder seg til hemoglobinet og fortrenger oksygen fra blodet.

 

Vi kjøpte 2 stk oljefylte varmeovner i miniformat på Clas Ohlson i høst da vi lå ute i - grader. Så lenge vi har landstrøm ombord funker det greit. Alternativt får vi kjøre de over inverteren. Vet ikke hvor mye W de drar, men det holder sikkert. Alternativt får vi ta på oss pysj.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...