snekkegutt Startet 25.Februar.2009 Del på Facebook Startet 25.Februar.2009 God dag! Skal koble Garmin GPS 12 til M-Tech 500 VHF radio for overføring av posisjon/DSC. Har prøvd å sette meg inn i hvordan dette skal kobles og håper jeg har kommet frem til riktig løsning. Det hadde vært fint hvis noen med peiling på dette hadde kunne bekreftet evt. kommet med rettelser. Skisse av apparatenes plugger: Tenker å koble slik: GPS ------------------------> VHF DATA OUT (BROWN) ---------> NMEA Rx(+) (BROWN) GROUND (BLACK) ----------> NMEA Rx(-) (RED) Dette betyr at jording (GROUND) som går fra batteri til GPS-apparatet også blir koblet til VHF. Det er vel dette som betyr felles jording vil jeg tro.... I tillegg har VHF`n jording via vanlig strømkabel. ------------------------------------------------------------------ Og så er jeg usikker på Interface Oppsett på GPS`n: Klippet fra manualen: Interface Setup The GPS 12’s interface page lets you specify the formats for connecting external devices. There are six options: GRMN/GRMN, None/None, RTCM/None, RTCM/NMEA, NMEA/NMEA, and None/NMEA. Each option lists the input format first, followed by the output format. Skal denne settes på NMEA/NMEA? Takker for svar, ha ein fin dag! snekkegutt Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Jeg tror at det er helt korrekt, det du tænker dig. Sådan ville jeg i hvert fald selv gøre! (og jeg har forbundet Garmin til M-Tech to gange før - og fået det til at virke.) Garmin GPS12 har jo batterier så jeg går ud fra at du desuden skal have 12v tilsluttet på den røde ledning? Andy Sitér dette innlegget Link to post
snekkegutt Svart 25.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Hei Bruker ikke batteri i GPS`n, har tidligere hatt en enkel lighter-kontakt med kabel og plugg til apparatet. Når jeg nå skal koble meg til VHF så valgte jeg å kjøpe en slik fra USA: Klippet bort data-kontakten og kobler de 2 aktuelle kablene til de 2 som kommer fra VHF`n. snekkegutt Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Ikke klipp av noe, kjøp heller en 9pins DSUB hos Clas Ohlson feks en av disse. Så klipper du den kabelen som er mye billigere...og så har du usa-kabelen hel og fin Altenativt kan du kjøpe en løs plugg og lage kabelen selv...ikkeno problem TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2009 Del på Facebook Svart 25.Februar.2009 Dette er etter mitt skjønn et svært viktig tema. Det skal bli interessant å se hva som er status i dag? Jeg har opp gjennom årene desverre vært nødt til å kuttet kabler og festet dem sammen i ettertid med tilleggskabler. Når set gjelder temperatur-sensorer tror jeg at jeg har registrert enkelte systematiskje avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.