sofa Startet 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2009 Hei jeg skal bytte dynamoer på mine 140a motorer og da jeg skruva av de gamle så jeg at W uttaket ikke var brukt ???. Men det var loddet fast en ledning på undersiden av den broa som holder børstene og som gikk til en 6 mm bolt. På dette boltfestet er det en sort firkantet dings med en liten ledning som går til en flatstift som kommer ut av dynamoen. Erstatter dette W uttaket ???? Er det en annen måte og måle rpm på disse motorene enn og bruke W uttaket. Jeg er i stor tvil, vill jo ikke ødelegge noe når jeg får montert nye dynamoer. Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 W er til turteller Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 den firkantede dingsen er en kondensator?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Det første som slå meg, er dynamoen hvit? 70, eller 90A, da er det mulig at du har Prestolite og to-polt. I så fall er kablen som du ser minus av regulatoren og den sorte dingsen en kondensator. Men dynamoen ha da i så fall W. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Finn først ut om turtallet blir målt av dynamoen.Det er vanlig at turteller er koblet til en giver plassert på svinghjul,kamaksel eller andre roterende deler å motor og ikke alltid ut fra W på dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 hmm er ikkje dette en bensinmotor da?? da henter man signalet til turteller fra coilen.. Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Spiller ingen rolle om det bensin eller diesel motor ,du kan uansett ta ut turteller på W Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 22.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Hei supert med raske svar . Ja det er en prestolite dynamo jeg har. kan jeg sette på en vanlig dynamo på motoren og hvor skal isåfall den andre ledningen sitte. Jeg ser at i fra den kondensatoren går det en ledning till gods og en ut i nettet en plass. Er det lett å gjennkjenne en turtallskobling tillknyttet koilen eller noe annet utenom W på dynamo ??? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Spiller ingen rolle om det bensin eller diesel motor ,du kan uansett ta ut turteller på W du KAN gjøre det ja men hva i alle dager skulle være vitsen med å gjøre det på en bensin?!? det er jo latterlig bakvendt og må kallibreres og styres. tar du det fra coilen er det rett fra første sekund og forblir rett til evig tid. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 (redigert) Hei Når du tar ut turteller fra coilen en da uttaket på coilen merket. er det grei skuring å bytte til en en polet dynamo når det er montert en topolet fra før ( prestolite ) Redigert 23.Februar.2009 av sofa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Den er ikke merket, men det er enkelt. Kople deg til den ledningen som går til fordeleren. Enkelt og greit. Enpolt eller topolt: Hvis det kun er dynamoen som er topolt, er det ikke noe problem. Men hvis starter og givere også er topolt, bør du fortsette med dette for å beholde topolsystemet intakt. Mest sannsynlig er resten av systemet enpolt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.