jada Startet 24.Februar.2009 Del på Facebook Startet 24.Februar.2009 Har tanker om laptop i båten, og har søkt opp og lest endel om emnet her. Men problemet er skjermen. Har lest en gang om hvilket lysstyrke en "normal" LCD-skjerm har, og mener det er rundt 150 - 200 candela/m2. En skjerm som skal fungere i godt sollys må/bør ha over 350 cd/m2. Og en meget god skjerm har opptil 1300 cd/m2 ifølge hukommelsen min. Men disse skjermene er knakende dyre, hvis det i det hele tatt finnes lyssterke skjermer på laptop. Jeg har begynt å skjønne hvorfor en kartplotter er kostbar. Har forsøkt å lete meg frem til laptoper som har en skjerm med så god lysstyrke som mulig, men har ikke funnet noe enda. Har noen tips i denne sammenheng. Hvordan fungerer de laptopene dere kjører rundt med? Innbiller meg at mange må ha problemer i dags-/sollys. I alle fall hvis dere har delvis åpen båt, kun med hard-top, slik som jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Jeg bruker selv en HP Compaq nw8240 laptop inne i båten vet ikke om den har spesielt lyssterk skjerm men den fungerer helt utmerket med SeaPro kartsystem. Ute har jeg en 12,1" panel PC me totch screen den er meget lyssterk og har skikkelig dinning også den med SeaPro kartsystem. Begge er tilkoblet hver sin GPS og felles Autopilot, AIS, Radar. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Jeg har tidligere sendt en henvendelse til Raymarine med spørsmål om lysstyrke på skjermene de leverer. Jeg fikk følgende svar: C-serien: 400 nits E-serien: 1000 nits. Lysstyrken på dataskjermer uttrykkes ofte i antall nits, hvor nits er identisk med candela per kvadratmeter, og uttrykkes gjerne som luminans eller lystetthet. Utfordringen ombord er ved sterkt sollys. Jeg har brukt mange forskjellige skjermer opp gjennom årene. Nå har jeg Dell Latitude bærbare ombord. De er fullstendig ubrukelige i direkte sollys. I sterkt sollys er det eneste jeg har vært og er komfortabel med E-skjermene til Raymarine. Jeg kjenner ikke de lyssterke skjermene til Furuno og flere av de andre leverandørene av lyssterke skjermer. Tviler på at det i dag levers bærbare PCer med lyssterke skjermer, det vil nok kreve for mye energi. Men..... det skal bli spennende å lese om hvilke luminansverdier som oppgis for bærbare PCer. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 (redigert) Jeg vil tro at en matt skjerm har betydning for lesbarheten av skjermen i dags-/sollys. Da vil i alle fall ikke skjermen virke som et speil. Så godt som 100% av laptopene som selges har blank (crystal brite) skjerm. Har imidlertid kommet over en laptop hvor en også kan velge matt skjerm. Har noen en formening om dette er å foretrekke, eller har det ingen betydning. Har nettopp søkt litt etter laptoper, men finner ingen hvor lysstyrken er spesifisert. Underlig. Har i tillegg søkt opp mange eksterne dataskjermer, og der er lysstyrken oppgitt. På de fleste ligger denne på 300 cd/m2. Også på billige skjermer rundt kr 1000 - 1500,- . Dette er nok (kanskje??) betydelig bedre enn de fleste laptoper. Og kanskje det beste/rimeligste alternativet. Dyrere og større (24") skjermer har jeg funnet opptil 400 cd/m2, og da begynner det å hjelpe litt. Det er jo ifølge roaldbj det samme som Raymarines C-serie. Redigert 24.Februar.2009 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Flatestrukturen på skjermen vil ha en viss betydning for reflekser, men det primære for skarpe og lesevennligse bilder er kontrastforholdene. Dess mer omliggende belysning, dess større er kravene til høy luminans i lyse partier. Dersom du finner noen luminansverdier på skjermer så kan disse vurderes enkeltvis. Det er forøvrig en omfattende litteratur på synsergonomiske faktorer knyttet til dataskjermer. Det er lett å finne disse med googling. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Det finnes ingen laptop-skjermer med god nok lysstyrke for sollys. Det ville kverket ethvert laptop-batteri temmelig kjapt. Her er en MSI Wind U100 som har fått skryt for bra skjerm med god lysstyrke: http://www.hardware.no/artikler/msi_wind/53100/2 Legg merke til at man synes 220 cd/m2 er bra. Ja, det er bra, men ikke i sollys. Et greit resultat får man med minimum 400-500 cd/m2, men det betinger at man i tillegg har god kontrast. Uten god kontrast blir alt bare en lys graut uansett. Har en Samsung 15" ekstern skjerm. Den har god lysstyrke og god kontrast. Det betyr at den bruker 40W, noe som er i særklasse alt for mye for en laptop på batteri. Finnes ikke en bruker som aksepterer 1 times batterilevetid. Det hjelper lite å si at du har strøm nok i båten og ikke trenger lang batterilevetid, når kundemassen for øvrig krever lang batterilevetid. Lyssterke laptopskjermer kan du glemme inntil du får OLED-skjermer - og det vil ta sin tid. Sony er den eneste som serieproduserer OLED og da kun en 10" skjerm til titalls tusen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 24.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Det finnes ingen laptop-skjermer med god nok lysstyrke for sollys. Et greit resultat får man med minimum 400-500 cd/m2, men det betinger at man i tillegg har god kontrast. Uten god kontrast blir alt bare en lys graut uansett. Har en Samsung 15" ekstern skjerm. Den har god lysstyrke og god kontrast. Begynner å ane at en ekstern skjerm kan være et bra alternativ i forhold til kun laptop-skjermen. Vil i alle fall komme opp i 300 cd/m2. Er det noen som vet hvor mye bedre dette er for øyet som ser i dagslys enn en laptop med rundt 200 cd/m2. Når det gjelder kontrast, så har jeg helt tilfeldig sett på ekstern skjerm med 300cd/m2 og "contrast ratio" på 700:1. I parentes står det "dynamic contrast ratio" 2000:1. Hva er god nok kontrast for en god daglysskjerm ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Kontrast defineres som forholdet mellom lyse og mørke partier på skjermen. Dess mer omliggende lys i form av sollys, dess mindre blir kontrasten. De kontrastforhold som oppgis er sannsynligvis målt når skjermen er plassert i mørkt rom - i alle fall er det slik når jeg har deltatt i tester av skjermer. Derfor sier ikke kontrastforholdene målt i mørke noe om hvordan skjermen kan leses en høylys sommerdag. Sitér dette innlegget Link to post
motorbåd Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Jeg har virkelig gode erfaringer med Geonav sunshine 15 tommer pc skærm. Den er stænktæt, går på 12v og kan aflæses i direkte solskin. den koster ca dkr. 15000,-. Mange penge, men uundværlig i åbent cockpit. http://www.geonav.it/english/monitor/15sunshine.html Hilsen Michael Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Det du er på jakt etter er nok en laptop eller ekstern skjerm som er transreflektiv. Fungerer på den måten at den tar det innkommende lyset og sender det tilbake igjen. Jo mere lys, jo kraftigere blir bildet. Blir mye brukt til sk. "Carputers" eller datamaskiner i bil... Sitér dette innlegget Link to post
JubaTuba Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Flere store laptop-leverandører leverer "rugged laptops" beregnet på arbeid i felt. Laptopene er ekstra solid bygget med tanke på utdendørsbruk, som oftest vann eller regntette og med god støtbeskyttelse. Hva noe slikt koster vet jeg ikke men de er sikkert betydlig dyrere pga. SSD-drives og lavere produksjonsantall. Dell sin finner du her (500 nits): http://www.dell.com/xfr Panasonic har også en serie som heter Thoughbook. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Dag Bakka Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 dere kan vurdere en laptop med LED skjerm istedenfor LCD - veldig mye bedre skjerm for bruk i sollys har selv en Fujitsu-Siemens S6410, men den er kanskje ikke superegnet til bruk i båt. På sikt kommer også OLED skjermer som vil gjøre jobben enda bedre Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 (redigert) Nå finnes det vel ingen laptop'er med LED skjerm, men jeg antar at du mener laptop LCD-skjerm med LED bakgrunnsbelysning. Ja, det blir antagelig bedre, men først og fremst er det vel for å spare strøm man bruker LED bakgrunnsbelysning i LCD-skjermer, er ikke helt sikker her..... Den MSI Wind Netbook'en jeg refererte til lenger oppe har en 10" LCD-skjerm med LED bakgrunnsbelysning og skjermen er veldig bra synes jeg. Redigert 24.Februar.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 ..... Innbiller meg at mange må ha problemer i dags-/sollys. Det er flott at mange gir deg råd - desverre er situasjonen i dag slik at du må anvende kostbare skjermer om du ønsker å se brukbare detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Dag Bakka Svart 24.Februar.2009 Del på Facebook Svart 24.Februar.2009 Nå finnes det vel ingen laptop'er med LED skjerm, men jeg antar at du mener laptop LCD-skjerm med LED bakgrunnsbelysning det har du selvfølgelig helt rett i - uansett er tekniske spek 300 nits på dette panelet Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Som Ketil M sa, så er det en laptop med transflective skjerm du skal ha. Her er en Dell semi-rugged som ser ut til å være et bra alternativ, til en akseptabel pris. Pluss for at den har innebygget tastaturbelysning med rødt lys, som er snillere mot nattsynet. http://www.notebookreview.com/default.asp?...l+Latitude+D620 dell.no: http://www1.euro.dell.com/content/products...&cs=nobsdt1 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
jada Svart 25.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 desverre er situasjonen i dag slik at du må anvende kostbare skjermer om du ønsker å se brukbare detaljer. Har vel fått bekreftet mine antagelser om at kvalitet er dyrt. I alle fall når det gjelder dag-/sollys-skjerm. Jeg hadde ikke tenkt å bruke mange penger på dette. Og derfor kan jeg vel kanskje konkludere med at det rimeligste alternativet som kan gi en nogenlunde resultat, er å lete frem en billig ekstern skjerm med så god lysstyrke og kontrast som mulig. Takk til alle så langt, men jeg er fortsatt mottakelig for gode og rimelige innspill Sitér dette innlegget Link to post
JubaTuba Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Du kan jo eventuelt gjøre som fotografer og grafikere og bruke en hette. Kanskje ikke den mest sexy løsningen men uten tvil enkel og billig. Se f.eks. http://www.dpreview.com/reviews/hoodman/ Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Tutti Frutti Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Følg denne linken, drømme utstyr for kartplotter programvare, md 1000nits i lysstyrke 5 ganger mer en bærbar PC. Klikk her for å laste opp PDF-dokument (http://www.elektronix.no/50/JAI/17547/IEIsweden_Elektronix_SAILOR-12A.pdf) Kom nettopp inn info pr. ePost fra en leverandør vi benytter. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Sjekk nå bare for all del at skjermen virkelig kan dimmes ned tilstrekkelig på natterstid også... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Der har du et svært godt poeng. Endel kartplottere har funksjoner for seilas i tåke og nattseilas. Imidlertid er det flere tilfeller jeg har sett opp gjennom årene hvor lysstyrken fra informasjonsdeler av skjermen er så sterk at den ødelegger nattsynet. Det kan noen ganger være greit å bruke nattbriller med rødt filter når man skal sjekke kartet om natta. Jeg vil i tillegg nevne et annet fenomen som ofte kalles for natt-myopi. Den brittiske astronomen Nevil Maskelyne (1732-1811) observerte at han måtte innstille okularet på nattkikkerten med ekstra mye minus om natten. Senere er dette forklart at øyet blir mer nærsynt i mørket - særlig for personer under 45 år. Poenget med dette er at godt syn om natta ved bruk av kikkert er at vi kan prøve å stille inn kikkerten med litt mer minus. Fenomenet er også kjent som instrument-myopi og "open-field" myopi (gjelder for jagerflygere). Poenget er: forsøk å still inn kikkerten med litt mer minus på okularet når kikkerten brukes om natta. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Jeg har forjengeren til Sailor 12A montert i pirestal ute på dekket og den er meget bra under alle lysforhold. Jeg skal nå bestille og teste Sailor 12A med SeaPro 3000 og er spent op om den er vesentlig raskere en forjengeren som hadde en langt slakkere prosesor. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 .....Imidlertid er det flere tilfeller jeg har sett opp gjennom årene hvor lysstyrken fra informasjonsdeler av skjermen er så sterk at den ødelegger nattsynet. ..... Ja hos meg er det iallefall et større problem med for mye lys fra skjermene enn for lite.... Men nå har jeg nettopp fått tak i et par 20" Hattelandskjermer som jeg håper at skal la seg dempe langt nok ned i lysstyrke . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BMP Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Hatelandskjermene er meget bra med god dimming. På laptopen jeg har inne blir lysstyrken på sjermen for sterk om natten selv om jeg dimmer den ned maximalt. Her har jeg en slik solfilm som brukes til slike rullegardiner som jeg henger fremfor skjermen da blir den ganske bra om natten. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Kommer nok til å forsøke med laptopen slik den er, eventuelt kjøpe/lage noe som skjermer for dags-/sollyset. Så får en ekstern skjerm være neste forsøk hvis det første ikke funker sånn nogenlunde. Når det gjelder lyset på skjermen, så har vel de fleste navigasjonsprogrammer (software) nattfarger, slik at det ikke skulle by på problemer. Når nattfargene er i bruk, er det ingen deler av skjermen som ligger igjen med normale farger, alt lys dempes ned og fargene på hele skjermen forandres. Da får en bare vente på sjøsetting og se hvordan laptopen vil fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.