Jump to content

Startsperre på outboards?

Jon_R

Recommended Posts

Lurer litt på hva startsperre for outboards egentlig er. Vil den gjøre motoren mindre attraktiv å demontere og stjele ved at motoren ikke kan startes uten kode/fjernkontroll, eller er den enkel å demontere/nøytralisere når motoren først er fjernet fra båten? At den er effektiv mot brukstyverier er opplagt.

Har noen erfaring med slikt utstyr??

Jeg er litt skeptisk til slike duppeditter ombord i en båt. Alt av elektronikk kan og vil før eller siden gå i stykker. OK i en bil, men potensiellt livsfarlig på sjøen.

En av de store styrkene med en dieselmotor er at den går så lenge den får drivstoff, kjøling og luft. Hvorfor da hive på masse styringselektronikk og starsperrer som kan gi motorstopp og dermed innføre et unødvendig usikkerhetsmoment?

Nå snakker vi her om bensinmotor, men likevel?

Blir sikkert en digresjon, men jeg må bare:

Jaha, en dieselmotor bare går og går når den for luft og brensel osv? Ta en titt i kategoriene så finner du HAUGEVIS med tråder om folk som har problemer med sine elektronikfrie dieselmotorer.

Og elektronikken svikter stadigvekk? Det finnes deler av elektronisk utstyr som svikter dersom de ikke er laget til bruk i båt. Min bilradio i båt f eks har problemer med potentiometeret. Når det gjelder utstyr laget til formålet påstår jeg at de er like stabilt som en dieselmotor: sålenge det for riktig strøm og riktig spenning riktig kjøling går det bare og går. Det eneste som har sviktet hos meg av utstyr laget til formålet var et ekkolodd. Og det var fordi den ikke hadde fått den riktige spenningen (nemlig for mye).

Når det gjelder hjemmeelektronik så har alt (ALT) hva jeg kan huske av svikt i TV-er og stereo vært den MEKANISKE delen: brytere, cassettspillermekanik osv.

Nei, jeg stoler MINST like mye på elektronikken ombord som på motoren - såfrem den er laget til båtbruk.

:wink:

om man ikke stoler på motoren eller elektronikken da finnes det bare to alternativer;

seilbåt (type svensk segelkanot) og robåt   :wink:

Jeg er helt enig med Andreas: så lenge ting er laget for båtbruk så stoler jeg på det. Dog er det jo slik at en elektronisk styrt motor ikke er like enkel å "mekke" som en gammeldags motor, og dermed ikke så enkelt å få i gang som en gammel Marna eller FM motor  - men slik er det jo med det meste av ting vi har i dag.

Veldig sjelden problemet folk har med dieselmotoren er at den stopper. Kan desverre ikke si det samme om påhengere.

Husker at jeg leste en meget kritisk artikkel om kritisk elektronikk på dieselmotorer i et seriøst, engelsk båtblad etter at de hadde fått havari på en nesten ny Volvo langt til havs som en følge av at den feilaktig gikk i "nødmodus".

Forsåvidt enig i at elektronikk er rimelig holdbart. Har selv aldri hatt problemer med noe. Men hvorfor innføre ekstra feilkilder ombord? Synes på prinsipiellt grunnlag man ikke bør montere f.eks startsperre ombord.

Men, men.....skjønner jo at alle ikke er enig når jeg ser hvilke motorer som er populære. For meg vil det alltid være et pluss at motoren kan gå uten elektrisk strøm (hva med vannlekkasje osv....)

Jeg er enig med deg at det som ikke finnes kan ikke gå i stykke  :lol:

I tillegg veier det ingenting, koster muligens ingenting og er ikke i veien heller  :lol:

(Det er derfor jeg har flagga i akterstaget og gjort noen andre utradisjonelle modifikasjoner  :yesnod:)

Men poenget mitt var egentlig myntet på båtelektronikk som sådan: Når den er installert og funker, ja så pleier den å fortsette med det - etter min erfaring - mer pålitelig enn avansert mekanikk.

God helg!

Har fått båten på vannet og første tur går til Steilene hvor familien stiller som vertskap denne helgen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...