hermansen Startet 13.Mai.2004 Del på Facebook Startet 13.Mai.2004 Jeg skal sette ankervinsj på en Balt 750 Cruiser. Det er en 25 foter med stor badeplattform, så det blir etter all sannsynlig en kasse. Men skal jeg velge kjetting eller tau ? Noen butikker sier tau med frittfall er det beste, men noen andre sverger til kjetting og styrt utkjøring (35-40m/min). Jeg vet at kjetting bråker mer enn tau, men det er ikke det jeg velger ut fra. Er det noen som har praktiske erfaringer ? Ønsker råd og tips fra brukere. ILAS og Engo (er det samme ?) leverer tau, mens Anchorlift og Quick leverer kjetting. Har sett gjennom forum og funnet en lang tråd om emne, men det virket som det grenser mot relegionskrig. Jeg ønsker ikke å starte en ny "krig", men tips fra noen med båt i min size (7.80 lang) og 2,5 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Har blytau, som funger fint. Ilas 500w, montert innvendig, og går ut over badeplattform. Stillegående, og båten er 6,10m. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Hei Hermansen Har hatt båt med begge løsningene, og kan ikke se at det ene er veldig mye bedre/dårligere enn det andre. Om du har kjetting eller blytau, spiller ingen stor rolle (syntes jeg), men jeg foretrekker frittfall, for da kan jeg enkelt trykke på knappen, og deretter konsentrere meg om å føre båten inn til land. Ulempen med frittfall er at du ofte får ut mye mere kjetting enn det du trenger. Jeg må ofte gjøre hele fortøyningsjobben alene, og da er det derimot veldig fint med trådløs fjernkontroll. Personlig så vil dette ha vært mest en avveining mellom pris, service og personlig "magefølelse". Uansett Lykke til Geir Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Jeg hadde frittfall med blytau på forrige båten. Den jeg har nå, satt det frittfall med kjetting på. Jeg er helt overbevist om at jeg ville valgt frittfall med blytau hvis jeg skulle kjøpt i dag. Med tau kan du bare la det gå ut og det passer seg selv til du skal stramme inn. Med kjetting må du passe på at du har riktig lengde ute. Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Har en Engbo med blytau i kasse på badeplattformen. Fritt fall. Fungerer utmerket. Båten er ca samme størrelse som din; 740 lang og 2100 kg. Fjernkontroll anbefales. Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
JRK Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Hei, Tau slurer når det blir gammelt og det blåser opp og når du trenger det som mest. I tilleg må/bør du ha høyere kasse slik at tauet ikke kveiler seg oppover for så å slure. Kjetting bråker derimot fælt. Valgte selv kjetting, og vinchen har ikke feilet på 6 år (ILAS). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mai.2004 Del på Facebook Svart 13.Mai.2004 Jeg satt i en Engbo i min Nidelv 690 sport i vinter. Har frittfall vinsj med blytau. Har fungert supert så langt. Jeg kommer til å sette inn fjernkontroll også for å ha større fleksibilitet ved bruk av vinsjen. Vinsjen er montert motorrommet. Det er bygd en kasse som tauet kveiler seg opp i. Uansett må du ha en kasse til kjetting eller tau. Det kan ikke ligge fritt i motorrommet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.