Jump to content

Gamle slepebåter på Drammen havn, hjelp med identifikasjon.

Ingar

Recommended Posts

Vi har fått en forespørsel fra Terje Bautz, redaktør for historieboka.no om vi kan bringe dette videre:

Jeg redigerer et fylkeskommunalt nettsted for historie i Buskerud. En av satsingene i kulturminneåret er gamle postkort. Jeg skal legge ut det vedlagte prospektkortet fra ca. 1900, men mangler det minimum av faktakunnskap jeg syns jeg må ha som følge til motivet. Tenkte kanskje at noen av båtplassens lesere kunne hjelpe meg?

Kan administrator legge ut en etterlysing for meg?

Vi befinner oss på Tangen i Drammen ca. år 1900.

Hva heter de tre slepebåtene?

Hvilket rederi hadde en stor T som logo?

slepebaater_1900.jpg

ligger o kikar på gamle slepebåter....

dom her små slepebåterne er typiske för Göteborgs havn også, runt 1900.....

många byggdes på Lundby Mekaniska Verkstad og även Göteborgs Mek. Verkstad AB....

fann denne båten som gick till Drammen 1895...Thorstein

http://www.tugboatlars.se/Thorsten1RB.htm

typiskt för desse slepebåter er att mange hade fellbart styrehus og skorsten så att dom kunde gå under bruar :smiley:

S/Y Gunga Din

• 4 uker senere...

Følgende er lagt ut på Historieboka.no

Drammen, Tollboden vinteren 1905-06

Taubåtene er D/S"Ola" bygget av Porsgrund mek. lev 30/7-1904 anmeldt for rgistrering til Byfogdens skipsregister av Finn Friis. Taubåten til høyre er D/S"Uræd" bygget i Hamburg og levert til Finn Friis i 1898. Finn Friis drev A/S Transport og båtene hadde en hvit T i skorsteinen på et rødt bånd. Taubåten med hekken til må være D/S"Samson" tilhørende kaptein Nilsen på Strømsø. Isbryteren ytterst til høyre er D/S"Thor".

mvh Knut Erik

• 7 måneder senere...
I tillegg har vi Norsk Forening For Fartøyvern. Mange bilder av gamle fartøy finner en her.

Ja, klart at vi har Norsk forening for fartøyvern! Den foreningen kjenner jeg rimelig godt etter som jeg selv er nestleder i landsstyret..... :wink:

Det er alltid kjekt når noen interesserer seg for å ta vare på gamle fartøyer, og stikker innom på hjemmesidene våre, men de slepebåtene som er gjengitt på postkortet ovenfor kan jeg ikke se for meg at finnes blant våre medlemsfartøyer.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...