Jump to content

Færre omkom i fritidsbåtulykker enn forventet i 2008


mateco

Recommended Posts

Heisann!!

 

Via mitt forbund har jeg mottatt nyhetsbrev med følgende uttalelse fra sjøfartsdirektoratet:

 

Sitat:

Færre omkom i fritidsbåtulykker enn fryktet

 

En fin sommer til tross, færre enn gjennomsnittlig omkom som følge av

fritidsbåtulykker i 2008. Men fortsatt er målsettingen null omkomne. Totalt omkom 30 personer i 2008 – alle var menn.

 

Det er i hovedsak godt voksne menn som omkommer. – Det kan se ut som om

godt voksne menn har for stor tro på sin egen evne til å redde seg ut av en farlig situasjon, sier seniorrådgiver Bjørn Reppe i avdeling for Sjøvett og fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet.

 

Flere kunne vært reddet

Reppe betegner det som oppsiktsvekkende at 14 personer omkom som følge av at båten kantret. En kantring er alltid alvorlig, men har en tatt sine forhåndsregler er det oftest store sjanser for at en kommer fra en kantring med livet i behold. – Bruk av redningsvest ville i mange av disse tragiske drukningene kunne medført at personen overlevde, sier Reppe.

 

Vis respekt

Ved 12 av de 14 dødsfallene som følge av kantring blåste det kuling. Dette kan tyde på at båtbrukerne enten er blitt overrasket av dårlig vær, eller ikke har tatt hensyn til båtens sjøegenskaper i forhold til bølgehøyde.

Respekt for sjø og hav er uansett viktig for å kunne ferdes på en trygg

måte. Bruk av flyteutstyr for alle om bord, samt det å ta hensyn til vær og vind vil i de fleste tilfeller redusere risikoen for dødsfall ved en ulykke betraktelig.

Sitat Slutt.

 

Statistikken forteller ikke noe om alkohol påvirkning eller hvor mange av de forulykkede som er utlendinger.

I flere tråder her inne har det vært hevdet at "båten tåler mere enn mannskapet". Nå forteller ikke denne artikkelen noe om båttype som har kantret, men man må vel kunne gå ut ifra at det her er snakk om små åpne båter. Å stole for mye på båtens sjøegenskaper kan med andre ord få fatale konsekvenser!

 

Kommentarer?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Ved 12 av de 14 dødsfallene som følge av kantring blåste det kuling. Dette kan tyde på at båtbrukerne enten er blitt overrasket av dårlig vær, eller ikke har tatt hensyn til båtens sjøegenskaper i forhold til bølgehøyde.

 

Noen fra statistikken gjelder vel skjærgårdjeepen i Troindheiemfjorden men bortsett fra denne episoden regner jeg med at nesten samtlige episoder var joller eller mindre åpne båter som kano el.

 

Joller med maks 25 hk er politisk korrekt, men dødsfeller ved vår kyst. Alle i åpne kystområder vil før eller siden oppleve ruskevær med kuling i kastene og da bør man ha en solid båt med mer enn 25 hk som kan takle naturkreftene. (Når man som det står blir "overrasket av dårlig vær" er det litt sent å vurdere større og sterkere båt.)

 

Med andre ord er det "verstingebåtene" ansvarlige familiefedre i åpne kystområder bør anskaffe seg.

Link to post

Ved flere av disse tilfellene må man anta at det er snakk om utlendinger som leier båter for å dra ut i skjærgården for å fiske.

 

Nå kjenner ikke jeg til gjeldende regelverk, men på meg så virker det som at er du gammel nok og kan betale for deg så er det fritt frem å få leiet en skjærgårdsjeep for deretter å dra utpå for å fiske.

 

Man kan ikke forvente at utlendinger kjenner til vårt lunefulle vær eller lumske skjærgård.

 

Hva plikter utleier å formidle? Må leietaker skriver under på noe ala ”på eget ansvar”-skriv?

Stilles det noe kompetansekrav i det hele tatt til leietaker? Hva med alkohol avholdenhet ved leie?

 

Bare lurer!

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Det viser at hele det vitenskapelige fundament for obligatorisk båtføreprøve er ikke-eksisterende.

 

Myten er at de uerfarne og farlige ferske båtførere drukner mens realiteten er det er erfarne eldre som omkommer.

 

Obligatorisk båtførerprøve er ment redusere alle ulykker, også drukning.

 

Jeg ville ikke kalle de utlendingene som har vært her noen ganger og vært utpå fjorden som erfarne. Tverimot viser det seg. Alder alene er forøvrig en dårlig kriterie hvis en mangler erfaring. Respekt og ydmykhet for sjøen ville nok talt mye mer enn både erfaring og alder.

 

På flatt hav er enhver dåre mester. (HJL) :smash:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Sjøfartdirektoratet sier vel ganske klart at det er godt modne menn med joller som drukner, mens det samme direktoratet fikk vedtatt at det er yngre menn med store sikre båter som må ta beviset.....

 

Disse kantrende utlendingene i kuling til det henvises til i tråden må nok også i framtiden risikere livet i farlige leie-joller med under 25 hk fordi større sikre båter med mer enn 25 er uaktuelle fordi tilfeldige båtlutliere ikke har norsk båtførerbevis.....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Den statistikken viser at båtførere i Norge er ansvarsbevisst og fornunftige folk. Selvølgelig er hver ulykke en ulykke for mye. MEN: Norge er et land med 40000 km kystlinje, så langt Nord i verden som en kan komme, med iskaldt vann, lunefullt vær, kuling og regn; Et land der det finnes flere hundretusen båter (250 000 er registrert i småbåtregisteret); et land der flertallet av befolkningen har vært opp i en småbåt i løpet av de siste årene; Et land der "alle" bor mindre enn 20 km fra kysten - da er dette ikke en dårlig statistikk. Det viser at folk har stort sett vet å holde seg hjemme når det blir for gale ute og at kunnskapsnivået er bra.

 

Å bruke denne statistikk som brekkstang for videre regulering av sjølivet er bare dumt. Konklusjonen må være: Nordmenn kan båt, er stort sett fornunftig og det hender veldig få ulykker i samband med båtlivet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Statistikken forteller ikke noe om alkohol påvirkning eller hvor mange av de forulykkede som er utlendinger.

I flere tråder her inne har det vært hevdet at "båten tåler mere enn mannskapet". Nå forteller ikke denne artikkelen noe om båttype som har kantret, men man må vel kunne gå ut ifra at det her er snakk om små åpne båter. Å stole for mye på båtens sjøegenskaper kan med andre ord få fatale konsekvenser!

Kommentarer?

 

Hei Bjørn :seeya:

Du berører mange viktige forhold her. For det første mangler det et koordineringsorgan når det gjelder statistikk over ulykker og assistanser på sjøen. Sjøfartsdirektoratet lager sin statistikk, som for øvrig er pålitelig selv om den ikke er utfyllende, Hovedredningssentralene har et meget omfattende statistikkmateriale, kystradiostasjonene lager en detaljert statistikk, Redningsselskapet likeså. I tillegg forsøker Norsk Folkehjelp å være eksperter på området og ynder å fortelle båtfolket hvordan de skal oppføre seg på sjøen. I verste fall kan vi altså risikere at den samme ulykken statistikkføres tilsvarende antall ganger.

Et annet problem er klassifiseringen av fritidsbåter. Den er mildt sagt mangelfull og kan neppe brukes som veiledning for bruksområde når det gjelder bølgehøyde, vind og værforhold. Etter min mening er klassifiseringssystemet mer villedende enn veiledende. Jeg har dokumentasjonsmateriale fra European Boating Association som viser klare eksempler på det.

Redningsselskapet og KNBF samarbeider nå om et forslag om å etablere en "Trygg på sjøen"-tjeneste, tilsvarende "Trygg trafikk" i veitrafikken, i samarbeid med staten. Ideen er blitt møtt med interesse på politisk hold. Dette kan i så fall bli et koordinerende informasjonsorgan som vi så sårt mangler her i landet. Arbeidet er så vidt kommet i gang. Det blir spennende å se hva det kan føre til (jeg skulle ønske at det var mulig å tilbakedatere dåpsattesten!)

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Som vanlig får vi ikke vite noe om omstendighetene rundt ulykkes-statistikken - og dermed er det heller ikke noen lærdom å hente. Bortsett fra å ikke komme ut for dårlig vær.

 

Kom med tall:

1. Hvem er de druknede? Er det utlendinger som ikke er vant til å være ute i små båter, eller som er desperate etter å fiske uansett vær?

2. Hvor i landet og når på året skjer ulykkene?

3. Har båtene utstyr som gjør det mulig å komme ombord igjen eller ikke?

4. Er det alkohol med i bildet?

5. Hvor kaldt var det i vannet på ulykkestidspunktet?

 

Obligatorisk båtførerbevis er vel mer resultat av et politisk ønske om å vise handlekraft enn et saklig fundert hjelpemiddel for å unngå disse ulykkene. Men hvis vi kan unngå en eneste ulykke, så er det kanskje verdt det.

 

Jeg tror at tiltaket som mer enn noe annet kunne hjelpe, er å påby redningsstige på alle båter slik at man kan komme ombord igjen. Dessverre er det ingen som vil gi meg tallmateriale som viser om dette er riktig.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Jeg tror at tiltaket som mer enn noe annet kunne hjelpe, er å påby redningsstige på alle båter slik at man kan komme ombord igjen. Dessverre er det ingen som vil gi meg tallmateriale som viser om dette er riktig.

Hei La Digue :seeya:

Jeg deltok på møtet i ISO (International Standardisation Organization) i Berlin i fjor hvor det ble vedtatt en ny standard som påbyr utstyr i alle båter som gjør det mulig å komme om bord igjen hvis man faller over bord, selv om man er alene i båten.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Det jollene som er stooore problemet. Ikke bare kantrer de, men i praksis er det umulig å komme i land i dem også hvis man faller over bord. Prøver man å heise seg inn over rekka fra siden kan man kantre en jolle og kun de mest atletisk klarer å dra seg opp akter.

 

Skjærgårsjeeper derimot har nesten uten untak badetrapp bak, det er nesten umulig kantre med skjærgårdsjeeper (med untak av Trondheimfjordulykken) og hvis det kommer en brottsjø renner vannet ut gjennom selvlensingen. (Selv om det jo desverre finnes enkelte skjærgårdsjeepr med store påhengere som har for dårlig selvlensing.)

 

I folkeopplysningarbeidet bør man derfor anbefale sikre skjærdgårdsjeeper med store nok motorer til å styringsfart selv i selv i kuling og grov sjø.

 

De vanlige kantrende 14 fots folkejollene med under 25 hk (uten selvlensing og uten badetrapp) bør man kun anbefale for smult farvann !

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Hei La Digue :seeya:

Jeg deltok på møtet i ISO (International Standardisation Organization) i Berlin i fjor hvor det ble vedtatt en ny standard som påbyr utstyr i alle båter som gjør det mulig å komme om bord igjen hvis man faller over bord, selv om man er alene i båten.

Hilsen Syvert :sailing:

Gamle NSBS hadde dette såvidt jeg husker.

Stige med minst ett trinn i sjøen 30 cm. nede.

jepp stemmer det......

 

da kansje kravet om att en fritidsbåt skall tåle o gå på grund med kommer tilbaks oxo....

så att nybyggda båter blir like starke som 70-80 tals båter.......det hade vart bra :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Det jollene som er stooore problemet. Ikke bare kantrer de, men i praksis er det umulig å komme i land i dem også hvis man faller over bord.

 

For et par hundrelapper så får man kjøpt et stigtrinn som monteres på hekken og vippes ned i sjøen. Såpass er et liv verdt, men kan faktisk ikke huske å ha sett dette på en eneste jolle merkelig nok!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...