Ingar Startet 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2009 Vi har fått en forespørsel fra Terje Bautz, redaktør for historieboka.no om vi kan bringe dette videre: Jeg redigerer et fylkeskommunalt nettsted for historie i Buskerud. En av satsingene i kulturminneåret er gamle postkort. Jeg skal legge ut det vedlagte prospektkortet fra ca. 1900, men mangler det minimum av faktakunnskap jeg syns jeg må ha som følge til motivet. Tenkte kanskje at noen av båtplassens lesere kunne hjelpe meg? Kan administrator legge ut en etterlysing for meg? Vi befinner oss på Tangen i Drammen ca. år 1900. Hva heter de tre slepebåtene? Hvilket rederi hadde en stor T som logo? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Jeg leser i boken om Jernstøperiets båter at : Hvit t på rød bunn er merke til a\s Transport. Boken er skrevet av Tangen og Åskollen Historielag isbn 82-997023-0-5 Hilsen Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Hei Ingar, Det var et artig bilde! Jeg er født og oppvokst i området hvor bildet ble tatt. Rart å tenke på at alt dette er borte og at det er sannelig ingen kulturminner igjen i det området nå. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Gunga Din Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 ligger o kikar på gamle slepebåter.... dom her små slepebåterne er typiske för Göteborgs havn også, runt 1900..... många byggdes på Lundby Mekaniska Verkstad og även Göteborgs Mek. Verkstad AB.... fann denne båten som gick till Drammen 1895...Thorstein http://www.tugboatlars.se/Thorsten1RB.htm typiskt för desse slepebåter er att mange hade fellbart styrehus og skorsten så att dom kunde gå under bruar Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lippert Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Følgende er lagt ut på Historieboka.no Drammen, Tollboden vinteren 1905-06 Taubåtene er D/S"Ola" bygget av Porsgrund mek. lev 30/7-1904 anmeldt for rgistrering til Byfogdens skipsregister av Finn Friis. Taubåten til høyre er D/S"Uræd" bygget i Hamburg og levert til Finn Friis i 1898. Finn Friis drev A/S Transport og båtene hadde en hvit T i skorsteinen på et rødt bånd. Taubåten med hekken til må være D/S"Samson" tilhørende kaptein Nilsen på Strømsø. Isbryteren ytterst til høyre er D/S"Thor". Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Spinnaker Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Men er ikke dette bildet tatt ved Gyldenløves plass? Synes å kunne skimte broen i bakgrunnen. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Historieboka Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 D/S Fram, ombygd til taubåt i 1885 Vinteren 2009-10 presenterer historieboka i samarbeid med Stein Gulli alle kjente taubåter i Drammensfjorden. Leserne oppfordres til å sende oss tilleggsopplysninger og bilder. Artiklene finner du i venstre meny under valget "Slepebåter" http://www.historieboka.no/Modules/histori...ategory.ID=1158 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Interessant tråd og jeg har tillatt meg å legge en link fra Norsk skipsfartsforum. Forhåpentlig kan det også gi noen gode bidrag til oppklaring og utdyping . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hansi Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 I tillegg har vi Norsk Forening For Fartøyvern. Mange bilder av gamle fartøy finner en her. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 I tillegg har vi Norsk Forening For Fartøyvern. Mange bilder av gamle fartøy finner en her. Ja, klart at vi har Norsk forening for fartøyvern! Den foreningen kjenner jeg rimelig godt etter som jeg selv er nestleder i landsstyret..... Det er alltid kjekt når noen interesserer seg for å ta vare på gamle fartøyer, og stikker innom på hjemmesidene våre, men de slepebåtene som er gjengitt på postkortet ovenfor kan jeg ikke se for meg at finnes blant våre medlemsfartøyer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Historieboka Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Ny slepebåt presentert på www.historieboka.no D/S Færder, bygd 1874 ved Akers Mek. Værksted i Christiania http://www.historieboka.no/Modules/histori...ategory.ID=1158 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.