mateco Startet 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2009 Heisann!! Via mitt forbund har jeg mottatt nyhetsbrev med følgende uttalelse fra sjøfartsdirektoratet: Sitat: Færre omkom i fritidsbåtulykker enn fryktet En fin sommer til tross, færre enn gjennomsnittlig omkom som følge av fritidsbåtulykker i 2008. Men fortsatt er målsettingen null omkomne. Totalt omkom 30 personer i 2008 – alle var menn. Det er i hovedsak godt voksne menn som omkommer. – Det kan se ut som om godt voksne menn har for stor tro på sin egen evne til å redde seg ut av en farlig situasjon, sier seniorrådgiver Bjørn Reppe i avdeling for Sjøvett og fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet. Flere kunne vært reddet Reppe betegner det som oppsiktsvekkende at 14 personer omkom som følge av at båten kantret. En kantring er alltid alvorlig, men har en tatt sine forhåndsregler er det oftest store sjanser for at en kommer fra en kantring med livet i behold. – Bruk av redningsvest ville i mange av disse tragiske drukningene kunne medført at personen overlevde, sier Reppe. Vis respekt Ved 12 av de 14 dødsfallene som følge av kantring blåste det kuling. Dette kan tyde på at båtbrukerne enten er blitt overrasket av dårlig vær, eller ikke har tatt hensyn til båtens sjøegenskaper i forhold til bølgehøyde. Respekt for sjø og hav er uansett viktig for å kunne ferdes på en trygg måte. Bruk av flyteutstyr for alle om bord, samt det å ta hensyn til vær og vind vil i de fleste tilfeller redusere risikoen for dødsfall ved en ulykke betraktelig. Sitat Slutt. Statistikken forteller ikke noe om alkohol påvirkning eller hvor mange av de forulykkede som er utlendinger. I flere tråder her inne har det vært hevdet at "båten tåler mere enn mannskapet". Nå forteller ikke denne artikkelen noe om båttype som har kantret, men man må vel kunne gå ut ifra at det her er snakk om små åpne båter. Å stole for mye på båtens sjøegenskaper kan med andre ord få fatale konsekvenser! Kommentarer? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
oslofjord Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Ved 12 av de 14 dødsfallene som følge av kantring blåste det kuling. Dette kan tyde på at båtbrukerne enten er blitt overrasket av dårlig vær, eller ikke har tatt hensyn til båtens sjøegenskaper i forhold til bølgehøyde. Noen fra statistikken gjelder vel skjærgårdjeepen i Troindheiemfjorden men bortsett fra denne episoden regner jeg med at nesten samtlige episoder var joller eller mindre åpne båter som kano el. Joller med maks 25 hk er politisk korrekt, men dødsfeller ved vår kyst. Alle i åpne kystområder vil før eller siden oppleve ruskevær med kuling i kastene og da bør man ha en solid båt med mer enn 25 hk som kan takle naturkreftene. (Når man som det står blir "overrasket av dårlig vær" er det litt sent å vurdere større og sterkere båt.) Med andre ord er det "verstingebåtene" ansvarlige familiefedre i åpne kystområder bør anskaffe seg. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Det er i hovedsak godt voksne menn som omkommer. Det viser at hele det vitenskapelige fundament for obligatorisk båtføreprøve er ikke-eksisterende. Myten er at de uerfarne og farlige ferske båtførere drukner mens realiteten er det er erfarne eldre som omkommer. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Ved flere av disse tilfellene må man anta at det er snakk om utlendinger som leier båter for å dra ut i skjærgården for å fiske. Nå kjenner ikke jeg til gjeldende regelverk, men på meg så virker det som at er du gammel nok og kan betale for deg så er det fritt frem å få leiet en skjærgårdsjeep for deretter å dra utpå for å fiske. Man kan ikke forvente at utlendinger kjenner til vårt lunefulle vær eller lumske skjærgård. Hva plikter utleier å formidle? Må leietaker skriver under på noe ala ”på eget ansvar”-skriv? Stilles det noe kompetansekrav i det hele tatt til leietaker? Hva med alkohol avholdenhet ved leie? Bare lurer! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Arnstein Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 12 druknede som følge av kantring i kuling - er enig i at dette antakelig er utlendinger, som er uvant med småbåt under rådende forhold på norskekysten. Tror man at et lite kursus ville reddet noen av disse uvitende, for ikke å si de resterende 18 som omkom? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Frivakten Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Det viser at hele det vitenskapelige fundament for obligatorisk båtføreprøve er ikke-eksisterende. Myten er at de uerfarne og farlige ferske båtførere drukner mens realiteten er det er erfarne eldre som omkommer. Obligatorisk båtførerprøve er ment redusere alle ulykker, også drukning. Jeg ville ikke kalle de utlendingene som har vært her noen ganger og vært utpå fjorden som erfarne. Tverimot viser det seg. Alder alene er forøvrig en dårlig kriterie hvis en mangler erfaring. Respekt og ydmykhet for sjøen ville nok talt mye mer enn både erfaring og alder. På flatt hav er enhver dåre mester. (HJL) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
oslofjord Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 (redigert) Sjøfartdirektoratet sier vel ganske klart at det er godt modne menn med joller som drukner, mens det samme direktoratet fikk vedtatt at det er yngre menn med store sikre båter som må ta beviset..... Disse kantrende utlendingene i kuling til det henvises til i tråden må nok også i framtiden risikere livet i farlige leie-joller med under 25 hk fordi større sikre båter med mer enn 25 er uaktuelle fordi tilfeldige båtlutliere ikke har norsk båtførerbevis..... Redigert 22.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Den statistikken viser at båtførere i Norge er ansvarsbevisst og fornunftige folk. Selvølgelig er hver ulykke en ulykke for mye. MEN: Norge er et land med 40000 km kystlinje, så langt Nord i verden som en kan komme, med iskaldt vann, lunefullt vær, kuling og regn; Et land der det finnes flere hundretusen båter (250 000 er registrert i småbåtregisteret); et land der flertallet av befolkningen har vært opp i en småbåt i løpet av de siste årene; Et land der "alle" bor mindre enn 20 km fra kysten - da er dette ikke en dårlig statistikk. Det viser at folk har stort sett vet å holde seg hjemme når det blir for gale ute og at kunnskapsnivået er bra. Å bruke denne statistikk som brekkstang for videre regulering av sjølivet er bare dumt. Konklusjonen må være: Nordmenn kan båt, er stort sett fornunftig og det hender veldig få ulykker i samband med båtlivet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjøtummel Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Sjøfartdirektoratet sier vel ganske klart at det er godt modne menn med joller som drukner, mens det samme direktoratet fikk vedtatt at det er yngre menn med store sikre båter som må ta beviset... Det kalles forebyggende arbeid. Når dagens yngre kvinner og menn blir godt modne er de litt bedre forberedt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Som regel kommer alderens klokskap for sent. Livets dumheter er begått. Nicolaus Cybinski Tysk pedgog og forfatter Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frivakten Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 På flatt hav er enhver dåre mester. (HJL) Ser at sitatene sitter løst, men ovestående HJL er nok desverre ikke så kjent. HJL står for "hjemmelaget". Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
OLESVE Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Og etter å ha tatt båtførerbeviset blir man ekspert på å takle dårlig vær. Nei, det er nok viktigere med inntekter til de som står for disse kursene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Nei, det er nok viktigere med inntekter til de som står for disse kursene. Det er sikkert stor forskjell på kursinstruktører, for ikke å snakke om alle som leser til båtførerprøven på egen hånd. Likevel, mange av instruktørene gjør så godt de kan for å skape gode holdninger. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Statistikken forteller ikke noe om alkohol påvirkning eller hvor mange av de forulykkede som er utlendinger.I flere tråder her inne har det vært hevdet at "båten tåler mere enn mannskapet". Nå forteller ikke denne artikkelen noe om båttype som har kantret, men man må vel kunne gå ut ifra at det her er snakk om små åpne båter. Å stole for mye på båtens sjøegenskaper kan med andre ord få fatale konsekvenser! Kommentarer? Hei Bjørn Du berører mange viktige forhold her. For det første mangler det et koordineringsorgan når det gjelder statistikk over ulykker og assistanser på sjøen. Sjøfartsdirektoratet lager sin statistikk, som for øvrig er pålitelig selv om den ikke er utfyllende, Hovedredningssentralene har et meget omfattende statistikkmateriale, kystradiostasjonene lager en detaljert statistikk, Redningsselskapet likeså. I tillegg forsøker Norsk Folkehjelp å være eksperter på området og ynder å fortelle båtfolket hvordan de skal oppføre seg på sjøen. I verste fall kan vi altså risikere at den samme ulykken statistikkføres tilsvarende antall ganger. Et annet problem er klassifiseringen av fritidsbåter. Den er mildt sagt mangelfull og kan neppe brukes som veiledning for bruksområde når det gjelder bølgehøyde, vind og værforhold. Etter min mening er klassifiseringssystemet mer villedende enn veiledende. Jeg har dokumentasjonsmateriale fra European Boating Association som viser klare eksempler på det. Redningsselskapet og KNBF samarbeider nå om et forslag om å etablere en "Trygg på sjøen"-tjeneste, tilsvarende "Trygg trafikk" i veitrafikken, i samarbeid med staten. Ideen er blitt møtt med interesse på politisk hold. Dette kan i så fall bli et koordinerende informasjonsorgan som vi så sårt mangler her i landet. Arbeidet er så vidt kommet i gang. Det blir spennende å se hva det kan føre til (jeg skulle ønske at det var mulig å tilbakedatere dåpsattesten!) Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
La Digue Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Som vanlig får vi ikke vite noe om omstendighetene rundt ulykkes-statistikken - og dermed er det heller ikke noen lærdom å hente. Bortsett fra å ikke komme ut for dårlig vær. Kom med tall: 1. Hvem er de druknede? Er det utlendinger som ikke er vant til å være ute i små båter, eller som er desperate etter å fiske uansett vær? 2. Hvor i landet og når på året skjer ulykkene? 3. Har båtene utstyr som gjør det mulig å komme ombord igjen eller ikke? 4. Er det alkohol med i bildet? 5. Hvor kaldt var det i vannet på ulykkestidspunktet? Obligatorisk båtførerbevis er vel mer resultat av et politisk ønske om å vise handlekraft enn et saklig fundert hjelpemiddel for å unngå disse ulykkene. Men hvis vi kan unngå en eneste ulykke, så er det kanskje verdt det. Jeg tror at tiltaket som mer enn noe annet kunne hjelpe, er å påby redningsstige på alle båter slik at man kan komme ombord igjen. Dessverre er det ingen som vil gi meg tallmateriale som viser om dette er riktig. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Syvert Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Jeg tror at tiltaket som mer enn noe annet kunne hjelpe, er å påby redningsstige på alle båter slik at man kan komme ombord igjen. Dessverre er det ingen som vil gi meg tallmateriale som viser om dette er riktig. Hei La Digue Jeg deltok på møtet i ISO (International Standardisation Organization) i Berlin i fjor hvor det ble vedtatt en ny standard som påbyr utstyr i alle båter som gjør det mulig å komme om bord igjen hvis man faller over bord, selv om man er alene i båten. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Gamle NSBS hadde dette såvidt jeg husker. Stige med minst ett trinn i sjøen 30 cm. nede. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 (redigert) Det jollene som er stooore problemet. Ikke bare kantrer de, men i praksis er det umulig å komme i land i dem også hvis man faller over bord. Prøver man å heise seg inn over rekka fra siden kan man kantre en jolle og kun de mest atletisk klarer å dra seg opp akter. Skjærgårsjeeper derimot har nesten uten untak badetrapp bak, det er nesten umulig kantre med skjærgårdsjeeper (med untak av Trondheimfjordulykken) og hvis det kommer en brottsjø renner vannet ut gjennom selvlensingen. (Selv om det jo desverre finnes enkelte skjærgårdsjeepr med store påhengere som har for dårlig selvlensing.) I folkeopplysningarbeidet bør man derfor anbefale sikre skjærdgårdsjeeper med store nok motorer til å styringsfart selv i selv i kuling og grov sjø. De vanlige kantrende 14 fots folkejollene med under 25 hk (uten selvlensing og uten badetrapp) bør man kun anbefale for smult farvann ! Redigert 24.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Hei La Digue Jeg deltok på møtet i ISO (International Standardisation Organization) i Berlin i fjor hvor det ble vedtatt en ny standard som påbyr utstyr i alle båter som gjør det mulig å komme om bord igjen hvis man faller over bord, selv om man er alene i båten. Hilsen Syvert Gamle NSBS hadde dette såvidt jeg husker.Stige med minst ett trinn i sjøen 30 cm. nede. jepp stemmer det...... da kansje kravet om att en fritidsbåt skall tåle o gå på grund med kommer tilbaks oxo.... så att nybyggda båter blir like starke som 70-80 tals båter.......det hade vart bra Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 nybyggda båter blir like starke som 70-80 tals båter Du vet det. Og jeg vet det. men......... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Det jollene som er stooore problemet. Ikke bare kantrer de, men i praksis er det umulig å komme i land i dem også hvis man faller over bord. For et par hundrelapper så får man kjøpt et stigtrinn som monteres på hekken og vippes ned i sjøen. Såpass er et liv verdt, men kan faktisk ikke huske å ha sett dette på en eneste jolle merkelig nok! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.