Jump to content

ikke alle som passer på båten sin

kællen

Recommended Posts

Så den lå der når jeg tok byferga over til Gressvik for et par timer siden. For hver gang ferga legger til der så presses tykke isflak inn mot båten og den blir bare mer og mer herpa der den ligger.

Jeg skjønner ikke hvordan slike folk tenker. Tror de at båten bare opphører å eksistere når gradestokken kryper under ti grader og at den kommer fram igjen til sommerferien klar til bruk?

Men alle kan være uheldige. For all del...har selv opplevd at jolla mi sank når jeg var 16 år. En erfaring rikere. Settes på kontoen for ung og uerfaren. Relativt billig erfaring da, i forhold til en båt til mange hundre tusen som i dette tilfellet på Gressvik.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Trist sak selv om jeg ikke kjenner hverken båt eller eier!

For alt vi vet har vedkommende sjekket båten jevnlig før vedkommende feks, dro til syden en uke.

Vi vet vel heller ikke hvorfor den sank selv om det kan ha med sne å gjøre.

Altså bare trist og antagelig uforskylt (til det motsatte er bevist).

Redigert av salt (see edit history)
En får vel håpe de ikke er en eier som ligger syk, og kunne trengt en hjelpende hånd ..

Ofte så er det en naturlig forklaring på hvorfor ting går galt.

Det som er så utrolig irriterende er at de som stadig kritiserer andre for ikke å passe på båtene sine enten er lønnet av NAV, eller de bor hjemme på gutterommet fortsatt. Møter dem stadig i den lokale båthavna...

Hauk

Mulig jeg kaster en brannfakkel her men, vinteren er laaaang. Uansett hva som feiler deg, uansett om du har gjort et varp på en pakketur til kanariøyene. Båten synker ikke av ei natts snøfall, ei heller av to eller tre.

Med mindre du ikke har kjenner en pøkk i hele verden eller er totalt eremitt så burde det gå an å få børstet snø av båten i ny og ne. Eller få flyttet den dersom den ligger "farlig" til.

Tror heller det er mangel på folkevett og verdier som ligger til grunn i _mange_ tillfeller, ikke alle...

Dette innlegget baserer seg på at det er snøen som er synderen selvsagt!

Redigert av ivrig (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

.

Det som er så utrolig irriterende er at de som stadig kritiserer andre for ikke å passe på båtene sine enten er lønnet av NAV, eller de bor hjemme på gutterommet fortsatt. Møter dem stadig i den lokale båthavna...

Hauk

Ehh..hva har det å si om man får til sitt daglige brød av NAV eller om man foretrekker å bo hos sine foreldre?

Har man mindre rett til å mene noe da??

Kjenner mange som er trygdet jeg...kjernekarer alle som en. Forskjellen på deg og dem er at du er frisk...enn så lenge!

Nå er det en skøyte som har gått ned ved Sykehusbrygga ( Horten's treffplassen vår ) sier ryktene , har ikke sett den selv .Men det sies at isen er ca 30 cm der borte , så den har vel ikke klart presset ? Ser i havna mi ,etter all snøen siste ukene .Så er det flere joller som har gått dukken å flere står for tur , det er opp til flere snekker som har knekt sammen i kalesja. Det er trist å se på at folk ikke gidder å se etter båten sin, enda verre er det når vi får regninga i form av økt forsikkring pga dette . Har sluttet å ta snø av andres båter uten avtale , da det har hendt at eier har blitt mindre glad .Har rett å slett fått drittslenging på at , det har jo ikke jeg noe med .Så jeg tar kun dem jeg har avtale om å røre ,vi har ringt flere eiere .Men ser ikke ut som dem bryr seg ,hvorfor tja si det . Når det snør i mange dager , å det står i avisa at det har kommet 95 cm med snø.Da er det en ide å se etter båten , på den ene eller andre måten . Jeg veit hva jeg kaller slike mensker ,men det passer seg ikke på trykk her . I 2006 hadde vi 118 cm , iår har det kommet 95 cm .Så jeg syntes det er nok nå ,håper å trur at det ikke kommer mere .Men er vi så heldiga da ?

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tilgiv et dumt spørgsmål fra en dansker:

Kan en båd virkelig synke på grund af vægten fra sne???

Andy

Tja, kommer jo litt an på tettheten på snøen som har falt og hvor mye plass snøen kan legge seg på.

Her er fra meteorologisk institutt.

<snip>

Ved påsketider er det ikke uvanlig at tettheten på snøen gir en egenvekt på rundt 300 gram pr. liter. Dette betyr at det ligger ca. 300 kg. snø pr. m2 på taket hvis snødybden er 1 meter. Er hyttetaket på rundt 100 m2 betyr det at vekten som ligger på hytta er omlag 30 tonn. Dette tilsvarer vekten av en fullastet betongbil.

</snip>

Det som er mest nærliggende å anta i dette tilfellet er at isen har ødelagt skroget på båten. Bukta der den ligger er trang, har vært islagt med tykk is/isflak og byferga i Fredrikstad legger til bare to meter unna!. VELDIG utsatt plass.

Byferga fortrenger isen, bukta er trang, kaia går rett ned og er massiv, og isen har ingen steder å forsvinne mellom ferge og kai. Mellom der ligger plastbåten. Vi snakker her om isflak på 10-15 cm tykkelse. Min teori er at ferga har presset isen inn i skroget på plastbåten med den følgen at skroget sprakk. Isforholda har som vi vet vært mye verre enn det som vises på det aktuelle bildet fra fb.no

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...