Seilaren Svart 27.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2009 Det var utrolig trist å få en bekreftelse på at det var dere Per. Jeg var helt sikker på det i går kveld også, men ville ikke skrive det for sikkerhetssyld. Desverre passet alle opplysningene litt for godt, og jeg kjente igjen gummibåten på bildet. Jeg har truffet Per og hans kone flere ganger i sommer og det er like hyggelig hver gang. Det er altid plass på siden av den svære flotte båten. Jeg har en tåre i øyenkroken her jeg sittet på fjellet og tenker tilbake på sommeren. Men viktigst var det at alt gikk bra med dere. Bra ingen av døtrene deres var med. Håper ikke dere fikk skrekken, og at jeg kan treffe dere senere i ny båt. Jeg kan bistå med transport og stort telt til hele familien ved årets Ryfylketreff dersom dere ikke får tak i ny båt allerede til sommeren. For treff må det bli! Håper dere kommer over hendeles fort, uten langvarige plager. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 28.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 (redigert) Mange vet sikkert ikke hvilken type båt som fikk opp i flammer. Dette er en såpass spesiell båt, og jeg synes den fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Når først slike tragiske hendelser skjer hadde det jo være bedre om det var en masseprudusert båt på samlebånd Uansett, gjort er gjort og elg er elg. Nå kan vi bare finne frem bildene og kose oss med de gode minnene vi har. Jeg har samlet litt bilder av båten som allerede ligger her på forumet: Her noen bilder fra konvoien i sommer. Viste dere forresten at Bützfleth var mannen bak hele ideen i utgangspungtet. Selv om det kanskje ikke ble helt som han hadde planlagt. Her er jeg og Bützfleth ombord. Her fra Ryfylketreffet; Her har jeg og slepner 93 blitt tilbudt "kaiplass" for natten.. Det var en veldig koselig kveld det... Mange gode minner som hvertfall jeg tar med meg videre. Håper å kunne treffe dere igjen på sjøen i ny båt Redigert 28.Februar.2009 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Poseidon Svart 28.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2009 Da blir det kanskje aktuelt med ny båt av samme type . . . . Man kan jo ikke være uten båt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bützfleth Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Etter å ha lest hva media skrev om saken må jeg si at det er underlig at alle har "litt" forskjellig historie. Inkl Kystverket som har referert losen. Og losen fikk jo hele historien sammen med Politiet. Og det værste av alt (ikke overaskende) er at ingen har sannheten. Alle har biter av den. Men ingen har klart å skrive rett. Uansett, Politiet henla saken under mindre enn 12 timer. :) Forsikringsaken er knapptnok startet. Leverte papirene for et par dager siden. Jeg kommer tilbake med selve hendelsesforløpet senere. Men noe jeg kan nevne er at sikkherhet var gjennom tenkt og diskutert ombord før hendelesen. Og av det sikkerhetsutstyret som var ombord var det utrolig hvor mye som "feilet" eller ikke kom i bruk. Dette var ombord: reddningsvester, nødraketter, røykboks, bluss, drivanker, lettbåt, anker, VHF ...mobiltelefoner. Av dette ble kun oppblåsbare reddningsvester og lettbåt brukt. De andre "feilet" eller var ikke mulige å bruke. Nødrakettene, bluss og røyk var sammen på feil plass, drivanker feilplass (veldig nært arnested). VHF og anker fungerte ikke pga strøm problemer (kommer tilbake til dette). Mobiltelefoner "feilet" også. For å ta det siste først. Mobiltelefonene feilet pga de ble rett og slett ikke tenkt på i situasjonen. Selv om de lå på bordet, og jeg gikk forbi dem 2 ganger etter at brannen ble oppdaget. VHF og anker. Ankeret ble ikke tenkt på. Desuten ville jeg ikke ha kommet til kontrollen for ankeret pga røyk (kommer tilbake på dette senere etter forsikringsaken er avsluttet). I umidelbarnærthet befant raketter, bluss og røyk seg. VHF feilet pga strøm problemer. Alle batterier var i maskinrommet hvor brannen startet. Vi hadde bedre reddningsvester enn de oppblåsbare. De kunne vi ha byttet til. Hadde vi hatt litt bedre tid. Disse var i øvre salong, men det ville tatt dyrebar tid å finne dem frem. De lå i et "lett tilgjengelig skap". Ang de oppblåsbare, disse vestene brukte min frue og jeg alltid. Uansett når båten ikke var fortøyd. Denne gangen ville jeg være litt sløv og ikke bruke min siden ingen av ungenen var med. Men den lå ved utgangsdøren hvor de ligger når vi er i havn. Vesten min feilet delvis. Dvs jeg har tatt de på mangen ganger. Men denne gangen fikk jeg den ikke på. Jeg måtte SE på vesten og ta den på veldig rolig. Fruen hadde sin på hele tiden. Ang Zodiac'en så er jeg glad jeg ikke hadde en slik sveibar daviter. Tviler på at jeg hadde fått den ned i tide. Mine davitere var veldig enkle med tau og en trinse (enkelt hjul). Selv om det er fort gjort å ta ned lettbåten feilet også denne. Tauet tvinnet seg på den ene daviteren så jeg måtte ned på badeplattformen å hekkte den av manuelt. Å komme seg oppi lettbåten i 1m dønninger og 0,5m bølger var ikke store problemet. Vi kom begge i land stortsett tørre. Grunnen til at jeg poster dette er i håp om at minst en av dere kan ha nytte av informasjonen og bruker den for å forbedre båten deres silk at det vil ha et minst like bra resultat hvis dere havner i en situasjon. Ang flåte og lettbåt. I denne situasjonen ville ikke en flåte ha hjulpet oss. Pga plasseringen jeg ville ha valgt til denne. Så Zodiac'en var løsningen her. Men hadde båten gått ned ville ikke Zodiac'en ha vært løsningen, den ville fulgt båten ned. Så her ville flåten ha hjulpet. På i min neste båt skal jeg ha begge delere. Som jeg har nevnt tidligere så kommer jeg tilbake til selve hendelsesforløpet senere. En god nyhet oppi alt dette... :) Vi har kjøpt oss ny båt! Etter et par turer til østlandet og rundt her på vestlandet falt valget på en Lansa. Båten skal være noe slikt som 50+fot i total lengde. Ei ny hytte på sjøen mao. :) Et par forbedringer, sikkerhetsmessig, jeg vil gjøre er å få Zodiac'en på sjøen hurtig. Pr idag er det ikke noen davitere på båten. Litt usikker på om jeg vil ha (henge-) davitere eller bare gå for en eller annen form for snap davitere. Begge har sine fordelere og ulemper. Eller så vil jeg ha et manuelt inergen annlegg for maskin rommet i tillegg, og uavhengig, til det automatiske. Dette av erfaring etter ulykken. Tviler på at jeg får dette på plass dette året. Vi henter båten på onsdag og gleder oss som unger. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Gratulerer med ny flott båt Uten å gå inn på hendelsesforløpet i denne omgang, er det mulig å angi hvor lang tid det tok fra Dere oppdaget brannen til Dere var evakuert i gummibåten? Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 (redigert) Kan tenke meg at det gikk max ca 30 sek til Zodiac'en var på vannet. Og etter max 2 min med roing så vi at hele båten var overtent. Det gikk sekunder fra når brannen var observert til øvre salong var over tent. Skremmende å tenke på hvor fort det hele gikk. Følte at jeg hadde god tid når det sto på. Og vurdere et øyeblikk på å ta opp kampen, men i etter tid har jeg fått høre at det ikke ser spesielt sunt å puste inn gassen fra glassfiber brann. Og det merker du. Føltes som nesten som CS gass (tåregass). Så vi gikk fra bordet. Vil for fremtiden vurdere alt brannhemmende, tepper, gardiner, maling, osv. For uten isolasjon i motorrommet. Nå slipper jeg å tenke så mye på motorrommet denne gangen siden den nye båten har sertifikat for passasjertrafikk. Renger med at Skipskontrollen har full kontroll på dette når de har sjekket båten hvert år. Og takk! Gleder meg som en unge til vi skal hente den på onsdag! Redigert 21.Mars.2009 av Bützfleth 44 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Trist historie som jeg håper mange av oss tar lærdom av. Gratulerer med ny flott båt. Den så utrolig flott ut. Nå venter vi på flere bilder når du har kommet i orden. Og litt mer info om båten ellers. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
horg Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Denne ? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Det er jo nesten utrolig at dere klarte å komme i jolla på den korte tiden! Det er etter slike episoder at en ser rom for forbedringer, ha enda mer fokus på beredskap. Tror for deres del at det aldri vil skje igjen, men for oss andre kan det skje. Jeg ble virkelig tankefull nå... Men, for å låre en jolle fra davitere med sveiv, så er det jo fullt mulig å ha en skarp og god kniv tilgjengelig for å kappe båndet? Med 1 meter bølger...ofte kanskje mer også når en slik hendelse oppstår er det ikke bare bare å kome seg i lettbåten. Men, i nødens stund er det utrolig hva man klarer! Hva skal man med brannslukkere og brannteppe ombord når en brann oppstår egentlig? Mest sannsynlig så skjer utviklingen så raskt at man ikke har tid til å tenke på å slukke, men redde det som reddes kan og komme seg overbord, enten i en jolle, flåte eller rett og slett i vannet. En skikkelig redningsvest er absolutt å foretrekke, lett tilgjengelig vel og merke! Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Takk skal du ha for at du deler dine erfaringer, Bützfleth 44. Jeg håper jeg aldri får oppleve det selv, men dersom ulykken skulle være ute så er det greit at utstyret fungerer etter hensikten. Personlig tror jeg at jeg kommer til å prioritere eget batteri til VHF. I tillegg vil jeg plassere nødrakettene bedre tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Det er nok mange som tenker sitt her nå. Hvor mange klarer å samle familien og få dem i gummibåten på 30 sekunder når den henger i davitene ? Og mindre enn 3 minutter til båten var overtent. F........ Bützfleth 44, det er bra du ikke brukte tid på å prøve å slukke brannen. Og takk for at du deler dette med oss. Det blir en nøye gjennomgang av båten etter dette. MEN Gratulerer med ny båt !!! MVH MORTEN Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 (redigert) Men noe jeg kan nevne er at sikkherhet var gjennom tenkt og diskutert ombord før hendelesen. Og av det sikkerhetsutstyret som var ombord var det utrolig hvor mye som "feilet" eller ikke kom i bruk. Dette var ombord: reddningsvester, nødraketter, røykboks, bluss, drivanker, lettbåt, anker, VHF ...mobiltelefoner.Av dette ble kun oppblåsbare reddningsvester og lettbåt brukt. De andre "feilet" eller var ikke mulige å bruke. Takk for at du deler disse erfaringene. Dette er nyttig å tenke gjennom. VHF feilet pga strøm problemer. Alle batterier var i maskinrommet hvor brannen startet. Etter at min egen VHF sviktet i et knipetak kjøpte jeg meg en håndholdt som har fast plass ved styreposisjon. Jeg tror vi ofte undervurderer hvor lett tilgjengelig nødutstyr må være. Lykke til med ny båt. Og måtte du aldri få bruk for den erfaringen du har fått. Redigert 21.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Det som er viktig lærdom i slike tilfeller er kunnskapen om hva som utløste brannen. Det skal ikke brenne i en båt Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Denne ? Stemmer. Jeg ble virkelig tankefull nå... Det høres ut som om jeg har oppnådd det jeg var ute etter. Håper du gjør noen gode fornuftige forandringer så er vi i mål! Men, for å låre en jolle fra davitere med sveiv, så er det jo fullt mulig å ha en skarp og god kniv tilgjengelig for å kappe båndet? Med 1 meter bølger...ofte kanskje mer også når en slik hendelse oppstår er det ikke bare bare å kome seg i lettbåten. Men, i nødens stund er det utrolig hva man klarer! Dette kunne ha fungert. Men ofte er det wire INNI daviteren. Da blir det straks værre. Det første jeg gjordet, dagen etter, var i sjekke med et selskap jeg har mye med å gjøre. De driver bla fallsikring. Tenkte kanskje de hadde en eller annen snap off løsning. Og det hadde de! John Dahle Skipshandel for de som kanskje ikke finner denne saken i nærområdet. Jeg kommer til å ha et tau i den lille ringen. Dette tauet henger lett tilgjengelig fra akterdekk. Et tau til hver av de 2. PS! Bildet er opp ned i forhold til det jeg skal bruke den til. Her drar jeg i snoren og båten faller ned i vannet. Selvfølgelig må jeg ha et 3. tau fra evnt baugen på lettbåten som er festet i moderskipet slik at jeg ikke mister den helt. Å svømme, uansett temp i sjøen, er ikke å anbefale i en situasjon. Etter at min egen VHF sviktet i et knipetak kjøpte jeg meg en håndholdt som har fast plass ved styreposisjon. Jeg tror vi ofte undervurderer hvor lett tilgjengelig nødutstyr må være. Nå var ikke båten klar gjort, etter vinteren, enda så raketter osv var ikke på sine faste plasser. Men som du sier fast plass, lett tilgjengelig er alfaomega i en situasjon. Tenk bare å lete etter ting når det står på! Det skal litt til for å huske hvor det ble lagt sist for så å finne det frem. Det er en ting til som jeg kommer til å gjøre etter denne hendelsen. Som er den mest vesentlige. Og kostbare. Men den går direkte på det som skjedde så det skal jeg komme tilbake til så fort jeg kan. Lykke til med ny båt. Og måtte du aldri få bruk for den erfaringen du har fått. Takk alle! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Den snap-off løsningen di viste bilde av så smart ut! Jeg fant den ikke på linekn du la ved. Vet du hvor mange kilo den tåler, eller finnes det flere størresler? Med riktig timing, løser man jo ut jolla på få sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Hei igjen.. Og takk for nyttige tips. Tenkte igjennom Zodiack en vår som også henger i davitere med sveiv, Men vi har en kniv pakket i nødsekken( som ligger ved utgangen og en på akterdekket ved sveiven som vi kan bruke til å kutte opphenget med. Håper jeg har tid til det i verste fall. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Det der er en Wichardsjakkel. Jeg har en bråte av dem ombord til forskjellig bruk. De er ikke så lette å løse ut med belastning som man skulle tro. De låser seg. Du må enten bruke en pelikankrok eller en quickrelease. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Den snap-off løsningen di viste bilde av så smart ut! Jeg fant den ikke på linekn du la ved. Vet du hvor mange kilo den tåler, eller finnes det flere størresler? Det som er avbildet ser ut som en skjøtekrok med svivel. Et annet navn på skjøtekrok er snapsjakkel. På engelsk heter det snap shackle, som Har båtforretningen utstyr for seilbåter så har de som regel skjøtekroker. Se f.eks. side 201 i Watski-katalogen. Der er det listet opp en del, og de oppgir bruddstyrke. (Dessverre har ikke de som laget Watski-katalogen forstått at de bør oppgi arbeidslast i tillegg til bruddstyrke.) Ofte finner du skjøtekroker på et eget stativ med utstyr fra Wichard. http://www.wichard.com/ Sterkeste snapsjakkel jeg fant i katalogen deres var en med arbeidslast 2800 kg og bruddstyrke 7000 kg. Som Mulligan skriver så er den avbildede modellen tung å løse ut under last. Da skal du bruke en quick release eller trigger snapsjakkel. (Triggermodellen krever gjerne et lite verktøy for å løse ut sjakkelen. Wicharsd lager quick release med arbeidslast på opp til 5200 kg. https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8378/quickrelease.jpg Til andre formål på en båt hvor du trenger tilsvarende løsninger finnes det noe som heter pelikankrok. Disse egner seg nok ikke for tyngre hengende last. De har et "nebb" som gjør det enkelt å sikre seg mot at kroken løses ut ved et uhell. Pelikankroker fra Wichard tar opp til 640 kg arbeidslast og bruddstyrke 2300 kg. Pelikankroker er veldig anvendelige til å feste rekkewire. https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8378/pelikan.jpg Redigert 22.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Mange gode kroker her ser jeg. Mulig jeg skulle ha valgt en annen. Men uansett hva hver enkelet måtte velge så test og se hva som fungere for deg. Det viktigste er å få båten på vannet asap. Har du motor på lettbåten, når den henger i daviter, kan det være lurt å se etter en som er lett å løse ut selv med stor vekt. Og disse løsningene kan enn få i alle størrelser. Oppgi vekt så får du kroken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Nå er det vel det noen her har prøvd å si. At vi har testet. Og samtidig påpekt at Wichardsjakkelen låser seg ved belastning. Det skal den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Mulig jeg skulle ha valgt en annen. Nja, varierer det ganske mye hvor lett en lettbåt er, men du må uansett prøve om løsningen virker. Gjør den ikke så vet du at det finnes andre løsninger. Virker den så er det ikke noen grunn til å prøve noe annet. Redigert 22.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 For langsomgående/seilende båter kan det være et bra alternativ å ikke ha davider. men jolla(gummijolle) på slep. Fordeler: Alltid klar til bruk, sperrer ikke utsyn bakover, sperrer ikke tilgang til badeplattform, merke ikke på andre måter heller. Det forutsetter riktige fangliner og fortøyning - ri på nærmest hekkbølge med fangline fra hver side på jolla til hver side på hekk. Det skal mye vind til før den kastes rundt (lett å rette opp igjen) og det går bra i sjø og vind opp til kuling. Jeg tar den selvfølgelig på dekk over lange havstrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 26.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2009 Klarte ikke å holde meg unna så lenge nei... Var og så på nybåten din i kveld. Snakk om stor båt Dere kunne jo flyttet inn i den der... Den så flott ut. Gleder meg til å komme ombord også... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
avsluttet Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Eksempel på brannkilde? Jeg oppdaget en feil i mitt selvmekkede el-anlegg ombord. I det jeg skulle koble til ekkoloddet oppdaget jeg at det var forbinnelse til koblingspunkt 6 og 7 fra en og samme bryter (hovedstrømsbryter til ekkolodd). Nr 6 er derimot til lanterner, og nr 7 skal være ekkolodd. Jeg kunne ikke fatte hvordan dette kunne gå for seg. Verken ekkolodd eller lanterner har vært i bruk etter jeg la opp strømmen ombord. Og med de fakta multimeteret ga ville det bli en blanding av disse kursene om jeg lot det være slik. Etter å ha løsnet på disse koblingspunktene og skilt 6 og 7 fra hverandre kunne jeg med godt lys se at en av trådene til lanternekabelen hadde gått opp i koblingspunktet til ekkoloddet! Det er trolig bare tråden som er bøyd som har hatt kontakt. Så hva ville skjedd om dette hadde vært uopdaget idet jeg skrudde på ekkoloddet? Ville den glødet med å sette strøm på 4 lanterner? Bare et tankekors, det er jo fikset nå. Og det var eneste feilen på skinna her, flaks et det var akkurat på ekkoloddkursen som jeg skulle finne igjenn med multimeter ett halvt år etter jeg skrudde opp dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Viktig å bruke kabelskoender (niter) på kabelendene i stedet for å sette uisolert kabel rett inn i rekkeklemma Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.