MGH Startet 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2009 hei, har ett spørsmål om hvordan det er å frakte en hydrolift f23 på henger over fjellet fra oslo til bergen nå, evt hvor stor henger trenger jeg. har en vivaro å trekke med. mvh mats Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 (redigert) Den båten ligger vel på en 1300 - 1400 kg med motor, så da må du vel ha en henger med boggi. Totalvekten blir vel da rundt 1800 kg. Mener det er bakjulstrekk på Vivaroen(?) I så fall bør du hive en god del vekt bak, ellers kommer du til å spinne i første motbakken. Kjetting er selvfølgelig ingen ulempe når du skal over fjellet med en sånn ekvipasje på vinterføre. Vanlige hurtigkjettinger tåler neppe denne belastningen, men det finnes forsterkede hurtigkjettinger som er beregnet til bruk på varebil. Bortsett fra det så er det vel ikke noe større problem å kjøre med henger over fjellet på vinteren, bare du tar det pent og rolig. Jeg kjørte mye minibuss med stor henger på vinterføre tidligere, og opplevde sjelden problemer med dette. Forholdene på fjellet skifter jo ellers så mye på denne tiden at det er umulig å si noe generelt om dette. Men jeg vil nok anbefale å kjøre E16 over Filefjell når du skal vestover. Det er den laveste fjellovergangen og har den "snilleste" nedstigningen fra fjellet. Redigert 25.Februar.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
beauty of aqua Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 jeg kjørte min båt i fjor (ca 1100 kg..) på denne årstiden. vi leide en pickup av hertz med firehjulstrekk,noe jeg ikke angrer ett sekund på. vi var heldig med forholdene så det gikk helt supert. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
jutul Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Har også fraktet en Skibsplast 600 Bergen - Oslo. PÅ veien opp med tom henger hører vi et dunk og ser et hjul seile forbi, det er hjulet på hengeren som faller av. Tenk om det hadde vært med båt på, rett bak oss kommer Viking og tar hengeren til Nesbyen og neste helg gjør vi et nytt forsøk. På veien tilbake hører vi et dunk til det er eksosannlegget som faller av 100 meter lengte frem er det et bilverksted. Så alt gikk bra til slutt med litt flaks i uflaksen. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 26.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 Kanskje unødvendig å spørre om, men hva med førerkortet her? Det er mange som bommer når det gjelder førerkort og tilhenger. Det er endel begrensninger med kun kl. B. Ofte må det minst kl BE til. Spesielt hvis det skulle oppstå noen uhell, eller om noen "kontrollerende myndigheter" står i vegkanten, kan det være lurt å ha det i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.