Jump to content

Brann ombord

Poseidon

Recommended Posts

Det var utrolig trist å få en bekreftelse på at det var dere Per. Jeg var helt sikker på det i går kveld også, men ville ikke skrive det for sikkerhetssyld. Desverre passet alle opplysningene litt for godt, og jeg kjente igjen gummibåten på bildet.

Jeg har truffet Per og hans kone flere ganger i sommer og det er like hyggelig hver gang. Det er altid plass på siden av den svære flotte båten. Jeg har en tåre i øyenkroken her jeg sittet på fjellet og tenker tilbake på sommeren. Men viktigst var det at alt gikk bra med dere. Bra ingen av døtrene deres var med. Håper ikke dere fikk skrekken, og at jeg kan treffe dere senere i ny båt.

Jeg kan bistå med transport og stort telt til hele familien ved årets Ryfylketreff dersom dere ikke får tak i ny båt allerede til sommeren.

For treff må det bli!

Håper dere kommer over hendeles fort, uten langvarige plager.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Mange vet sikkert ikke hvilken type båt som fikk opp i flammer. Dette er en såpass spesiell båt, og jeg synes den fortjener litt ekstra oppmerksomhet.

Når først slike tragiske hendelser skjer hadde det jo være bedre om det var en masseprudusert båt på samlebånd :rolleyes:

Uansett, gjort er gjort og elg er elg. Nå kan vi bare finne frem bildene og kose oss med de gode minnene vi har.

Jeg har samlet litt bilder av båten som allerede ligger her på forumet:

Her noen bilder fra konvoien i sommer. Viste dere forresten at Bützfleth var mannen bak hele ideen i utgangspungtet. Selv om det kanskje ikke ble helt som han hadde planlagt.

btzfleth.jpg

btzfleth_kvitsoey.jpg

seilaren_og_btzfleth.jpg

Her er jeg og Bützfleth ombord.

bp_konvoien_038.jpg

bp_konvoien_045.jpg

bp_konvoien_050.jpg

Her fra Ryfylketreffet;

bp_treff_017.jpg

Her har jeg og slepner 93 blitt tilbudt "kaiplass" for natten.. :lol:

Det var en veldig koselig kveld det... :yesnod:

baatsommeren08_080.jpg

Mange gode minner som hvertfall jeg tar med meg videre. Håper å kunne treffe dere igjen på sjøen i ny båt :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

• 3 uker senere...

Etter å ha lest hva media skrev om saken må jeg si at det er underlig at alle har "litt" forskjellig historie. Inkl Kystverket som har referert losen. Og losen fikk jo hele historien sammen med Politiet. Og det værste av alt (ikke overaskende) er at ingen har sannheten. Alle har biter av den. Men ingen har klart å skrive rett.

Uansett, Politiet henla saken under mindre enn 12 timer. :) Forsikringsaken er knapptnok startet. Leverte papirene for et par dager siden.

Jeg kommer tilbake med selve hendelsesforløpet senere.

Men noe jeg kan nevne er at sikkherhet var gjennom tenkt og diskutert ombord før hendelesen. Og av det sikkerhetsutstyret som var ombord var det utrolig hvor mye som "feilet" eller ikke kom i bruk. Dette var ombord: reddningsvester, nødraketter, røykboks, bluss, drivanker, lettbåt, anker, VHF ...mobiltelefoner.

Av dette ble kun oppblåsbare reddningsvester og lettbåt brukt. De andre "feilet" eller var ikke mulige å bruke.

Nødrakettene, bluss og røyk var sammen på feil plass, drivanker feilplass (veldig nært arnested). VHF og anker fungerte ikke pga strøm problemer (kommer tilbake til dette). Mobiltelefoner "feilet" også.

For å ta det siste først. Mobiltelefonene feilet pga de ble rett og slett ikke tenkt på i situasjonen. Selv om de lå på bordet, og jeg gikk forbi dem 2 ganger etter at brannen ble oppdaget.

VHF og anker. Ankeret ble ikke tenkt på. Desuten ville jeg ikke ha kommet til kontrollen for ankeret pga røyk (kommer tilbake på dette senere etter forsikringsaken er avsluttet). I umidelbarnærthet befant raketter, bluss og røyk seg. VHF feilet pga strøm problemer. Alle batterier var i maskinrommet hvor brannen startet.

Vi hadde bedre reddningsvester enn de oppblåsbare. De kunne vi ha byttet til. Hadde vi hatt litt bedre tid. Disse var i øvre salong, men det ville tatt dyrebar tid å finne dem frem. De lå i et "lett tilgjengelig skap".

Ang de oppblåsbare, disse vestene brukte min frue og jeg alltid. Uansett når båten ikke var fortøyd. Denne gangen ville jeg være litt sløv og ikke bruke min siden ingen av ungenen var med. Men den lå ved utgangsdøren hvor de ligger når vi er i havn.

Vesten min feilet delvis. Dvs jeg har tatt de på mangen ganger. Men denne gangen fikk jeg den ikke på. Jeg måtte SE på vesten og ta den på veldig rolig. Fruen hadde sin på hele tiden.

Ang Zodiac'en så er jeg glad jeg ikke hadde en slik sveibar daviter. Tviler på at jeg hadde fått den ned i tide. Mine davitere var veldig enkle med tau og en trinse (enkelt hjul). Selv om det er fort gjort å ta ned lettbåten feilet også denne. Tauet tvinnet seg på den ene daviteren så jeg måtte ned på badeplattformen å hekkte den av manuelt.

Å komme seg oppi lettbåten i 1m dønninger og 0,5m bølger var ikke store problemet. Vi kom begge i land stortsett tørre.

Grunnen til at jeg poster dette er i håp om at minst en av dere kan ha nytte av informasjonen og bruker den for å forbedre båten deres silk at det vil ha et minst like bra resultat hvis dere havner i en situasjon.

Ang flåte og lettbåt. I denne situasjonen ville ikke en flåte ha hjulpet oss. Pga plasseringen jeg ville ha valgt til denne. Så Zodiac'en var løsningen her. Men hadde båten gått ned ville ikke Zodiac'en ha vært løsningen, den ville fulgt båten ned. Så her ville flåten ha hjulpet. På i min neste båt skal jeg ha begge delere.

Som jeg har nevnt tidligere så kommer jeg tilbake til selve hendelsesforløpet senere.

En god nyhet oppi alt dette... :)

Vi har kjøpt oss ny båt! Etter et par turer til østlandet og rundt her på vestlandet falt valget på en Lansa. Båten skal være noe slikt som 50+fot i total lengde. Ei ny hytte på sjøen mao. :)

lansa.jpg

Et par forbedringer, sikkerhetsmessig, jeg vil gjøre er å få Zodiac'en på sjøen hurtig. Pr idag er det ikke noen davitere på båten. Litt usikker på om jeg vil ha (henge-) davitere eller bare gå for en eller annen form for snap davitere. Begge har sine fordelere og ulemper.

Eller så vil jeg ha et manuelt inergen annlegg for maskin rommet i tillegg, og uavhengig, til det automatiske. Dette av erfaring etter ulykken. Tviler på at jeg får dette på plass dette året.

Vi henter båten på onsdag og gleder oss som unger. :)

Kan tenke meg at det gikk max ca 30 sek til Zodiac'en var på vannet. Og etter max 2 min med roing så vi at hele båten var overtent.

Det gikk sekunder fra når brannen var observert til øvre salong var over tent. Skremmende å tenke på hvor fort det hele gikk. Følte at jeg hadde god tid når det sto på. Og vurdere et øyeblikk på å ta opp kampen, men i etter tid har jeg fått høre at det ikke ser spesielt sunt å puste inn gassen fra glassfiber brann. Og det merker du. Føltes som nesten som CS gass (tåregass). Så vi gikk fra bordet.

Vil for fremtiden vurdere alt brannhemmende, tepper, gardiner, maling, osv. For uten isolasjon i motorrommet.

Nå slipper jeg å tenke så mye på motorrommet denne gangen siden den nye båten har sertifikat for passasjertrafikk. Renger med at Skipskontrollen har full kontroll på dette når de har sjekket båten hvert år.

Og takk! :seeya: Gleder meg som en unge til vi skal hente den på onsdag! :lol:

Redigert av Bützfleth 44 (see edit history)

Det er jo nesten utrolig at dere klarte å komme i jolla på den korte tiden!

Det er etter slike episoder at en ser rom for forbedringer, ha enda mer fokus på beredskap. Tror for deres del at det aldri vil skje igjen, men for oss andre kan det skje.

Jeg ble virkelig tankefull nå...

Men, for å låre en jolle fra davitere med sveiv, så er det jo fullt mulig å ha en skarp og god kniv tilgjengelig for å kappe båndet? Med 1 meter bølger...ofte kanskje mer også når en slik hendelse oppstår er det ikke bare bare å kome seg i lettbåten. Men, i nødens stund er det utrolig hva man klarer!

Hva skal man med brannslukkere og brannteppe ombord når en brann oppstår egentlig? Mest sannsynlig så skjer utviklingen så raskt at man ikke har tid til å tenke på å slukke, men redde det som reddes kan og komme seg overbord, enten i en jolle, flåte eller rett og slett i vannet. En skikkelig redningsvest er absolutt å foretrekke, lett tilgjengelig vel og merke!

Takk skal du ha for at du deler dine erfaringer, Bützfleth 44. Jeg håper jeg aldri får oppleve det selv, men dersom ulykken skulle være ute så er det greit at utstyret fungerer etter hensikten. Personlig tror jeg at jeg kommer til å prioritere eget batteri til VHF. I tillegg vil jeg plassere nødrakettene bedre tilgjengelig.

Det er nok mange som tenker sitt her nå. Hvor mange klarer å samle familien og få dem i gummibåten på 30 sekunder når den henger i davitene ? Og mindre enn 3 minutter til båten var overtent. F........ Bützfleth 44, det er bra du ikke brukte tid på å prøve å slukke brannen. Og takk for at du deler dette med oss. Det blir en nøye gjennomgang av båten etter dette.

MEN Gratulerer med ny båt !!!

MVH

MORTEN

Men noe jeg kan nevne er at sikkherhet var gjennom tenkt og diskutert ombord før hendelesen. Og av det sikkerhetsutstyret som var ombord var det utrolig hvor mye som "feilet" eller ikke kom i bruk. Dette var ombord: reddningsvester, nødraketter, røykboks, bluss, drivanker, lettbåt, anker, VHF ...mobiltelefoner.

Av dette ble kun oppblåsbare reddningsvester og lettbåt brukt. De andre "feilet" eller var ikke mulige å bruke.

Takk for at du deler disse erfaringene. Dette er nyttig å tenke gjennom.

VHF feilet pga strøm problemer. Alle batterier var i maskinrommet hvor brannen startet.

Etter at min egen VHF sviktet i et knipetak kjøpte jeg meg en håndholdt som har fast plass ved styreposisjon. Jeg tror vi ofte undervurderer hvor lett tilgjengelig nødutstyr må være.

Lykke til med ny båt. Og måtte du aldri få bruk for den erfaringen du har fått.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Stemmer. :yesnod:

Jeg ble virkelig tankefull nå...

Det høres ut som om jeg har oppnådd det jeg var ute etter. :smash: Håper du gjør noen gode fornuftige forandringer så er vi i mål! :wink:

Men, for å låre en jolle fra davitere med sveiv, så er det jo fullt mulig å ha en skarp og god kniv tilgjengelig for å kappe båndet? Med 1 meter bølger...ofte kanskje mer også når en slik hendelse oppstår er det ikke bare bare å kome seg i lettbåten. Men, i nødens stund er det utrolig hva man klarer!

Dette kunne ha fungert. Men ofte er det wire INNI daviteren. Da blir det straks værre.

Det første jeg gjordet, dagen etter, var i sjekke med et selskap jeg har mye med å gjøre. De driver bla fallsikring. Tenkte kanskje de hadde en eller annen snap off løsning. Og det hadde de! John Dahle Skipshandel for de som kanskje ikke finner denne saken i nærområdet.

snap_off.jpg

Jeg kommer til å ha et tau i den lille ringen. Dette tauet henger lett tilgjengelig fra akterdekk. Et tau til hver av de 2. PS! Bildet er opp ned i forhold til det jeg skal bruke den til. Her drar jeg i snoren og båten faller ned i vannet. Selvfølgelig må jeg ha et 3. tau fra evnt baugen på lettbåten som er festet i moderskipet slik at jeg ikke mister den helt. Å svømme, uansett temp i sjøen, er ikke å anbefale i en situasjon.

Etter at min egen VHF sviktet i et knipetak kjøpte jeg meg en håndholdt som har fast plass ved styreposisjon. Jeg tror vi ofte undervurderer hvor lett tilgjengelig nødutstyr må være.

Nå var ikke båten klar gjort, etter vinteren, enda så raketter osv var ikke på sine faste plasser. Men som du sier fast plass, lett tilgjengelig er alfaomega i en situasjon. Tenk bare å lete etter ting når det står på! Det skal litt til for å huske hvor det ble lagt sist for så å finne det frem.

Det er en ting til som jeg kommer til å gjøre etter denne hendelsen. Som er den mest vesentlige. Og kostbare. Men den går direkte på det som skjedde så det skal jeg komme tilbake til så fort jeg kan.

Lykke til med ny båt. Og måtte du aldri få bruk for den erfaringen du har fått.

Takk alle! :seeya:

Hei igjen.. Og takk for nyttige tips.

Tenkte igjennom Zodiack en vår som også henger i davitere med sveiv, Men vi har en kniv pakket i nødsekken( som ligger ved utgangen og en på akterdekket ved sveiven som vi kan bruke til å kutte opphenget med. Håper jeg har tid til det i verste fall.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Den snap-off løsningen di viste bilde av så smart ut! Jeg fant den ikke på linekn du la ved. Vet du hvor mange kilo den tåler, eller finnes det flere størresler?

Det som er avbildet ser ut som en skjøtekrok med svivel. Et annet navn på skjøtekrok er snapsjakkel. På engelsk heter det snap shackle, som Har båtforretningen utstyr for seilbåter så har de som regel skjøtekroker. :wink: Se f.eks. side 201 i Watski-katalogen. Der er det listet opp en del, og de oppgir bruddstyrke. (Dessverre har ikke de som laget Watski-katalogen forstått at de bør oppgi arbeidslast i tillegg til bruddstyrke.) Ofte finner du skjøtekroker på et eget stativ med utstyr fra Wichard. http://www.wichard.com/ Sterkeste snapsjakkel jeg fant i katalogen deres var en med arbeidslast 2800 kg og bruddstyrke 7000 kg. Som Mulligan skriver så er den avbildede modellen tung å løse ut under last. Da skal du bruke en quick release eller trigger snapsjakkel. (Triggermodellen krever gjerne et lite verktøy for å løse ut sjakkelen. Wicharsd lager quick release med arbeidslast på opp til 5200 kg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8378/quickrelease.jpg

Til andre formål på en båt hvor du trenger tilsvarende løsninger finnes det noe som heter pelikankrok. Disse egner seg nok ikke for tyngre hengende last. De har et "nebb" som gjør det enkelt å sikre seg mot at kroken løses ut ved et uhell. Pelikankroker fra Wichard tar opp til 640 kg arbeidslast og bruddstyrke 2300 kg. Pelikankroker er veldig anvendelige til å feste rekkewire.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8378/pelikan.jpg

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Mange gode kroker her ser jeg. Mulig jeg skulle ha valgt en annen. Men uansett hva hver enkelet måtte velge så test og se hva som fungere for deg. Det viktigste er å få båten på vannet asap.

Har du motor på lettbåten, når den henger i daviter, kan det være lurt å se etter en som er lett å løse ut selv med stor vekt.

Og disse løsningene kan enn få i alle størrelser. Oppgi vekt så får du kroken. :wink:

For langsomgående/seilende båter kan det være et bra alternativ å ikke ha davider. men jolla(gummijolle) på slep.

Fordeler: Alltid klar til bruk, sperrer ikke utsyn bakover, sperrer ikke tilgang til badeplattform, merke ikke på andre måter heller.

Det forutsetter riktige fangliner og fortøyning - ri på nærmest hekkbølge med fangline fra hver side på jolla til hver side på hekk. Det skal mye vind til før den kastes rundt (lett å rette opp igjen) og det går bra i sjø og vind opp til kuling. Jeg tar den selvfølgelig på dekk over lange havstrekk.

• 5 måneder senere...

Eksempel på brannkilde?

Jeg oppdaget en feil i mitt selvmekkede el-anlegg ombord. I det jeg skulle koble til ekkoloddet oppdaget jeg at det var forbinnelse til koblingspunkt 6 og 7 fra en og samme bryter (hovedstrømsbryter til ekkolodd). Nr 6 er derimot til lanterner, og nr 7 skal være ekkolodd. Jeg kunne ikke fatte hvordan dette kunne gå for seg.

dscf1027.jpg

Verken ekkolodd eller lanterner har vært i bruk etter jeg la opp strømmen ombord. Og med de fakta multimeteret ga ville det bli en blanding av disse kursene om jeg lot det være slik. Etter å ha løsnet på disse koblingspunktene og skilt 6 og 7 fra hverandre kunne jeg med godt lys se at en av trådene til lanternekabelen hadde gått opp i koblingspunktet til ekkoloddet!

stroemfeil.jpg

Det er trolig bare tråden som er bøyd som har hatt kontakt.

Så hva ville skjedd om dette hadde vært uopdaget idet jeg skrudde på ekkoloddet? Ville den glødet med å sette strøm på 4 lanterner? Bare et tankekors, det er jo fikset nå. Og det var eneste feilen på skinna her, flaks et det var akkurat på ekkoloddkursen som jeg skulle finne igjenn med multimeter ett halvt år etter jeg skrudde opp dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...