Jump to content

Hva er Norges fineste kyststrekning?

roeren

Recommended Posts

Har vært lit rundt på Vestlandet. De siste 30 årene har det vært Oslofjorden, svenskekysten og nedover sørlandet.

Som guttunge var det rundt på Helgelandskysten i vår, den gang, 24 fots Arendalssnekke med Saab ensylyndret semidiesel 6 - 12.

Er været på rette siden, så er nok Helgelandskysten en perle som overgår det meste.

Blir pensjonist om noen år, da er drømmen og ta seg en tur oppover dit.

Medlem i Solviken Båtforening

Det er i allefall ingen tvil om at lokalpatriotismen lever i beste velgående! :wink:

Hadde Helgelandskysten hatt en sånn fem, ti eller femten grader høyere temperatur om sommeren så hadde vel dette vært verdens beste kyststripe, etter mitt syn, men i mangel på det så er det nok strekninger på sørlandet som "tar kaka"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Joda, det er klart at hvor man er fra/bor/har mest erfaring fra, betyr mye for valget. Og Mouche bringer inn dette med temperatur, og hvis dette (og værlaget!) skal bestemme mest, vil nok Skagerrakområdet/Oslofjorden komme svært godt ut.

MEN: Skal vær og temp få bestemme mest? Selv i robåt virker Vestlandskysten uovertruffen, selv om jeg har bodd på Agder i 50 år (men har ikke rodd omkring på Helgeland!) Når folk flest har rommelige båter med tak og salong og TV og oppvarming, betyr været så mye da???

Selvfølgelig er også jeg lokalpatriot og elsker min egen kyst. Jeg bor i Tromsø og med utgangspukt i Tromsøya så kan man velge mellom 4 sund, og mange flere bortenfor der. Vi har flere av Norges største øyer like utenfor, og mellom dem tusenvis av mindre øyer, holmer og skjer. Massevis av disse mindre øyene er, eller har vært bebodd, og på mange andre er det minnesmerker og andre etterlatenskaper fra fordums næring og krig. På de små øyene er det gamle kirker på 3 av dem, og en kirkeruin på en fjerde. Den minste av disse kirkeøyene, Gåsvær, er så lita at kirkegården stort sett går fra den ene siden av øya og over til den neste. I det hele tatt mange, mange ting å oppleve.

I tillegg kommer et godt og variabelt fiske, for de som liker det.

På minussiden kommer jo temperaturen og at kysten er værhard, men du verden som vi koser oss når forholdene ligger til rette for det.

Befolkningsgrunnlaget ligger heller ikke til rette for at det er så mange fasiliteter som er tilrettelakt for båtfolk, men til gjengjeld er det ikke vanskelig å finne en uthavn som man kan ha helt for seg selv...

Kunne godt tenke meg og oppleve Sveriges østkyst og spes. Stocholmskjærgården en gang. Hører det er fantastisk :yesnod:

Vi har leid oss en seilbåt ut fra Stockholm i to uker til sommeren. Skal seile til Åland og videre til Turku. Minsten skal i Mummidalen :-)

Har ikke nok sommerferieuker til å rekke og seile vår egen båt rundt til Stockholm og tilbake igjen dessverre....

S/Y Surprise

Dette blir egentlig som å spørre hva som smaker best av biff og kalkun , enten så er det farget av egen smak eller så har man smakt kun en av delene og ranker den høyest.

Fineste kyst for meg betyr at det også er tettsteder jeg liker å besøke på den strekningen , jeg har seilt fra indre Oslofjord og til nordlige delen av Troms og synes det er best her nede hvor jeg er nå , tar jeg med en nabo som er opprinnelig østlending på en seiltur f.eks i lofoten så vil han sikkert synes det er fantastisk mye finere enn her nede noe jeg ville synes var merkelig.

Man blir ikke klokere av en tråd som dette men det er jo morsom lesning lell. Jeg synes det er pent i området rundt Florø , og i området ved Karmøy men det kan ikke måle seg med hvaler , vestfoldskjærgården og den fantastiske Norske svenskekysten.

De som bor på helgelandskysten og har grunnlag for å bedømme (har vært her nede) vil sikkert riste på hodet og være uenig og heldigvis for det for hadde vi alle samme mening så ville det blir kø en plass og folketomt andre plasser

Redigert av Enzo (see edit history)
Fatter ikke at ingen har sagt strekningen Helgeroa til Portør

Ja det kan en lure på :sailing: For øvrig er hele norlandskysten utrolig fin, særlig området Lofoten og Vesterålen, som jeg er mest kjent med. Men for "søringer" er nok tidevannforskjellen en utfordring..det er ikke snakk om å legge ut akterfortøyning og baugen i land.

En ting er jo at kysten er fin, men været da ???

Når man er ute i båt er det jo trivlig med fint vær å varme i vannet også. Deilig å kunne bade i 22-23 graders vann.

Vestfoldkysten er den som kan skilte med flest soldager. Hjelper lite at det er pent ute, dersom det regner, er 14 grader i vannet og blåser "hattær" midt på sommeren.

du kan din historia "Salt" :yesnod:

Danska Liljan litt innafor Vinga, där gikk grensen......

Jeg fikk høre om det av en av mine danske fettere som var med som besetning en gang på seilas fra Svendborg til Hvaler.

Grensene mellom (norsk) Bohuslen :flag: , (svensk) Götaland :flag_sw: og (dansk) Halland :flag_da: møttes ifølge ham på Danska Liljan.

Så da kunne kongene møtes på samme sted og likevel være i hvert sitt land :smiley:

(det norske flagget var nok litt annerledes den gangen. Antakelig rødt med løve i gull, som kongeflagget nå)

Men det er jo utmerket skjærgård enda et stykke sørover.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det må være Hælgelands kysten, jeg har ikke vært der selv, i båt.

Men kjenner mange som har vært der, kjempe mange plasser, som ikke er overfylt av menesker/båter.

Jeg har vært der i bil, mange ganger.

Til den meste befolkenede forsamling:

Oslofjorden, østfold, sørlandet og vestlandet etc. dere får ta dere en tur og utforske MIDT NORGE!

Husk:det er like langt fra Alta til Kirkenes, som fra Trheim til Oslo, 54 mil

Hilsen en som møring som elsker nordland. :flag::cheers:

Egne båterfaringer begrenser seg til kysten fra Oslo til Tromsø, en tur vi gjorde i en Fenix for mange år siden. Det er utrolig mye severdig langs ruten. Dersom jeg skal nevne noe spesielt vakkert, vil jeg fremheve Sunnhordaland og strekningen Rørvik - Brønnøysund.

Jeg har også hatt gleden av å være mannskap Statsraad Lehmkuhl en uke på tur fra Bergen til Tromsø. Seiling på Vestfjorden under midnattsolen og havblikk var en utrolig flott opplevelse

Dersom hovedvekt legges på sol og bad, er Sørlandet uovertruffent.

Hyttefolk i båt

Blir nok Sunnhordland:-)

Espevær, Kulleseidkanalen, Romsa, Ljøkelsøy, Rosendal, Ånuglo, Halsnøy, Åkrafjorden, Røyksundkanalen, Leirvik,

Fjelbergsund++++

Finn frem kartet :-)))

Tusenvis av øyer, holmer og skjær.

Ingen trengsel i uthavnene, rimelige havneleier i gjestehavnene.

Enig. Dette område er utrolig flott. Ville inkludere også Austevoll og Nordhordland. Hordalandskysten er flotteste kyst i hele verden - når de ikke regner. :lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

En ting er jo at kysten er fin, men været da ???

Når man er ute i båt er det jo trivlig med fint vær å varme i vannet også. Deilig å kunne bade i 22-23 graders vann.

Vestfoldkysten er den som kan skilte med flest soldager. Hjelper lite at det er pent ute, dersom det regner, er 14 grader i vannet og blåser "hattær" midt på sommeren.

der tar du feil hvaler er stedet som skilter med flest soldager - har vertfall lest det flere uavhengige steder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...