Jump to content

Olje til innvendig svinger/ekkolodd

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Har begynt å montere nytt ekkolodd i båten, Garmin Fishfinder 250.

Jeg har valgt innvendig svinger (som jeg alltid har brukt).

Begynte med å finne en bra plassering av svingeren i båten med å putte svingeren opp i en plastpose med vann. Fikk bra kontakt til med havbunnen.

Først monterer jeg en ring/rør med 22 graders flens på, den skal limes til båtskroget før selve givermonteringen. Deretter skal giveren monteres oppe i denne ringen. Oppe i ringen skal det fylles med "olje" før montering av svingeren.

Mitt spørsmål er:

Hvilken type "olje" skal/kan jeg bruke?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har god erfaring med å lime fast innvendig giver med sikaflex. Har gjort det i flere båter. Har nå kjøp meg nytt Humminbird ekkolodd og skal gjøre det samme nå. Brukte oljeløsningen på en båt for en del år tilbake, men fikk da problemer med lekkasje i beholderen og skvalping i høy sjø.

Mitt spørsmål er:

Hvilken type "olje" skal/kan jeg bruke?

Siden du allikevel velger å kaste bort en del av signalet ditt, kan du bruke matolje. Olivenolje, solsikkeolje e.l.

Du må IKKE bruke Sika. Altfor elastisk.

Store Norske Kullseilingskompani.

. . . kan du bruke matolje. Olivenolje, solsikkeolje e.l.

Heemm, kan ikke dette harskne? Jeg har svært god erfaring fra tidligere med lakserolje, kjøpt billig på apoteket. Og skulle du få forstoppelse, kan du jo ta deg en slurk via et sugerør!  :lol::rolleyes:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har god erfaring med å lime fast innvendig giver med sikaflex. Har gjort det i flere båter. Har nå kjøp meg nytt Humminbird ekkolodd og skal gjøre det samme nå. Brukte oljeløsningen på en båt for en del år tilbake, men fikk da problemer med lekkasje i beholderen og skvalping i høy sjø.

Kjøpte meg akkurat et Humminbird ekkolodd (på auksjon, splitter nytt for kr. 400). I manualen står det at man ikke må benytte 1 komponent festemiddler som sika og lignende men derimot et langsomtherdende 2-komponent epoxy.

Skal ha loddet på en Vernøy 430 og tror jeg monterer svingeren på hekken. Prøver kanskje å lime den inne i båten først.

Dersom du limer den direkte fast til skroget må du bruke en langsomtherdende epoxy slik at luftboblene rekker å komme ut før den herder. Luftbobler i epoxyskiktet mellom svingeren og skroget kan gi mange rare effekter på signalet. Du bør også være forsiktig når du blander ut epoxyen og prøve å unngå å få luftbobler i den, men samtidig skal den blandes godt. Kan være en idee å la den stå i 10-20 min etter at den er bandet før du limer med den.

Fulgte det ikke med lim til å lime svingeren til skroget ?

Satte inn ekkolodd til svigers for et par år siden, da limte vi fast en stuss av et plastrør som vi satte svingeren i og brukte hydraulikk olje. Det skal ikke så mye til, bare nok til at det så vidt er over bunnen av svingeren.

Jeg er klar over at jeg taper ca 10% ved å lime svingeren på innsiden av skroget kontra utsiden.

Jeg synes det er verd dette tapet i motsettning til å "borre" ny hull i en ny båt.

På mine tidligere båter har jeg brukt innvendige svingere som er limt dirrekte ned i bunnen med 2-komponen epoxy lim. Dette synes jeg har fungert meget bra. Har jeg kontakt med havbunnen ned til 150-200 meter så er jeg fornøy.

Når det gjelder denne nye metoden med at svingeren står i oljebad så har jeg stor tro på det, dette pga faren for luftbobler elimineres samt bedre kontakt med båtskroget.

Årsaken til at jeg spørr om oljetype er at jeg er litt redd for at motor oljer o.l. skal løse opp eller tære på plastikken til svingeren.

Matolje o.l. kan være bra............

Heemm, kan ikke dette harskne? Jeg har svært god erfaring fra tidligere med lakserolje, kjøpt billig på apoteket. Og skulle du få forstoppelse, kan du jo ta deg en slurk via et sugerør!  :lol::wink:

Lars H.

Trur du ikke harsk matolje ville ha samme effekt mot forstoppelsen? :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Årsaken til at jeg spørr om oljetype er at jeg er litt redd for at motor oljer o.l. skal løse opp eller tære på plastikken til svingeren.

Det er det ingen fare for, men dersom røret er limt fast med en-komponent som sika eller silicone kan dette, limet altså, over tid løses opp av olje.

Røret må festes med epoxy eller polyester.

Det er det ingen fare for, men dersom røret er limt fast med en-komponent som sika eller silicone kan dette, limet altså, over tid løses opp av olje.

Røret må festes med epoxy eller polyester.

Hmmm........ Det har jeg ikke tenkt på. Jeg limet "røret" fast med Sikaflex (922 trur jeg) som er beregnet brukt på båt.

Oljen løser Sikaflexen opp ja.......

Løsner røret så er det jo bare å lime den fast på nytt med 2-komponent epoxy lim.. Trur ikke at jeg vil bryter opp røret for ny liming.

Så har vi lært noe i dag også ----- ikke verst. :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...