Jump to content

Kjøre varmeapparat mens mens man sover


toholthe

Recommended Posts

Hei, har nettopp montert en eber D4, har ikke fått brukt den enda om natten, men det vil skje, varmeren er montert i motorrommet og skal når den er endelig ferdigmontert hente luft fra utsiden av båten gjennom en skroggjennomføring.

 

En Co alarm i sovekabinen er ett must uansett syntes jeg, da det er svært rimelig forsikring. Ser "Trygg og sikker" har en slik varsler til 599,- Men syntes rett og slett den virker litt kjip ut på en måte, alla Nille sak til 19.90. Finnes det andre som blir solgt via Norsk netthandel, den "Amerikanske" til 28,39 dollar ser faktisk mer tiltalende ut spør du meg, men kronekursen er akkurat på vippen til om den blir regnet for vare under eller over 200,- med tanke på moms og gebyrfritaket ved import.... :puke: (er jo kronekursen den dagen tollerene vurderer varen som avgjør utfallet)

Link to post
Share on other sites

Bruker båten hele året , hadde jeg ikke kjørt dieselvarmeren om natta så hadde det blitt lite trivlig .Har aldrig tenkt på det som noen fare , da dem er så sikkre at det er meget sjelden det skjer noe . Så jeg bruker den døgnet rundt , seinast i natt ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har også eber 4 og bruker den døgnet rundt nå på vinterseilaser

dvs. si ikke nå for nå er jeg skikkelig innfrosset i havna

så håper på vind og plussgrader så isen forsvinner igjen :seeya:

Må få kjøpt meg en Co varsler så er det jo en mulighet for mange turer i tilfelle eksoslekkasje :wink:

En vet jo aldri å lenge en kan stole på eksos slanger/rør så det er en billig forsikring :smash:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har vi noen tilfeller hvor dette har resultert i ulykker?

 

Må si jeg selv ikke er skeptisk til dette. Når f.eks. en dieselvarmer er komt godt i gang, er det min erfaring at lite farlig skjer så sant varmeren får luft og fritt eksosutløp. Forsvinner strøm eller dieseltilførsel, blir det bare kaldt og ingen ting farlig skjer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Var vel en stygg ulykke med flere personer som døde i en buss i sommer , var ikke det en varmer som var årsaken der da ? Klart det skal mye surr til for at det kan skje noe som helst , men hvis det skjer noe så . Vurderer en slik alarm jeg også ,men ser litt rundt først .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kan tilføye at jeg så båter på land i Tyskland vinteren 2002-03 som hadde oppvarming ved at Eberen gikk hele tiden, de som eiet båten kom med drivstoff og fyllet på med jevne mellomrom,

det ble billigere en varme med strøm.

Denne båten lå i opplag . slikt hadde de gjort i mange år, og ikke noe problem.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har flere båter i havna her som kjører dieselvarmer'n hele vinter'n igjennom , veit ikke om det er så mye billigere her i landet enn strøm .Men klart skal du ha det godt å varmt ombord i en 40 foter,så må du ha på noen kilowatt . Det har vel ikke alle bryggene her kapasitet til ,så da kjører dem varmer'n . Sånn for å legge til litt det om sikkerheten ,ser litt skummel ut sånn den Ardicen min er laget . Dieselslangen er kobbla på rett over eksosen inn på varmeren , en liten lekarsje i kobblinga der så drypper det rett ned på eksos røret . Da kan det jo hende litt av vært .Mærkelig patent ,ikke mye å gjøre noe med heller så .Men det har jo vært sånn i alle år ,så det er bare å ha et bra vedlikehold så går det vel bra . Kan også nevne at etter 2 x 4 liter med lampeolje , så varmer Ardicen nesten perfekt igjen .Øka gradene på motoren fra 9.8 til 40 grader ,rykte sier det skal bli ca 54 grader så da er det nesten på plass .Så kjør varmeren deres med litt lampeolje innimellom ,det renser mye opp og varmeren blir mye bedre . Litt utenfor topic ,men tenkte det greit med et litte tips også

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Varmeren min har gått ca. 1900 timer denne vinteren. Siden jeg bor i båten er det greit å ha en god og gjennomvarm båt, og da synes jeg den beste varmen er når jeg kjører 1200w elektrisk også sentralvannvarmen når jeg trenger mer varme enn det. Denne vinteren har det vært kaldt, så varmeren har gått mer eller mindre kontinuerlig, riktignok på lav effekt når jeg er på jobb, men når jeg kommer hjem går det for fullt, også gjennom hele natta. Nå har systemet stoppet pga. luft ifm bytte av en komponent fra Domestic :headbang: og jeg har ikke tid til å gjøre noe med saken i nær fremtid :headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Hmm... Er dette noe man kan gjøre på en Eberspracher også?

Klart det ,har gjort det med alle båter jeg har kjøpt .Det skal jo renses innimellom og den jobben gjør nesten lampeolja ,mange som har gjort detta med bra resultat . Dieselvarmeren blir jo nedsota ettervært ,derfor skal dem egentlig inn til service å rensing.Har hørt det bør gjøres vært 3 år,om du bruker varmeren mye .Må jo ha feier'n på besøk hjemme også ,så alle varmere som går på diesel bør kjøres på lampeolje .Lurt om du kjører en kanne vær vår , om du bruker båten hele vinteren .Spesielt utsatt for nedsoting er varmere som stort sett går på halvfart , da bør den kjøres på full guffe i minst 10 minutter før den slås av .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...