Jump to content

hva er den beste bruktmotoren rundt 200hk?

eysteind

Recommended Posts

Har bestemt meg for å sette inn en brukt motor i Halcoen. Dette for å få ned prisen, og heller bruke penger på utstyr etc. Motoren kan eg heller skifte om 5-10år tenker eg.

Men vet ikke helt hva slags motor eg skal sjå etter. Ønsker en solid, og pålitelig motor. Gjerne med stort slagvolum og lavt turtall. Motorrommet er ganske stort, så eg trenger ikke å tenke på plasse. Kanskje tyngden er et problem?

Trur også det er en fordel å få drev på båten kontra vinkelgir.

Har ingen erfaringer med slike motorer, så kanskje et litt dumt spørsmål, men eg prøver:

Er det spessielle motorer som har drev, eller kan man  montere drev på alle motorer?

Hadde sett føre meg en motor på 10-15 år som var ferskvannskjølt, rundt 1000timer og den bør vel vere 6-sylindret?

Størrelsen er eg meir usikker på. Ser på boat at maks motorstørrelse er 200hk. Så dette burde vel vere nok?  Båten bør iallefall plane og ha en marsjfart på rundt 18-20 knop uten problem. Har noen en formening om størrelsen?

Har igrunn god tid på meg. Båten er enda ikke hentet, men har en drøm om sjøsetting til neste sommer. Da skal den iallefall vere kjørbar.

Har noen et tips på hva motor som er den "beste", eller som passer best for meg?

Selv har eg veldig tru på perkins og yanmar, men yanmar er vel bare 4-syl, og perkins vet eg ikke om man får drev på...

Ser også at mercruser har motorer i og er relativ billige, men hvordan er kvaliteten?

Hva med volvo? Har ikke dei en på rundt 200hk Erfaringer?

Så lurer eg også litt på hvor man kjøper motorer. Har sett litt på finn, men det er ikke så veldig stor utvalg.

Har hørt at man kan kjøpe bruktmotor med garanti, stemmer dette? Har det noe for seg? Finst det slike plasser på internett?

Bilde

Med fare for å bli slått i hodet med noe hardt  :wink:

Hva med en Volvo Penta AD41? 3,6l rekkesekser som yter 188hk på propellen, tror jeg (med drev). Dette er samme motor som KAD42, 43, 44 og 300 er bygd på. AD41 har "bare" turbo, tror jeg , i hvert fall ikke kompressor.

Jeg er ingen motormann, men har oppfattet at flere som selger båt mener at dette er en bra motor. Den er litt gammeldags, visstnok, (som vel kan være bra?) men installeres fortsatt i nye båter, bl.a. i Nidelv 750. Vet ikke hvor gamle motorer du får av denne og hvor lavt ned du kommer i pris, men innbiller meg at denne har vært med oss ganske så lenge.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei KOB, jeg skal i alle fall ikke slå deg:

Jeg har selv en AQAD41 på 200Hk, og er sålangt fornøyd med denne. Jeg har et VP 290DP (Dual Propeller) drev på denne. Motoren har turbo og aftercooler (kjøler ned ladelufta etter at den har blirr komprimert litt av turboen) og aftercooleren er vel hovedforskjellen mellom en 41-motor og 40-serien. Alle motorene på 40-serien (40, 41, glem 42, 43 og 44) bruker samme velkjente motorblokk på 3,59 liter som også har vært benyttet i lang tid i Volvos lastebiler... Dette kan være gode gamle slitere.

Kan være, da en brukt motor varierer mye i tilstand etter bruk og vedlikehold. Vær også oppmerksom på at samme motor leveres i litt forskjellige motorstyrker (41 har bl.a. to forskjellige kompresjonsforhold) og de leveres i versjoner for tungt bruk og for lett bruk (f.eks til fritidsbåter med drev).

Personlig ville jeg først og fremst sett etter en 41-motor, men en 40 er også meget bra. En 40 er sikkert rimeligere, eldre, og ikke like kraftig, og kanskje derfor ikke like mye slitt?? På den andre side har en 41 et mer modernde topplokk (luft inn på den ene siden, eksos ut på andre..) og også en nyere type turbo som skal gi bedre drivstofføkonomi (om det har innvirkning).

Men, det kan for all del være mange andre gode (bedre?) motorer der ute, blant andre Ford og Ford'er fra lastebiler som blir marinisert til et nytt liv på sjøen. Men, jeg kjenner ikke til de, så det må noen andre fortelle deg om.

Det jeg vet, er at jeg får tak i deler til min VP ganske så lett, og at prisene er tilsvarende høye...  :yesnod:

Cummins har en meget bra 6 syl. motor 6BT5.9M som er 5.9 liter turboladet uten intercooler.

en skikkelig kraftplugg med høyt dreiemoment. er ikke sikker på at et Volvo 290 er sterkt nok til denne motoren

Nogva Motor var forhandler for disse motorene i mange år, og er vel de som vet mest om de

det finnes også en 4 Syl. 4BT3.9M som er 150 hk

Har som sakt ikke kjennskap til hvordan de er med aggregat

Vær forsiktig med Ford, da det finnes en utgave på 180 - 200 hk som ryker noe forferdelig

bortsett fra det er Ford solide motorer

Alle Engelske motorer er vel solid, tung og er noe bråkete av seg, tenker da på Ford,

Perkins, leyland, BMC, Bedford.

Fiat Iveko er også et godt alternativ

Lykke til !

takker for råd.

Fikk et tips om importere. Lønner dette seg? Er motorer billigere i Sverige og danmark?

Korleis er det med avgiter, Er det moms og hestekreftsavgift i tillegg til den prisen motoren står annonsert til, eller?

takker for råd.

Fikk et tips om importere. Lønner dette seg? Er motorer billigere i Sverige og danmark?

Korleis er det med avgiter, Er det moms og hestekreftsavgift i tillegg til den prisen motoren står annonsert til, eller?

Ja - du må betale norsk hk.avg. og mva. på det hele. Men - hvis det er et firma/en næringsdrivende som selger så er det trolig inkl. svensk mva. Den skal du ikke betale hvis motoren eksporteres fra f.eks. Sverige til Norge.

Har en Monaco 27 (samme skrog som Halco). Byttet motor for 4 år siden, satte på land en Mercedes 352(150 hk) med Stern Power hekkagregat, og inn kom en brukt (800 timer) Mercruiser 4,2 l 200/220 hk bravo 2. Farta økte fra 15/19 til 22/30 (mars/max) knop. Vet ikke om dette er "den beste" motoren, men etter 1600 t. gangtid har det ikke oppstått noen form for motorfeil. Har vært grundig plaget av disel-dyr og en fantastidk dårlig filterplassering, men bortsett fra dette går motoren  som ei klokke. Vet ikke prismessig hvordan Mercr. kommer ut i konkurranse med andre merker, jeg betalte 100.000inklussive innmontering for en 4 år gammel motor i 2000.

Til KOB:

Dette gjelder vel bare så lenge motoren er ny.. Mva refunderes ikke for brukte båter eller motorer. Dessverre.

Jeg er ingen ekspert på svensk moms, men mener det må/bør være som i Norge? Dersom selger må momse salget til ny kunde, skal normalt dette ikke gjøres dersom salgsgjenstanden eksporteres. I Norge: Selger en mva.piktig næringsdrivende (båtforhandler) en brukt båt, skal det betales mva. på avansen (fortjenesten). Selges båten ut av Norge bortfaller denne momsen. Det er altså ikke den opprinnelig momsen fra første gang båten/motoren ble solgt jeg snakker om, men den momsen som selger ev. må beregne i Sverige ved bruktsalget.

Er det ikke slik, da?

ingen som vet om plasser på nettet om motorer til salgs?

Bare et kjapt innlegg her...

http://www.lancingmarine.com/

Et alternativ er jo å marinisere en brukt maskin selv. Disse folkene spesialiserer seg på dette. De har gjort en del morsomme ting, slik som å marinisere en Ford Puma diesel, på rundt 145 HK. To av disse ville gjøre Halco'en ganske rask, da de er veldig lette. De har gjort en del arbeid med de gamle Ford Transit diesel maskinene også... som kan være av interesse for deg... (men du må nok til med to av disse for å få noenlunde den farten som du har beskrevet her...).

Vedrørende drev, så kan du vel også tenke vannjet.... Ingen propell eller ror under vannlinjen og lavt vedlikehold og liten hydrodynamisk motstand... Husker en Halco 26 i Dusavik (Stavanger) mange år siden, (ca 4 båter innenforbi min plass) som hadde vannjet.... men tror at den kun hadde rundt 100 HK (kun en maskin) ... vet ikke om den ligger der fremdeles..

Ellers er den gamle gode Ford 6 sylinder (Ford Dover blokken), en god maskin som vil gi deg rundt 200HK .... men tung (rundt 650 KG, fra mine gode minner av 2 x uten turbo og mellomkjøler).

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

men blir ikke drivstofforbruket mye høyere med vannjett?

Har du en ca. pris? Er det mye dyrere enn drev?

Har ikke så god tru på marinisering. Har lyst på en ferdig god motor i god stand. Betaler gjerne litt ekstra for å kjøpe den med garanti gjennom et verksted. Føler meg litt tryggere da.

Har ikke noe motorpeiling, så noe hjemmelaget vil eg ikke prøve på....

men blir ikke drivstofforbruket mye høyere med vannjett?

Har du en ca. pris? Er det mye dyrere enn drev?

Drivstofforbruket for en motor endres ikke .... økonomien kan endres... avhengig av hvilken fart en oppnår.

Jeg kan jo sjekke et par priser, men må vite mer om hvilken type motor du vil gå for, da vannjett valg er avhengig av motorens turtall. Vedrørende kostnad, så må du huske på at hvis en tenker litt annerledels, slik som med vannjett, med den rette motoren, kan du unngå å måtte kjøpe en girkasse, da disse vannjett pumpene, når installert riktig, drives direkte med motorens turtall. Vannjet kan faktisk, under de rette forholdene gi opp til 110% effekt av motoren til fremdrift, men det er helt avhengig av skrog, motor, og vannjett installasjon. Med en typisk aksling med eller uten V drev, er dette vanligvis rundt 75%, og med overflatepropeller rundt 100%. Riktig hekkaggregat vil gi rundt 90%.

Alt dette er avhenging av installasjon kombinasjon, aksling vinkel og mange andre kombinasjonsfaktorer.

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Dette var en ting som jeg har undret litt over. Hvorfor finnes det ikke flere båter med vannjet da? Det må vel være en grunn?

Ser at redningsbåter ofte har det, men det er vel for å unngå ting i propellen?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

fant en her med vannjett:

Sikkert en bra motor, men muligens litt i største laget...

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=436...7&pos=153&rub=9

eller denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=431...7&pos=268&rub=9

Vekten er 600kg, er dette for mye for en slik båt? Vet noen om det går ann å montere drev på noe slikt?

Er dette en dieselmotor?

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=426...7&pos=281&rub=9

I såfall var vel denne ganske billig?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...