Jump to content

Anbefaling av bunnstoff

Kiekhaefer

Recommended Posts

Som sagt tidligere , det spørs hvor i norge du ligger å hvor grunt du ligger .Sikkert flere ting som spiller inn , men her i havna og rundt om i distriktet her .Så virker det som det er seajet som er tingen , bunnstoff er den tingen det er minst smart å prøve å spare noen 100 lapper på vil jeg tru . Ser også dem i havna som tar opp til ferien å spyler en båt som er rein å fin under , så tar dem opp til høsten igjen .Da er den dekt bortimot 100% av hvite ruer .Men dette trur jeg er kun på selvpolerende båter ,har du hardt stoff så kan du ta opp å spyle å setta ut igjen . Men dette er ting jeg ser å lager meg en mening om , gud å mange som har gått over til Seajet etter jeg har sagt hva jeg bruker .Da dem kommer å spør når jeg tar opp ,dem veit jo jeg ligger ute hele året .Da blir det jo fort et år av gangen i sjøen , å det uten noen ting under.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

jobber du for sea jet eller :lol::lol::lol:

les tester ......... se pris...........

uansett som det blir sagt er det mange faktorer i bildet - hvis båten blir liggende leenge uten bruk gror det vel på det meste

hvis noen sponser meg med sea jet på halve båten under så tar jeg andre sia med maritim så får vi noe å sammenligne med :giggle:

kansje t.o.m biltema sin er bedre ???? :smash:

Redigert av jab (see edit history)
Bruker seajet hardt bunnstoff ( sort )og båten ligger ute hele året, ingen groing. Tar den opp hver vår for en rengjøring å sjekk.

Du bruker altså hardt bunnstoff? Og ingen groing? Lurer litt på dette. Den båten jeg kjøpte sist høst, Skibsplast 660, er stoffet av forrige eier med Jotun hardt bunnstoff. Han brukte det fordi båten ble fraktet mest på henger, lå sjelden ute lenge av gangen. Sikkert en fordel med hardt bunnstoff da, mot slitasje fra rullene, osv.

Nå skal båten ligge ute hele året. Jeg hadde derfor tenkt ved opptaket til våren å slipe lett over det harde bunnstoffet og påføre selvpolerende, ett eller to strøk. Men spørsmålet blir jo da om det kan være like greit å fortsette med hardt bunnstoff, dvs. ikke gjøre noe med det som er på båten nå? Båten blir ellers, som båter flest, brukt mest i marsjfart og kosefart, og blir 95 % av tiden liggende stille i båsen ...

Jeg trodde at hardt bunnstoff var helt "ut"? :confused: Hva anbefaler ekspertisen på baatplassen, beholde det harde eller legge på selvpolerende? :confused:

Mye eller lite skjellru har lite eller ingenting med fabrikat bunnstoff å gjøre.

Det bestemmende er antall skjellru i svømmefasen, næring, temperatur og lys.

Å legge på tre og fire lag bunnstoff er, med all respekt å melde, tull.

En tankbåt som er i dokk hvert tredje år har ikke så mye.

Det grenser nesten til miljøkriminalitet.

Jeg bruker ett strøk klorkautsjuk heftprimer, og ett lag bunnstoff fra Biltema.

Bruker Sea-jet 033 og det er helt suverent!!!!!

Da blir det jo fort et år av gangen i sjøen , å det uten noen ting under.

Ligger ute hele året jeg også, kun oppe for å smøre en gang i året (noen ganger har det gått 2 år også). Har brukt Seajet, Jotun og Hempel alt etter hva som var å få tak i der og da. Alle i sort farge. Jeg har ikke hatt groe av betydning med noen av disse tre, stort sett kun litt slim (samt noen grønne "dotter" på oversiden av flapsen, den ligger jo greit til for sola). Så for min del er det hipp som happ, så lenge det er selvpolerende. Rur har jeg kun på propellen, men der kommer det til gjengjeld mye av den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Litt OT spørsmål:

I den ene utehavnen i nærområdet har jeg sett stadig at folk jumper utti (ca 1,5m dybde over et stort område) og vasker båten under.

Hvis en får gjort dette en 3-4 ganger i løpet av sesongen. Er det da nødvendig med selvpolerende stoff, og fordelene det gir? Da burde vel et hardt bunnstoff holde bra?

Eller er selvpolerende uansett en fordel, siden det relativt enkelt kan fjernes for påføring av nytt?

For i harde bunnstoff vil vel virkemiddelet bli vasket bort, og lage porer som vannet legger seg i? Og da får en uansett problemet med å slipe av det harde bunnstoffet etter noen sesonger, for å stoffe på nytt?

Jara Wynja

Jeg brukte Gjøco selvpolerende på min tidligere båt, det såg ut til å fungere bra lite groe og slim.

Det eneste ankepunktet på det bunnstoffet var at det var vanskelig å rulle/stryke ut til en glatt overflate,

det tørket svært hurtig.Bunnstoffet virket litt udrygt.

Kanskje litt uttynning hadde gjort susen. :smiley:

Ligger ute hele året jeg også, kun oppe for å smøre en gang i året (noen ganger har det gått 2 år også). Har brukt Seajet, Jotun og Hempel alt etter hva som var å få tak i der og da. Alle i sort farge. Jeg har ikke hatt groe av betydning med noen av disse tre, stort sett kun litt slim (samt noen grønne "dotter" på oversiden av flapsen, den ligger jo greit til for sola). Så for min del er det hipp som happ, så lenge det er selvpolerende. Rur har jeg kun på propellen, men der kommer det til gjengjeld mye av den...

Må si meg enig med deg hær, samme erfaring :) foruten propellen da, tilter opp, selv på hareste vinter.

Redigert av frihågen (see edit history)
Mye eller lite skjellru har lite eller ingenting med fabrikat bunnstoff å gjøre.

Det bestemmende er antall skjellru i svømmefasen, næring, temperatur og lys.

Da kommer noen tilleggsspørsmål:

• Når er det disse rurene er i svømmefasen?
    Hva mener dere med groing? Er det RUR eller noe annet?

Jeg bruker SeaJet 033 Shogun. Opplever ingen "groing" i form av sjøgress eller andre vekster, men i juli i fjor var båten som sandpapir under på grunn av masse rur. En times kaldt bad med skurebørste og trekloss fikset det meste, men jeg var likevel skuffet over at rurene hadde festet seg. Båten hadde ligget på vannet siden april.

Noe jeg kan gjøre for å unngå dette i år?

Buster X med Yamaha 70

Vil det "rur-messig" være smart å vente til mai?

Trudde dissa hvite djevlene kom når det var som varmest i vannet , hadde bare inntrykk av det . Hadde jg kunne velge stoff fra bunnen av , så trur jeg hadde gått for hard stoff om jeg hadde vært plaga med hvite ruer. Da kan du ta opp båten innimellom å spyle den ,for så bare å sette den rett ut igjen uten ny runde med bunnstoff. Men så langt har jeg ikke vært plaga av det , men så blir båten brukt også . Er jo et meget høyt flertall av båter i havna , som knapt nok er ut av havna i løpet av sommeren.Da er det ikke så veldig mærkelig at den gror ned .

Tine IV

Så et sted i dag som solgte til 249,-

Er dette en OK pris?

Er ikke det sånn ca det den ligger på da , men det er sånn omtrent det den koster i lille Horten også .Men sist kjøpte jeg et stort spann 5 eller 6 liter , da sparte jeg fort noen kroner .Stoffet blir jo brukt opp ettervært ,så ikke noe problem å handle stort .

Tine IV

...eller Maritim sin til 75 kr..... :wink:

har liksom prøvd å si det noen ganger men har di lyst til og betale 4 ganger mer for noe som funker likt så la dem for all del bruke pengene sine

For min del er forskjellen på caca seajet kr 2500-3000 og med maritim 7-800 heldekkende 2 kjappe strøk - og det er da bare litt over halv tank på skuta :cryin:

og jeg hadde ikke vært like skråsikker hadde jeg ikke sett og hørt at maritim kom veldig bra ut i test

men som det blir nevnt - har man sea jet fra før og bare trenger en boks eller 2 blir det litt anderledes

• 2 uker senere...
baannstof.jpg

Hmm, min båt hadde slike tendenser når jeg tok den opp. Den ble ikke brukt så mye i fjor, men jeg fikk vekk det meste av skjellene med høyttrykkspyler. Burde jeg gjøre noe omfattende da før jeg setter den ut, eller bare smøre på et lag med maritims bunstoff? jeg går MAX 8 knop, tenker regelen er mere 6 knop...

Mvh Børre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...