Jump to content

Forsikre seilbåt

RSL

Recommended Posts

Hallo der ute.

Jeg har ikke peiling på om det er forskjell på om man skal forsikre seil- eller motorbåt, men da jeg kjøpte en Sweden Yacht 340 i høst (87 mod) fikk jeg litt hakeslipp. Den er for tiden forsikret hos Sparebank 1. Der skal de ha nesten 9.000,- i året og jeg har på følelsen at dette er i meste laget. Jeg hadde en Scand Classic 25' før dette og den kostet det bare en brøkdel å forsikre (nå var jo verdien av den langt lavere, men allikevel...)

Har noen her erfaring med forskjellige forsikringsselskap og har noen tips å komme med?

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Vil anbefale deg å be om tilbud dra Quality Maritime

Jeg har båten forsikret via dem for 720.000 der og siste år var premien på 6400.- Kr.

Båten er en Bavaria 32 fra 2002.

Nå er det ikke bare pris som betyr noe. Hvordan oppgjør ordnes ifm. skader er like viktig.

Jeg hadde innbrudd med skade og det ble ordnet både hurtig og greitt av selskapet.

Jeg kan anbefale dette på det varmeste.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

hej RSL

her er en link....til Atlantica

der kan du få en uppfattning vad det koster........9000 NOK låter a little too much....

http://www.modernaforsakringar.se/bat/vara...premieberakning

klikke på "jag vill räkna"

Skal sjekke der når jeg har alle de opplysningne de spør etter.

(Jeg har ikke seilnummer, serienummer, motor nr osv osv tilgjengelig lett tilgjengelig her hjemme)

Takk så langt.

Etter kun kort tid, har jeg allerede flere steder å sjekke :-)

RSL

Snakk med Axel Chr. Magnus Norwegian Broker AS Tlf. 9017 9410 axel.magnus ætt norwegianbroker no

.-

Enig med Enzo, har forsikret båten for 1650`og jolle til 45`så koster det ca 8500. Har hatt med dem å gjøre angående skade også da en båt skadet båten vår i havn også.

Axel sto på og fikset dette rask og greit.

NB fungerer bra for oss.

Vi sees!

Sånn.

Nå har jeg bedt om tilbud fra Quality Maritim. (de skulle ikke ha regnummer e.t.c) og ringer Norwegian Broker i morgen når jeg har funnet papirene jeg trenger. Det var et sted til her også som jeg ikke husker i farta nå som jeg kan sjekke ut i morgen.

Tusen takk for hjelp så langt.

R$£

45' NOK för en dinge.....herrejösses det får man ju en hel Maxi 77a för her..... :lol::lol:

Gunga,

Har kjøpt en ny RIB med styrekonsoll, 15 hk og el-start. Prisen på Gtb messen var 55`sek. Pga finaskrise kjøpte naboen i havna og jeg de 2 siste båtene på lager. Og prisen,

ikke i nærheten av forsikringsum. Godt kjøp, faktisk brukt på nettet høyere priset en hva jeg betalte for nytt.

(kona mener jeg kommer til å kjøpe større RIB, men det tenker jeg ikke på :blush:

Vi sees!

45' NOK för en dinge.....herrejösses det får man ju en hel Maxi 77a för her....

Men er ikke denne fryktelig upraktisk å slepe rundt på :giggle::lol:

Etter nettopp selv ha tatt en runde på forsikring er mitt intrykk at på båt er det store variasjoner, ikke bare på pris men også på vilkår. Rettsforsikring har vært nevnt et annet punkt er forsikringens geografiske utstrekning. Av de norske selskapene er det flere som kun dekker Danmark/Sverige.

Jeg valgte Frende da disse var konkuransedyktige på pris og også dekker det meste av Europa i sommermånedene! Vilkårene varierer også endel på bruk av båt om vinter samt forhåndsregler ved å ha båten på sjø om vinteren.

Etter mye om og men fikk jeg også ett godt tilbud fra IF på Trollåsen. Dette pga totalkunde.

PS ligger du ute på Piren i OBF.

Nei, desverre ikke enda.

Byttet båt for sent for å få plass i boblehavnen til OBF i år, så jeg ligger i bobler inne i frognerkilen. Sjekker hjemmesidene til OBF daglig for å se om jeg får plass der denne sesongen.

(nesten en meter bredere enn båten jeg hadde i fjor)

R$£

Byttet nylig til Norwegian Broker selv om de var 800 kr dyrere enn DNB Nor som jeg hadde før. Årsaken var langt bedre vilkår.

Jeg har også fått et tillbud fra DNB som er langt billigere enn Sparebank 1.

Jeg har ringt Norwegian Broker og han skal sende meg et tillbud om to til tre dager. Da kan jeg sammenligne disse to.

Hva var hovedforskjellene i vilkårene mellom disse to selskapene?

(jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk til Norwegian Broker da han sa han skrev at båten er en '89 mod. (båten er en '87 mod.) Dette fordi de skulle ha tillstandsrapport på båten om den var over 20 år. Kan jeg da være sikker på at dette ikke blir et problem ved en evt forsikringssak?)

Ikke alle utenlandske selskaper har juridisk assistanse som en del av dekningen.

Jeg har bekjente som har dyrkjøpt erfaring med akkurat dette punktet som ikke fulgte med i den lille teksten.

Sjekk derfor opp dette. Er det vesentlig billigere, er det kanskje en grunn til dette..?

Enig med Phoebe :smash:

En annen sak er at forsikring i utenlandske forsikringsselskaper innebærer at eventuelle tvistemål føres for retten i forsikringsselskapets hjemland, basert på dette landets lovverk. Det kan bli en megt kostbar affære! Hvis det tegnes forsikring gjennom såkalte "brokere" i Norge, må man forvisse seg om at eventuelle tvistemål føres for norsk rett og at norske lover gjelder.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Norge er et lite markedet for finasielle tjenester. Utlandet er ikke farlig. Og Norge ikke automatisk best. Det som er fordelen med Norge at det er "kjent" at ting foregår på norsk. Men når det kommer til stykke så er norske advokater omtrent like dyr som tyske eller franske. De fleste europeiske land har god og solid forbrukerlovgivning - ofte sågar bedre enn den norske - men den kan være forskjellig fra den norske. Når det gjelder forsikringer så er jo tilbudet veldig stort i Storbritannia. Jeg har en livsforsikring i Tyskland som jeg synes var en bedre deal enn noen norske selskap kunne tilby.

Det er klart at det er en fordel å kunne tysk, fransk, engelsk eller i hvilket land man gå for men det kan være penger å spare. Jeg har selv bankkonto og lån i Tyskland og det er greit å kunne flekse mellom forskjellige tilbud. Det er nok ikke sånn at Norge er utviklet og sivilisert og resten av verden er villmark .

Ta i bruk mulighetene i det store markedet som vi er medlem i gjennom EØS avtalen! Det er ikke bare for store bedrifter - det er for deg og meg :smash:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Oppdatering.

Sparebank 1 skal som sagt ha ca. 9.000,- (husker ikke nøyaktig)

DNB tillbyr 4.600,-

Quality Maritime - 4.300,-

Norwegian Broker kommer med tillbud om et par dager.

Atlantica rakk jeg ikke å sjekke i dag.

Uansett er det mye å spare på forsikringspremien. Så gjenstår det bare å få inn de siste annbudene og bestemme seg. Jeg er vel av den typen som ikke helt orker å lese side opp og side ned med unntak og paragrafer, så dette går ikke kun på å finne den aller billigste for å spare noen hundrelapper i året.

Det er sikkert ikke dårligere forsikringer i utlandet, men tror nok jeg velger et selskap jeg kan forhandle med på norsk. (jeg er mer overbevisende på norsk enn på engelsk/tysk).

Totalkunde i IF har jeg vært før og sparte 40% på de andre forsikringene mine totalt på å bytte til Sparebank1, men jeg kan jo sende dem en forespørsel på en totalpakke og sammenligne den opp mot hva jeg allerede har og hva jeg er tilbudt av DNB.

posetive/negative erfaringer ved oppgjør hos de forskjellige ville vært nyttig.

RSL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...