Jump to content

Hvor mye får man ut av el. solcellepanel, og hvor skal det være

roeren

Recommended Posts

I robåten pønsker jeg på å bruke elektrisk påhengs litt, og må velge mellom den vanvittig dyre, men kompakte og lette "Torqeedo"-motoren, med lett batteri på 24 eller 48 V, eller mer tradisjonelle motorer med 12V akkuer. Disse siste er svintunge! I alle fall vil jeg ordne meg lader ombord, så det bare er å komme med strøm, i stedet for å måtte bære batterier i land.

Men jeg lurer på: Er solcellepanel så effektive at det er noen vits å ha ett eller flere slike også? En annen ting er hvor jeg skal ha det; i robåten er det jo ikke noe tak å legge det på. Men hvis effekten er liten, er det kanskje ikke noen vits å finne plass til det.

Hei

I ein robåt vil panela nok ikkje kunne monterast permanent, men vera flyttbare.

Solcellepanel er dyre og attraktive tjuveriobjekt...

Ei mogeleg løysing er ei lita vindmølla som du monterer på brygga og strekk ein kabel ombord. Då er det berre å kopla kabelen fra og ta seg ein tur.

Men det best er kanskje å finna ei anna løysing. Bensinmotor er kanskje det beste?

Ask

Det med vindmølle på brygga som "Ask" foreslo, var kanskje ikke så dumt.

Ellers var det en robåtkamerat av meg som lurte på om han skulle ta med et bittelite bensinaggrgat til å lade med, og så ha det gående bak en ops eller noe mens han var i land/for natta. Hva gjør man ikke for å slippe unna forbrenningsmotor!

For trad. påhengs i brønnen pusher båten meget raskt og effektivt - men altså med eksos og støy....!

I alle fall vil jeg ordne meg lader ombord, så det bare er å komme med strøm, i stedet for å måtte bære batterier i land.

Og der har du vel den eneste fullgode (og enkle og rimeligste) løsningen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg synes ideen med en fastmontert vindmølle på båtplassen var en god ide. En slik installasjon vil jo presentere noen små problemer, som :

Ca. 1 meter vingespenn med skarpe blader, fritt roterende (ofte i høy hastighet) i nærheten av der folk kanskje vil gå.

Lett å stjele, og sikkert ganske fristende for kleptomane.

Men, mye bedre strømleveranse enn solcellepanel til en mye mindre pris.

Forøvrig enig med Lars H.

Lader er beste alternativ.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...