Jump to content

Teak

citroen

Recommended Posts

Tenkte å lage nytt instrumentpanel i båten.Det er glassfiber med alt for mange hull der nå!Er det teak som er mest vanlig å bruke ombord,og blir det for mørkt å lakke med Jotuns(?) ravilakk som jeg hadde tenkt å bruke på¨resten av treverket i plastbåten.Er ikke helt sikker på om det er teaklaminat som er benyttet,men det kan kanskje ikke være så mye annet ?Hvem selger dette innover mot Oslo fra Telemark/Kongsberg.

Du må nok anta at det er teak-fineer der du har store teakflater. Om det blir for mørkt med ravilakk er opp til din smak. Gjør en test. Min båt er mahogny innreda, men kunne jeg valgt ville det bli teak. . Billingstad Trelast på Billingstad-sletta har bra utvalg i fineer, både enkel og dobbeltsidig.

lykke til!

Hei Citroen.

Teak har mange fargenyanser, noen er veldig mørke men det er ikke noe problem med å lakke de med "Ravilakk". I heira er det både mahogni og teak som er lakket med denne lakken og det er lyse og blanke flater som er en fryd for øyet :wink:. Bruk litt olje før du lakker det første strøket som bør være fortynnet (25%) :wink:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Kan ikke gjøre annet enn å si meg enig med Heira!

Har selv også en del teak blandt annet dørkene som er oljet med owatrol D1 og så lakket med Ravilakk (første strøk med 50% med whitespirit og så 5-6 lag ublandet ravi)

Tror det er få lakkslag som slår Ravi nettopp på dørker.

(nå ble du nok overrasket Heira...etter mange diskusjoner om lakktyper.

Bilde

GipsyGirl

Benkeplater etc er lakkert,og enkelte steder har nok tidens tann gjort at lakken har blitt borte og skiftet litt nyanse i treverket.Tenkte derfor at ravilakken som det er litt fargetone i ville gjøre at det ble et jevnere fargeresultat og skjule litt av dette etter behandling, i motsetning til andre lakker og oljer som er fargeløs.Eller er det ønsketenkning?

Du bør nok legge litt mer arbeid i de feltene hvor lakken er blitt borte. Hvis du lakker over de feltene uten å pusse pent slik at de ujevne feltene blir borte vil du bare legge lakken over og de blir like synlige :wink:. Ta et 240 papir og puss lett, helst etter at du har fjernet lakken, smør gjerne litt teakolje og sjekk farvenyansen. Vask deretter med rødsprit og lakk, husk fortynnet i første strøk. Resultatet blir ikke bra hvis du ikke legger litt arbeid i dette :nono:

Lykke til. :wink:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Du bør vurdere om du bør benytte varmepistol når du skal fjerne lakk. Det kan gjøre jobben svært mye enklere enn om du benytter sandpapir. Jeg trenger vel nesten ikke å si at du bør prøve deg frem på steder som det ikke er så farlig med til du finner ut hvor mye varme du skal bruke etc.

s/y "Arnegrut", Asker

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...