Jump to content

Deler til LEWMAR luke??

fredriksen

Recommended Posts

Jeg har en LEWMAR type 60 Rollstop luke. Den har problemer med den ene hengselen (knekt aksling)..

Firmaet Leif H. Strøm er de som har agenturen nå, og de kan skaffe reservedeler (hengselsett, nr 19782200, to hengsler), men det tar ca 6 uker sier de.

Kjenner noen av dere til hvor man kan skaffe dette raskere?? I disse internet-tider må det da gå an å handle direkte fra de som sitter med deler? Det blir sikkert ikke vesentlig dyrere (antar at det blir rimeligere), men det er litt underordnet.

Noen som har prøvd dette eller noe annet tips til hengselreparasjon??

:-) fredriksen, nå på vannet!!!

Har du forsøkt et søk i www.google.com da? Utrolig hva som dukker opp der...

Du finner det du er på jakt etter hos Lewmar www.lewmar.com/webspares/index.asp - velg 'Hatches, deretter 'Rollstop' i den ene luka og 'Size 60' i den andre luka. Du får da opp ei liste og jeg tipper det er 'Hinge kit' du er på jakt etter. Problemet er at det ser ikke ut som det er oppgitt priser der. Derimot kan du søke på distributører og forhandlere i de ulike land. Muligens kan det lønne seg å plukke ut noen av disse, kanskje i Sverige og ta en telefon og sjekke prisnivået andre steder.

Har du forsøkt et søk i www.google.com da? Utrolig hva som dukker opp der...

.

Yepp, forsøkte både google og direkte www.lewmar.com (og "søk" på baatplassen...)

Så jeg fant både delenummer, repsett etc. så det hadde jeg før jeg spurte....

Men, det jeg lurer på, er om det er noen som

A:  Enten har prøvd å bestille deler f.eks direkte hos Lewmar? Og om det gikk raskere (post fra UK = 3-4 dager, fra USA ca 6 dager..)?  :smiley:

Det kan virke som om den lokale importøren samler litt opp til å få en større bestillingsliste, og at dette da blir sendt på den rimligste måten (hadde sikkert gjort det samme selv om jg skulle tjene på dette).  6 ukers leveringstid vil ikke være unormalt for en slik håndtering.

eller B:

Om det er noen som har "fikset" hengsler på en slik luke?  :smiley:

Dette er jo ikke noe "rocket science" og en hengsel består vanligvis av et overkommelig antall deler... så en lokal reparasjon burde jo egentlig gå an??

Det som får meg til å undres på dette, er at når jeg går forbi de andre båtene i marinaen, så ser det ut som om de fleste ferdigbygde norske båter har Lewmar luke. Med et slikt stort antall luker, burde dette ha skjedd hos andre også... Lukehengselen har forøvrig vært brukket i flere år ifølge tidligere eier. Jeg la ikke merke til dette da jeg kjøpte båten (luken virker, ser ut til å være tett, men står ikke oppe i "klikkene", da den forskyver seg noen milimetre når man åpner den (blir skjøvet ut av "hakkene/klikkene" da akselen ikke holder den på plass).

:-) fredriksen

Ta for deg forhandlerlisten hos Lewmar og ring litt rundt da vel. Slettes ikke umulig at andre kan ligge med det på lager. Om ikke i Norge, så i Sverige eller Danmark.

Alternativt kan du poste et bilde av nevnte hengsel så vi ser hvordan hengselet ser ut.

Er problemet at det er brukket på et av "flatene" hvor skruene sitter, eller er det selve hengselpatenten som flatene svinger rundt som er ødelagt? Kan det tenkes at det er sveisbart? Hvis det er et av flatene som er brukket, kan du ikke lage en midlertidig reparasjon av en platebit med samme fasong som den brukne flaten og skru denne på som avstiving mens du venter på å få originalen fra et eller annet sted? Glem dette, ser i ettertid at det er selve akselen som er knekt. Hva med å sette igjennom ei gjengestang eller lignende som erstatning for akslingen.

Bra tips batdilla!

Hengselen har ingen synlige brudd og alt ser både helt og fint ut utenfra. Jeg har ikke demontert dette ennå, men regner derfor med at det er selve akselen som er knekt, alternativt at et av føringshullene (lager etc) som er slitt for store, men i så fall er de snakk om en stor slitasje.

Jeg får ta meg tid til å sitte litt i telefonen og sjekke andre forhandlere, f.eks Drevia som jeg har god erfaring med. (Aner ikke om de sleger denne typen eller ikke, men de pleier å ha gode tips..)

:-) fredriksen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...