Jump to content

Forsikre seilbåt

RSL

Recommended Posts

Ja, når jeg budde i Tyskland så crasher jeg bilen der engang. Oppgjøret fungerer akkurat like greit som i Norge :yesnod: Proffe folk der også :wink:

Vi snakker jo ikke om å tegne en forsikring i Honduras eller Fidji. Vi snakker om Frankrike, Storbritannia, Nederland, Tyskland, Sverige.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det blir jo lett til at man sammenligner prisene fra de ulike selskapene og velger det billigste, men med en såpass gammel båt som trådstarter har bør man nok sjekke hva man får igjen ved skade også.

Mange, (de fleste?)selskapene reduserer verdien av utstyret ombord med mange % for hvert år. Dermed er det kanskje bare småpenger som utbetales når båten er noen år gammel og uhellet er ute.

Min seilbåt fra 1986 har jeg valgt å forsikre i Pantaenius. Premien er kanskje ikke mye lavere enn andre selskap, men jeg er overbevist om at deres vilkår vil gjøre en stor forskjell den dagen uhellet er ute....

Var i gang med å sitere hele innlegget til Athene fordi jeg er grunnleggende enig. Har selv en 20 år gammel seilbåt som var forsikret i IF. Ved et rigg havari trekker de fra så og så mange prosent pr. år Kanskje også verdi av metallet? Summa sumarum så ville de erstatte 20 000 ved rigghavari på en så gammel båt. Samtidig så ville de at jeg skulle betale premie etter et beløp satt av meg (900 000) men ved et skadeoppgjør så ville båtens salgsverdi i dag bli lagt til grunn for utbetaling av premie???? Det er organisert svindleri. De ber meg om å betale premie etter en polise på 900 000 for deretter å ha mulighet til å finnne den dårligste tilsvarende båt på Finn.no og utbetale erstatning deretter. Helt kriminelt spør du meg. Nå er tilfeldigvis båten min MEGET pen i innredning og jeg vil ha meg frabedt sammenligning med nedslitte charterbåter på finn.no. Pantaenius skjønner at du har en fungerende rigg på båten og skulle den gå over bord så erstatter de den. Punktum. Og skulle båten totalforlise så får du utbetalt det du har betalt polise for. Punktum. Skulle tro jeg jobbet for Pataenius, men det gjør jeg ikke :smiley: .

Hei

Eg har og har kjøpt forsikring av Gjensidige dei 20 siste åra. Samtlege utan skade.

For to år sidan så pruta eg ned premien på båten med nesten 4 000. Det fortel meg at eg har betalt alt for mykje tidlegare!

Når ein organisasjon eg er medlem i nyleg har fått 400 000 av Gjensidigefondet så fortel det meg at premiane er alt for høge!

For meg er så synest Gjensidige å vera litt under middels i pris. Det dei er svært gode på er seglingsområde, som er heile Europa til 200 mil frå kysten.

Då me var på langtur fekk me Kanariøyane og Madeira og Svalbard utan tillegg i pris. Dei ville ha eit lite tillegg for Nordafrika og 5 000 ekstra for isskader på Svalbard. For Svalbard var det òg dobbelt eigenandel. Ingen andre selskap eg tala med (og det var mange) tilbydde dekning på Svalbard i det heile.

Eg meinar at det er best for meg å vera mest mogeleg sjølvforsikra. Difor forsikrar eg meg mot dei største tapa. Dvs. totalt tap av båten og bustaden.

Difor vel eg høge eigenandeler og forsikrar ikkje småting som bil og liknande. (Med unntak av lovpålagt forsikringsplikt.)

Sist men ikkje minst så har eg forsikra ungane, slik at dei ikkje blir minstepensjonistar om dei skulle bli invalide.

Ask

Jeg har erfaring og de parkerer IF når det gjelder gjennomføring av skadebehandling og oppgjør

Fremdeles vel og bra, Enzo, men hva skjer når det oppstår et tvistemål og dere skal møtes i retten i utlandet? Premien er en sak, en annen sak er vilkårene. Er de basert på norske forhold? Og hva med å kunne lese og forstå vilkår på et annet språk? Etter å ha forhandlet med utenlandske forsikringsselskaper i en årrekke, kan jeg forsikre deg om at selv innfødte kan ha problemer med å forstå forsikringsterminologien, også når vilkårene er skrevet på norsk. Det oppdager du i alle fall når det ikke lenger er "fryd og gammen"! Jeg er ikke negativ til utenlandske forsikringsselskaper, men man skal også være klar over de problemer som kan oppstå.

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Hallo der ute.

Jeg har ikke peiling på om det er forskjell på om man skal forsikre seil- eller motorbåt, men da jeg kjøpte en Sweden Yacht 340 i høst (87 mod) fikk jeg litt hakeslipp.

Kan være enig i at det er relativt høy pris for en relativt "gammel" og "liten" båt.. men det er vel forsikringssummen som i stor grad bidrar til å avgjøre prisen på forsikirngen..

Jeg hadde min gammelbåt i SPB 1 forsikirng som den gangen jeg tegnet forsikring i 2006 var rimlige, men når jeg året etter sjekket mot Norske Sjø, så var Norske Sjø ett par tusenlapper under SPB1 i pris. Så dette varierer svært mye... IF er noe av de dyreeste jeg har vært borti.. De hadde ikke nubbesjangs til å klare SPB1 på totalpakken.. Gubben fra If regnet i ukesvis, men kom aldri ned mot det SPB1 ga oss..

Nå er jeg enig med Syvert her i at tvister som kan dukke opp kan være greit å ha avklart hvilken "rett" som legges til grunn for behandling...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

.. når det oppstår et tvistemål og dere skal møtes i retten i utlandet? Premien er en sak, en annen sak er vilkårene. Er de basert på norske forhold? Og hva med å kunne lese og forstå vilkår på et annet språk? Etter å ha forhandlet med utenlandske forsikringsselskaper i en årrekke, kan jeg forsikre deg om at selv innfødte kan ha problemer med å forstå forsikringsterminologien, også når vilkårene er skrevet på norsk.

Språk er helt klart viktig. Men iallefall engelsk kan nok de fleste av oss. Svensk/Dansk er ikke problem og så er det mange som faktisk kan fransk/tysk også. Men du har rett språket bør man kunne.

Resten ser jeg ikke som et problem. Forsikringsvilkår for en båtforsikring er ikke mer enn 5 eller 6 sider. De er omtrent like vanskelig om de er på engelsk, norsk eller tysk. Men man bør jo lese de og forsikre seg at norsk farvann er dekket og i hvilke årstider og hva som går inn i forsikringen og hva som ikke går inn. Men det må man på norsk også. If har andre forsikringsvilkår en Fender Marine. Spesiellt når det gjelder farvann som dekkes om vinteren. Men det er ikke verre enn det.

Advokater/Tvister: For min del gjør det overhode ingenting om en tvist foregår i Oslo eller London eller Frankfurt eller Amsterdam. Oslo er 1 time fra Bergen, Frankfurt 2. So what? Må du først ut med advokathjelp eller reise så er det ikke så mye forskjell heller.

Proffesjonaliteten med de store forsikringselskapene syns jeg ikke er noe problem. Jeg kan ikke se den store forskjellen mellom tyske Allianz og norske IF. Jeg har gjennom jobben en del med utenlandske firma å gjøre (ikke forsikringer da). At det skal være mer risikabelt å handle innenfor EØS område enn å handle fra en norsk bedrift er renspikka tøv. Jeg er ganske bevisst på å handle i England eller Tyskland når det lønner seg og bruke det fantastiske store markedet som vi har fått. Jeg har hatt nylig en garantisak mot en Engelsk forhandler (Cactusnav.com - VHF som ikke virket) og det gikk helt knirkefritt. Sendte tilbake og fikk nytt. Det er mye mer å hente i vårt europeisk nærområde enn å tape!

Nå det er sagt så fant jeg ut at tyske forsikringselskaper er ikke særlig billige på båt. - Det har vel med å gjøre at den tyske markedet for fritidsbåter er marginalt sammenlignet med den norske.

Språk er helt klart viktig. Men iallefall engelsk kan nok de fleste av oss.

Er enig i at de fleste nok kan engelsk i en slik grad en kan gjøre seg forstått og forstå.. Men det å lese kontraktsengelsk er det ikke så veldig mange som behersker så godt at de er i stand til å vurdere alle eventuelle fallgruber som kan være nedfelt i kontrakten..... Så jeg er atter engang enig med Syvert her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har nå sendt fårespørsel til Pataenius også.

Jeg må sette meg ned og ta en helhetsvurdering når jeg har fått inn alle tillbudene og velger helt klart ikke kun på pris.

Jeg setter stor pris på innleggene som går på hva man kan forvente av evt problemer ved et oppgjør.

Jeg er lite interessert i å få utbetalt etter pris på tilsvarende båt i øyeblikket ulykkken måtte komme. (jeg regner med at det vet et eventuelt kjempehopp i båtprisene, ikke blir snakk om at man får utbetalt mer enn man har forsikret båten for. Ergo er jeg heller ikke interessert i å få avkortet utbetaling etter å ha betalt premie for hele forsikringssummen)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Da får du sikkert et tilbud som er skikkelig sheep.

*knis*.... nrosk rettskriving er artig... like artig som ord deling.....

Det finnes utrolig mange forum rundt om hvor så å si alle tråder ender i diskusjoner om store bokstaver og stavemåter.

Heldigvis trenger man ikke være lektor eller professor for å eie båt.

La oss være litt raus: Den som finner en skrivefeil skal få lov å beholde den. :lol:

Jeg er ingen av delene, jeg er bare kverulant. Og lykkelig seilbåteier, dog uten båtplass... :nonod: Jeg fant ut at det dessverre ikke holder å hete Oppegård for å få båtplass i Oppegård Båtforening. Hva blir det neste, sier jeg.

Jeg elsker å kværrulere (sikkert med en e og ikke en æ, og sikkert bare en r og ikke to) selv og skjønte det var humor i innlegget :wink:

OBF får noen nye plasser denne sesongen, men det er så mange på venteliste at det nok ikke holder å hete Oppegård.

Om Oslo kommune hadde vært "litt" mer mottagelig for sunn fornuft, ville havnen blitt veeeldig mye større. Som det ser ut nå, er dette med en utbygging inn i Oslo et langt lærret å bleke.

RSL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...